2020-03-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Tack för input. Verkligen. Kul att få höra en positiv synvinkel, då jag alltid haft ett gott öga till Portugal.
Låter väldigt bra med den homogena befolkningen med. Betyder mindre konflikter i framtiden. Raka motsatsen till Sverige.

Jag har dessutom inte sett några tiggare här i Portugal, när vi är hemma i Sverige under sommaren så finns dom överallt vid varenda liten butik även på landsbygden. Gillar man golf är Algarve det självklara valet men då får man stå ut med att det är lite "turistigt". Själv föredrar jag att bo nära Lissabon i en mysig liten fiskestad. Vi kommer sannolikt aldrig att flytta hem till Sverige igen permanent, däremot har vi ett hus kvar där som vi besöker på somrarna. Fast i sommar vete tusan om det kommer att bli möjligt att bila upp genom Europa.
Citera
2020-03-22, 12:12
Medlem
lifeabroads avatar
I Kina sjönk priserna i snitt -3% Januari-Februari. De förväntar sig en rejäl ökning nu i April.

https://www.businesstimes.com.sg/real-estate/covid-19-hit-to-chinas-property-market-could-be-more-severe
Citera
2020-03-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Ett litet tillägg:

Detta kan i värsta fall leda till att man behöver sälja bostaden till förlust gentemot lånet man tagit för att finansiera bostadsköpet. Vilket då rimligtvis resulterar i att man är skuldsatt för resten av livet utan någon tillgång av värde. Huset kan ju även tvångssäljas på exekutiv auktion om det vill sig riktigt illa, att man då får ut den summan som man en gång betalade är ju ytterst tveksamt när alla paniksäljer samtidigt. En massarbetslöshet till följd av corona är inte alls otänkbart. Det står om det i tidningarna och för ett par dagar sedan stod vår förre vice riksbankschef i tv och förklarade allvaret i situationen (Aktullet 21:00).

Fortsätter det här så kommer vi hamna i en grov finanskris och varslandet kommer att bli ännu mer påtagligt. Vad gör du då när du sitter med ett bostadslån på 4-5 miljoner utan inkomst de senaste tre-fyra månaderna? Då hjälper det inte att du har bra ränta på lånet.

Samtidigt som du vet att värdet på ditt hus bara sjunker för varje vecka som passerar och du har magont i slutet av varje månad tillföljd av alla släktingar du behöver låna pengar av för att klara av att ha kvar ditt hem en månad till? Du säljer huset för 3 miljoner och har två miljoner kvar i skulder som banken fortfarande vill ha tillbaka... men du har inget jobb.. ingen inkomst. Ditt liv och din familjs liv är förstört men vid nästa högkonjunktur kanske ni kan vädja om skuldsanering och förhoppningsvis inte genomföra samma tabbe igen. Hur rik än pappa-staten är så kommer de inte klara av att hjälpa varje enskild individ i ett fall som det jag målar upp.

Risken är nog att ingen som läser detta ser det här som ett möjligt scenario eftersom att det skulle innebära extremt jobbiga konsekvenser som du inte vill acceptera som något realistiskt utfall eftersom att ni bara har blivit matade med att det är helt ofarligt med bostadslån.

Men hur tror ni att SAS personalen resonerar? Hur tror ni att de som arbetar in hotell resonerar? Hur tror ni att de som precis har blivit varslade från sitt resturangjobb resonerar? Dom befinner sig snart i den situationen som jag beskriver. Det är många bolag som skär ner nu och det är arbetande människor som kommer behöva se över sin bostadssituation. Det här handlar inte om att det dör 10 000 i corona. Det här handlar om flera hundratusen jobb.

Oavsett hur lång tid corona finns ute i samhället så kommer det här leda vidare till problem vi i nuläget inte kanske tänker på. Hur många kommer flyga lika mycket efter att detta är över? Hur populärt kommer det vara att åka runt till smittohärdar runt om i världen som ännu inte har fått bukt med corona? Hur kommer vår öppenhet mot turism se ut de närmsta åren efter detta?

