2020-03-22, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Ni får gärna specificera vad som är så fel på den. Saknas det plastost och ett halvt kilo kebab på den, eller?

Den såg lite för tråkig ut. Så här tycker jag en pizza ska se ut:

https://i.imgur.com/zO18Zo3.jpg

Smaken var dock ännu bättre än utseendet. Mmmmm

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Typ 2cm tjockt vitt bröd ala hönökaka (fast fyrkantigt) med lite smaklös tomatsås, broskiga skinktärninar och lite ost (ie billy's i storformat)...

Kan inte med tjock botten, vill jag ha varma makor så gör jag varma mackor, men kallar det inte för pizza...

Minns att den var tjockare än så. De var ju inte snygga dock, men väldigt goda. Billys går inte jämföra med. Jag fullständigt hatar Billys.
Citera
2020-03-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liebesraum
Tacka Gud för danskt rågbröd, älgkorv och Schweiziska ostar. Svensk husmanskost slår vilken pizza som helst. Aldrig i livet tänker jag någonsin understödja denna onyttiga, ohälsosamma och illaluktande mångkultur.

Jag vill varken ha något italienskt eller turkiskt in i mig. Endast svenskt kött, tack!
Men du är nazist, och därmed diskvalificerad från att svara i tråden.
Citera
2020-03-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Den såg lite för tråkig ut. Så här tycker jag en pizza ska se ut:

https://i.imgur.com/zO18Zo3.jpg

Smaken var dock ännu bättre än utseendet. Mmmmm
Kanske det, men i och med att det är en klassisk napolitansk margherita så är det ju inget annat på den än s.marzano tomater, buffalomozzarella, färsk basilika, olivolja och i detta fall lite oregano.
Sen var det ju endast en pizza som jag gjorde till lunch när jag jobbade hemifrån, så då spelar det ju egentligen ingen större roll hur den ser ut.
Dessutom svårt att få riktigt bra färg i vanlig varmluftsugn.
Oavsätt så smakade den ändå bättre än vanlig "turkpizza".
Citera
2020-03-22, 18:12
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ni får gärna specificera vad som är så fel på den. Saknas det plastost och ett halvt kilo kebab på den, eller?

Din deg har alldeles för mycket mjöl kontra vatten. Du får en hård och tråkig konsistens. Den är alla dagar i veckan korttidsjäst - ingen smak.
Helt enkelt en hemkunskapspizza a la en 11-åring.
Citera
2020-03-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Din deg har alldeles för mycket mjöl kontra vatten. Du får en hård och tråkig konsistens. Den är alla dagar i veckan korttidsjäst - ingen smak.
Helt enkelt en hemkunskapspizza a la en 11-åring.
65% vatten, 12 timmar jäst i rumstemperatur sedan kalljäst i 3 dagar.
Citera
2020-03-22, 18:18
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Skitsamma, turkpizzor är oftast mjuka, påminner om polarbröd i konsistensen.

För att inte tala om den strimlade överblivna julskinkan och skräp osten de har på.
Skall (måste) vara riktig buffelmozzarella Skinka skall vara någon god äktaskinka där man ser gränsen mellan kött och fett inget pressat skit eller strimlad julskinka som köpts in i mängder efterhelgerna.
Citera
2020-03-22, 18:23
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Dummaste jag hört.
En kalljäst deg som legat i tre dygn ser inte ut sådär, om man inte misslyckats kapitalt.
Citera
2020-03-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Dummaste jag hört.
En kalljäst deg som legat i tre dygn ser inte ut sådär, om man inte misslyckats kapitalt.
Inget misslyckande i mitt tycke, smakerna satt som de skulle.
Du lär inte vara jättepopulär på middagsbjudningar, va?
Citera
2020-03-22, 18:48
Medlem
Svensk kebabpizza är klart godast. Med svensk menar jag turkar/araber som bakar pizza i sverige.
Citera
2020-03-22, 19:04
Medlem
Nu skulle jag vilja förstå akillnaden mellan napolitansk pizza och övrig pizza i världen.
Själv är jag uppfödd i pizzans födelsestad i Sverige, slå upp det om ni vill men det fanns många restuaranger och pizzerior som serverade pizzor under 60 och 70 talet samtliga ägda och drivna av italienare. Sen har jag käkat en del pizza i norra italien framför allt milano och turin.
Och pizzorna där smakde som min barndoms pizzor inte som dagens "svenska" pizzor som idag bakas av folk med bakgrund från balkan.
Är dessa napolitanska så håller jag med att de slår dagens "svenska" pizzor med hästlängder.
Citera
2020-03-22, 19:08
Bannlyst
Citat:

Efterkonstruktion.
Det finns inte en chans att degen har kalljäst i tre dagar och innehåller så mycket vatten som du påstår.
Den är ojämt gräddad och ser jävligt tråkig ut helt enkelt.
Av någon anledning har du lagt all mozzarella som en blaffa mitt på pizzan så bitarna smälter ihop på ett osmakligt vis.
Back to the lab again!
Om det var en pizza du ”endast” lagade till lunch, hur ser pizzorna du gör till middag ut?
Gör du middagspizzan annorlunda?
Senast redigerad av cdec 2020-03-22 kl. 19:16.
Citera
2020-03-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Efterkonstruktion.
Det finns inte en chans att degen har kalljäst i tre dagar och innehåller så mycket vatten som du påstår.
Den är ojämt gräddad och ser jävligt tråkig ut helt enkelt.
Om det var en pizza du bara lagade till lunch, hur ser pizzorna du gör till middag ut?
Gör du middagspizzan annorlunda?
Hur menar du att den skulle se ut annars då?

Den är ojämnt gräddad eftersom den är gjort i en vanlig ugn, den delen som har fått mest färg är den som legat längt sin i ugnen, dvs närmast värmeelementet. Har du något magiskt trick att få perfekt gärddning i en reguljär varmluftsugn så kan du ju dela med dig i så fall, istället för att sitta och vara bitter på andras matlagning.

Hade jag gjort pizza att bjuda på hade jag antagligen gjort lite större pizzor, så kanterna blir mer jämnstora och lite fylligare. Samt kanske lite rundare. Eventuellt kanske man skulle kunnat snurrat runt den halvvägs för jämnare gräddning, vilket absolut är överkurs för lunchpizza till en. Dessutom ser ena kanten mycket mindre gräddad då den är rätt mjölig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in