2020-03-22, 09:10
Medlem
Förstår inte varför denna kris inte skulle resultera i sjunkande bostadspriser. Många blir arbetslösa eller kommer ha osäkra anställningar med uteblivna löneökningar.

Ni som argumenterar för att man måste ha någonstans att bo. Många som blir arbetslösa kommer inte ha råd att bo kvar. Ett flertal kan behöva flytta tillbaka till päronen. Dessutom, vem vill ens gå på visning i dessa tider? Vem vill ta stora lån i dessa tider? Flera kan behöva ställa upp för nära och kära ekonomisk. Köpkraften kommer drastiskt minska. Så hjälp mig gärna med motargument för ser enbart prisnedgång i sikte.
Citera
2020-03-22, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tröttsamt att läsa domedagsprofetior faktiskt. Är vissa så uttråkade att de måste hitta på osannolika scenarier för att få spänning i vardagen? Med största sannolikhet får vi en utdragen, tråkig lågkonjunktur.

Fast det är ju ingen förutsägelse som skapar uppmärksamhet eller chockar människor.

Själv tror jag på en relativt snabb återgång till det normala. Däremot tror jag att de lättnader som genomförs på arbetsmarknaden när det gäller att avskeda folk kommer att bestå och i och med detta kommer tryggheten att naggas i kanten som i sin tur ger osäkerhet vid bostadsköp. Som i sin tur leder till lägre priser.
Citera
2020-03-22, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WillweEver
Förstår inte varför denna kris inte skulle resultera i sjunkande bostadspriser. Många blir arbetslösa eller kommer ha osäkra anställningar med uteblivna löneökningar.

Ni som argumenterar för att man måste ha någonstans att bo. Många som blir arbetslösa kommer inte ha råd att bo kvar. Ett flertal kan behöva flytta tillbaka till päronen. Dessutom, vem vill ens gå på visning i dessa tider? Vem vill ta stora lån i dessa tider? Flera kan behöva ställa upp för nära och kära ekonomisk. Köpkraften kommer drastiskt minska. Så hjälp mig gärna med motargument för ser enbart prisnedgång i sikte.

Dessutom kan det bli så att folk tycker det går bra att jobba hemifrån och bara åka till jobbet några gånger per månad. Detta gör att man kan bo längre från jobbet än man kunde tidigare. vilket gör att boendekostnaderna kan hållas låga.
Citera
2020-03-22, 09:43
Medlem
frdks avatar
Citat:

Många som byter bostad gör det från redan köpt bostad i samma dignitet eller till lägre pris, dvs lånen är redan klara och forts låg ränta och amorteringsfritt underlättar. Tror de exkl fastigheterna kan falla men bas bostäderna står sig rätt väl. Risken är isf arbetslöshet men det tar ett tag innan sånt märks. Förlängd sommarledighet är bra tid för flytt om man ändå planerat/behöver flytta

Rapporter från mäklare jag känner är att det är fullt på visningar, de kör visningarna i tidslots så de tar längre tid bara.

Dock sitter det i till hösten så kan det barka av söderut
Citera
2020-03-22, 09:47
Medlem
Citat:

Argumentet att priserna inte kommer gå ner för att människor måste ha någonstans att bo är rätt korkat. Som du säger kommer köpkraften gå ner, banker lär inte lita på någon och viljan att låna ut kommer sjunka, arbetslösheten kommer öka. Givetvis kommer priserna på bostäder att gå ner.

Kommer säkerligen vara många som vill separera som kommer behöva bo kvar tillsammans.
Citera
2020-03-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Marknaden är lite trög så det dröjer innan prisfall kommer. Först ska alla varsel få effekt.

När folk fått besked om uppsägning och inser att man inte kommer att klara av att betala sitt boende, det är då som alla springer mot utgången samtidigt och kraschen kommer = snabb nedgång.