Kommer vi verkligen gå ut och shoppa i mängder och sitta på resutranger dagen efter att regeringen säger åt oss att "faran är över"? Eller har detta satt sina spår i hur vi resonerar kring stora folkmassor?
Jag tror inte att det går att sätta en ekonomi på PAUS och sen bara starta den igen och förvänta sig att inget ska ha förändrats? Rädslan för att bli smittad kommer inte bara försvinna för att Stefan Löfven säger att läget har lugnat ner sig. Folk kommer undvika vissa saker under en åtminstone överskådlig framtid.

Lite väl långt inlägg, men får ta och säga att jag håller med dig på en del av punkterna. Framförallt kring det sista stycket angående den masspsykologiska rädslan. Det är just den som sätter den andra käppen i det ekonomiska hjulet utöver viruset.

Det är viktigt att ha i åtanke att hushållens ekonomi samt köpkraft inte har varit låg, utan att konsumtionen har minskat på grund av rädsla vilken i sin tur har lett till varsel och uppsägningar. Även om staten skulle gå in med monetära åtgärder som att exempelvis sänka reporäntan anser jag att det inte är lönsamt. Rädslan sitter fortfarande i.

Avslutningsvis, som du själv nämner. När faran med viruset är ''över'' (definierbart) kommer ekonomin omöjligt kicka igång över en natt. Visst, samhället/näringslivet kommer att vilja ta igen allt bortfall men på grund av den rädsla vi pratar om, kommer detta vara en långsam process och därav en långsam återhämtning.
Senast redigerad av PPN59801R001 2020-03-22 kl. 12:34.
Citera
2020-03-22, 12:50
Medlem
''Om coronapandemin leder till kraftigt stigande riskpremier kan boräntorna dock gå upp. Den senaste tiden har räntorna på bostadsobligationer stigit markant, men än så länge ligger de inte högre än vad de gjorde för ett år sedan. En situation där boräntorna och arbetslösheten samtidigt stiger är mycket viktig att undvika i detta läge. Riksbankens redan aviserade åtgärder i form av bland annat köp av bostadsobligationer, och som kan skalas upp och ned beroende på utvecklingen, bidrar till detta.

Huvudprognosen är mer eller mindre stillastående boräntor för alla löptider under det närmaste året och sedan en svag uppgång i räntor med framför allt lite längre bindningstid. Prognosen ligger i linje med marknadsförväntningarna i stort. Det finns både uppåt- och nedåtrisker i prognosen. Höjda riskpremier som inte fullt ut motverkas kan leda till stigande boräntor. Kraftiga motåtgärder från Riksbanken, inklusive en möjlig sänkning av reporäntan, kan istället leda till fallande boräntor.''

Rapport publicerad av SBAB 2020-03-20.

Källa:
https://www.sbab.se/download/18.256d73c2170e6105fb1798/1584622223144/Boräntenytt%202%202020.pdf
Citera
2020-03-22, 12:56
Medlem
Har ej bestänt hur jag ska göra med.min lägenhet men tror det blir behållla.

Sitter på en lägenhet i stockholm utan lån har börjat hyra ut den för 12 k. samtidigt bor jag i en hyresrätt så i värsta fall om jag inte skulle få dennuthyrd så får jag flytta in i den men min strategi har alltid varit att mina pengar ska jobba åt mig inte tvärtom.

Jag själv tycker bostadsmarknaden är övervärderad men varje gång jag försökt timea olika marknader har det gått åt helvete bäst resultat har jag fått från att bara investera varje månad vad än tidningarna skriver.
Citera
2020-03-22, 17:22
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Få kommer att köpa hus eller lägenhet under tiden som Corona härjar som värst. Och bland de som velat köpa tidigare kan en del vara varslade eller ha det hängande över huvudet.

Så jag skulle tro att folk håller hårt i pengarna ett tag. Likaså kan bankerna inte vara så sugna på att bevilja lånelöften till de som jobbar i osäkra branscher.

