2020-03-21, 08:33
Medlem
Hur tror ni bostadsmarknaden påverkas av Corona?

Hej!

Hur tror ni bostadsmarknaden påverkas av Corona? Tror ni priserna på bostadsrätter kommer gå ner nu, om 3 månader, om 1 år?

Min tanke är att det är först i höst som vi kommer se att det går att knipa någon lägenhet lite billigare än den hade gått för 1 år tidigare. Vad tror ni?
Citera
2020-03-21, 09:01
Medlem
Kanske en mindre sänkning av priset. Sverige kommer fortsatt ha tillräckligt med folk som har pengar för att hålla priserna uppe.

Jag önskar total krasch men tyvärr får jag inte se kaos.
Citera
2020-03-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det säger inte så mycket. Jag var på fyra visningar under januari och februari på bostäder i samma prisklass och i attraktiva lägen. Fastigheterna var allt från nyproduktion till äldre fastigheter. På en visning var jag ensam och på en annan var vi två. På nyproduktionen var det ganska mycket folk och på visningen på sekelskiftesfastigheten var det rejält med spekulanter. Jag följde även en budgivning på en annan lägenhet i bra läge som avslutades i veckan och det var en ganska aktiv budgivning på den. Då jag deklarerade att jag inte skulle buda så diskuterade jag ingående vad mäklaren hoppades få ut och den nådde nästan det priset. Det här kommer med största sannolikhet att påverka bostadsmarknaden då folk säkert blir avvaktande, men det verkar inte ha slagit igenom ännu.

Jo det säger ganska mycket. Jag har gått på visningar i januari och februari i samma kommun. Det här var första som var helt tom. Det kommer fler varsel för varje dag så jag tror på fler tomma visningar och köpläge.
Citera
2020-03-21, 09:38
Avstängd
Folk lär ju inte stå i KöpeKö hos Oscar Properties
o inte heller på husen på Leif-Ivan tomten i Sätra
Citera
2020-03-21, 10:21
Medlem
Etta.Places avatar
Fast rent allmänt är det ju inte läge att sälja nu om man har någon som helst möjlighet att låta bli. Hela faderullan med flytthjälp, myndigheter, renoveringar och möbelshopping riskerar ju att gå i stå. Det är nog vettigast att sitta still i båten just nu för alla, vilket ju gör att det väl inte blir någon krasch direkt utan mer en paus som på allt annat.
Citera
2020-03-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Då har du definitivt hört fel Portugal är oerhört rent, du hittar inte en fimp på trottoarerna, inget skräp slängt i naturen och i princip inget klotter. Människor är trevlig och hjälpsamma, kriminaliteten är bland den lägsta inom EU. Jag kan faktiskt inte komma på något som är dåligt med Portugal. En annan fördel är att befolkningen är väldigt homogen, ca 88% katoliker, 10% protestanter och resterande är judar och ett ytterst fåtal muslimer. Portugal är vill jag säga som Sverige var på 70-talet.
Tack för input. Verkligen. Kul att få höra en positiv synvinkel, då jag alltid haft ett gott öga till Portugal.
Låter väldigt bra med den homogena befolkningen med. Betyder mindre konflikter i framtiden. Raka motsatsen till Sverige.
Citera
2020-03-21, 17:25
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Fast rent allmänt är det ju inte läge att sälja nu om man har någon som helst möjlighet att låta bli. Hela faderullan med flytthjälp, myndigheter, renoveringar och möbelshopping riskerar ju att gå i stå. Det är nog vettigast att sitta still i båten just nu för alla, vilket ju gör att det väl inte blir någon krasch direkt utan mer en paus som på allt annat.

Alla de som skiljer sig eller får mer ungar behöver fortfarande flytta
Citera
2020-03-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Tack för input. Verkligen. Kul att få höra en positiv synvinkel, då jag alltid haft ett gott öga till Portugal.
Låter väldigt bra med den homogena befolkningen med. Betyder mindre konflikter i framtiden. Raka motsatsen till Sverige.

Har besökt Portugal flera gånger och kan skriva under på allt det positiva jag också. Portugiser är heller inte lika intensiva som spanjorer, fransmän och italienare om man nu stör sig på det; de är mer lågmälda och inåtvända, nästan som svenskar. Fattar varför många flyttar dit.
Citera
2020-03-21, 19:39
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place

Yes, problemet är ju ifall man inte har råd att betala, jag tänker då främst på unga ägare idag, som köpt under peaken på priserna 2016-2017. DÅ priserna var som högst justerat med inflation är ju priserna ner 8% sedan dess. Dessa människor är förmodligen ganska tidiga i sina karriär och får nog sparken först. När de sen inte har råd måste de lämna, det är då vi får se ifall de kan sälja med vinst eller inte.
Citera
2020-03-21, 19:56
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Yes, problemet är ju ifall man inte har råd att betala, jag tänker då främst på unga ägare idag, som köpt under peaken på priserna 2016-2017. DÅ priserna var som högst justerat med inflation är ju priserna ner 8% sedan dess. Dessa människor är förmodligen ganska tidiga i sina karriär och får nog sparken först. När de sen inte har råd måste de lämna, det är då vi får se ifall de kan sälja med vinst eller inte.

Jo. Men jag tippar att det främst är i storstadsregionerna folk sitter med maxade bolån, små marginaler och osäkra anställningar. Där har man möjlighet att ta inneboende för en god slant. Eller hyra ut helt. Klart att den efterfrågan också kan påverkas, men förmodligen inte värre än att man fortfarande kan ta vad man själv måste ut med (med tanke på att många tar minst 3X egna utgifter när de hyr ut i andra hand idag...)
Citera
2020-03-21, 19:56
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Alla de som skiljer sig eller får mer ungar behöver fortfarande flytta

Behöver och behöver. Är förlusten tillräckligt stor är nog folk benägna att kompromissa lite med grejer ett tag.
Citera
2020-03-21, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ja det kan göra det, risken har ökat påtagligt av Sverige stänger ned, folk jobbar mindre. Fler kommer att permitteras från jobben under april och maj. Företagens kvartalsrapporter januari-mars 2020 kommer bli en skräckläsning. Vem kommer våga köpa en lägenhet nu, eller de närmaste två-tre månaderna? Byggföretagen kommer göra mycket stora förluster och vi får nog se ett pärlband av konkurser.

Det är främst nybyggarmarknaden som kommer stanna upp det har du rätt i.

Begagnatmarknaden kommer köra på. Det är bostäderna som kostar 5 miljoner och upp som kommer först och främst rasa i värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in