Jag hade bostadsrätt på 90-talet och sålde lägenheten till exakt halva priset av det jag gav för den.
Blev sittande med lån på resten men utan bostad.
Citera
2020-03-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Måste medge att man börjar märka av att bostadsmarknaden i Stockholm börjar påverkas negativt. Har följt marknaden innanför tullarna slaviskt de senaste 6-7 mån och just nu märker jag att det är fler objekt till salu än för 2-3 mån sen samt att budgivningarna har stannat av lite. Inte lika aggressiva budgivningar som för någon månad sedan. Men detta är bara min observation.

Hemnet:
Antalet nya bostadsannonser som publicerats på Hemnet under vecka 11 har ökat markant jämfört med samma vecka året innan. En möjlig förklaring till detta är att oron för framtida konsekvenser av coronaviruset får fler att vilja få sin bostadsaffär i hamn. I riket är ökning 10 procent och i Stockholms innerstad, där man ofta ser trendbrott på bostadsmarknaden först, är ökningen hela 29 procent.

https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2020/03/21/sa-har-coronaviruset-paverkat-bostadsmarknaden-hittills
Citera
2020-03-22, 10:01
Medlem
lifeabroads avatar
Kommer efterfrågan på bostäder hyres såväl bostadsrätter minska i storstäderna? Bostadsköerna försvinner och vi kan äntligen se balans i utbud och efterfrågan?

Folk flyttar eller bor kvar på småorterna tillsvidare.
Citera
2020-03-22, 10:29
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Huvudet på spiken.

Och framför allt, vilka vill ge stora lån?

Bankerna kommer inte att låna ut till några som är varslade, permitterade eller uppsagda. Om dom ens vill låna ut till någon. Möjligen om du har full säkerhet att ställa, men då kan du ju lika gärna casha för en lya.

Om det sedan blir tillfälligt amorteringsstopp så kommer det inte att hindra priserna från att sjunka. Priserna sätts på marginalen, och det är en no-brainer att de kommer att gå ner - kraftigt.

Frågan är hur det blir med nyproduktion. Det lär inte bli så mycket deg in i kassan hos bostadsutvecklare, så jag tror en del byggen kommer att avstanna med halvfärdiga bottenplattor och betongmoduler uppställda.
Citera
2020-03-22, 11:12
Medlem
temp0s avatar
De ekonomiska påföljder som Corona-krisen innebär medför lägre räntor, de som kan låna kommer fortsätta låna. De som redan befinner sig på bostadsmarknaden kan byta lägenheter i samma prisklass men priserna kommer inte gå ner nämnvärt bara för att utbud och efterfrågan går ner något då de fortfarande står i relation till varandra. De som varslats eller permitterats kommer inte att sälja till för stor förlust och deras boendeutgifter kommer skyddas av diverse skyddsnät utlovade av regeringen.
Citera
2020-03-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temp0
De ekonomiska påföljder som Corona-krisen innebär medför lägre räntor, de som kan låna kommer fortsätta låna. De som redan befinner sig på bostadsmarknaden kan byta lägenheter i samma prisklass men priserna kommer inte gå ner nämnvärt bara för att utbud och efterfrågan går ner något då de fortfarande står i relation till varandra. De som varslats eller permitterats kommer inte att sälja till för stor förlust och deras boendeutgifter kommer skyddas av diverse skyddsnät utlovade av regeringen.

Vilka är dessa skyddsnät?
Citera
2020-03-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzoz
Hemnet:
Antalet nya bostadsannonser som publicerats på Hemnet under vecka 11 har ökat markant jämfört med samma vecka året innan. En möjlig förklaring till detta är att oron för framtida konsekvenser av coronaviruset får fler att vilja få sin bostadsaffär i hamn. I riket är ökning 10 procent och i Stockholms innerstad, där man ofta ser trendbrott på bostadsmarknaden först, är ökningen hela 29 procent.

https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2020/03/21/sa-har-coronaviruset-paverkat-bostadsmarknaden-hittills

Där ser man, då stämmer min observation. Loggade in på Hemnet idag igen och såg nu att utbudet i min bevakning har hoppat upp till 100 tillgängliga objekt. Vilket är helt otroligt tanke på att för så inte länge sen visade bevakningen på 30-35 tillgängliga objekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in