Min granne köpte nytt hus för tre veckor sedan, nu får han inte sålt sitt nuvarande hus, det är total stiltje och ingen har kommit på tre utannonserade visningar
Citera
2020-03-22, 18:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Min granne köpte nytt hus för tre veckor sedan, nu får han inte sålt sitt nuvarande hus, det är total stiltje och ingen har kommit på tre utannonserade visningar

Viljen rävsax han sitter i. Men inte förvånande. Att köpa bostad är det inte många som funderar över just nu.

Har han råd att stå där med 2 hus? Hyra ut det?
Citera
2020-03-22, 18:26
Medlem
Jag har hört det exakt motsatta faktiskt. En väns vän har försökt sälja sin bostad men inte en enda person kom på visningen. Mäklarn sa att han märkt en drastiskt förändring redan nu. Intresset kanske finns, men folk vågar inte ens gå på visningar nu pga risk för smitta

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Många som byter bostad gör det från redan köpt bostad i samma dignitet eller till lägre pris, dvs lånen är redan klara och forts låg ränta och amorteringsfritt underlättar. Tror de exkl fastigheterna kan falla men bas bostäderna står sig rätt väl. Risken är isf arbetslöshet men det tar ett tag innan sånt märks. Förlängd sommarledighet är bra tid för flytt om man ändå planerat/behöver flytta

Rapporter från mäklare jag känner är att det är fullt på visningar, de kör visningarna i tidslots så de tar längre tid bara.

Dock sitter det i till hösten så kan det barka av söderut
Citera
2020-03-22, 18:30
Medlem
torrenttobbes avatar
Argh hur fan ska man göra då? Finns ju inget facit.
Jag har en sommarstuga belånad för typ 350.000.
Ska jag binda räntan i ett antal år? Jag har ju råd med det utan problem, kanske bättre än att kanske riskera 30% ränta?
Citera
2020-03-22, 20:24
Medlem
Kontokurts avatar
Det enkla svaret (frågan) är väl kommer folk sluta att bo?
Svaret är ganska självklart och då nyproduktionen i tex Stockholm avstannat i stort sett helt så kommer inte detta påverka mer än kortsiktigt förutom nyproducerade lyxlägenheter som inte kommer att kunna säljas på flera år.
Ettor och tvåor kommer sannolikt att rusa efter sommaren pga att det är där större delen av befolkningen har råd att köpa något.
Nedgång på några procent i år kan vi räkna med men bristen på bostäder ökar trots allt i storstäderna.
Citera
2020-03-22, 20:28
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Det enkla svaret (frågan) är väl kommer folk sluta att bo?
Svaret är ganska självklart och då nyproduktionen i tex Stockholm avstannat i stort sett helt så kommer inte detta påverka mer än kortsiktigt förutom nyproducerade lyxlägenheter som inte kommer att kunna säljas på flera år.
Ettor och tvåor kommer sannolikt att rusa efter sommaren pga att det är där större delen av befolkningen har råd att köpa något.
Nedgång på några procent i år kan vi räkna med men bristen på bostäder ökar trots allt i storstäderna.
Rusa ?? Hur ska de kunna rusa med massarbetslöshet och lågkonjuktur ? När har någonsin värde på
Bostäder rusat under lågkonjuktur ? Dessutom kommer staten att dras med rejäla underskott som vi får betala
Citera
2020-03-22, 20:31
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
I Kina sjönk priserna i snitt -3% Januari-Februari. De förväntar sig en rejäl ökning nu i April.

https://www.businesstimes.com.sg/real-estate/covid-19-hit-to-chinas-property-market-could-be-more-severe

De glömmer av att vi är kinas kunder... även om deras fabriker osv drar igång i detta nu så har vi problem här ovh konsumerar inte deras varor i någon takt alls just

Dessutom tror jag på en andra våg i kina

Plus att i kina har man slavar i fabrikerna , dessa blir inte lika påverkade som en svensk arbetare med typ 25 i handen efter skatt som kan leva ett bra liv

I kina är det mer medelklass och överklass som har råd med fin bostad , dessa drabbas troligen inte lika hårt av detta som arbetarklassen

Det är arbetarklassen som blir arbetslösa i detta samt några som har enskild firma
Senast redigerad av mjohan84 2020-03-22 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in