2020-03-22, 15:18
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
I den här världen finns det 820 pizzerior som serverar äkta napolitansk pizza (vera pizza napoletana). Det ska då vara den riktiga pizzan. Om jag som ett vanligt litet luder boendes i Märsta skulle bli bjuden på en sådan där skrytpizza från typ Paolo Robertos restaurang, skulle jag då tycka att den var godare än vad en vanlig fet kebabpizza bakad av en hårig turkmästare är?
”Äkta” napolitansk pizza, menar du certifierat äkta? Då skall degen knådas för hand och en massa regler för att vara ”äkta ”.

Men som svar på frågan, ja. En lyckad pizza av napolitansk typ är så god att man nästan vill slå sönder något. Pane fresco (Paulos) är inte i närheten av bra. Den enda bra (i mitt tycke) i Stockholm är 450 Gradi på Lidingö.
Citera
2020-03-22, 15:53
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
”Äkta” napolitansk pizza, menar du certifierat äkta? Då skall degen knådas för hand och en massa regler för att vara ”äkta ”.

Men som svar på frågan, ja. En lyckad pizza av napolitansk typ är så god att man nästan vill slå sönder något. Pane fresco (Paulos) är inte i närheten av bra. Den enda bra (i mitt tycke) i Stockholm är 450 Gradi på Lidingö.
Ja, det var egentligen en sådan som jag menade med äkta. Jag startade tråden efter att ha tittat på när Johan "Matgeek" Hedberg besökte Paolo Robertos Associazione verace pizza napoletana-certifierade pizzeria i Stockholm. Paolo hyllade de äkta napolitanska pizzorna något så kolossalt. Då funderade jag lite grann på vad en vanlig svensk människa som är uppväxt med att äta blattepizzor hade tyckt om en sådan där äkta. Hade vi verkligen tyckt att den äkta var så mycket godare.

Länkade till AVPN:s hemsida tidigare i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Den stereotype svensken är så invaggad i fulpizzans smaksammansättning, dvs smaken av fett tillsammans med konserverad fulskinka och tomatsås från den lägsta hyllan, att man aldrig kommer kunna sälja in en napolitansk pizza. Det går inte. Det kommer gnällas över att det är för lite ost, att pizzan inte dryper i fett, att kanterna är för tjocka och så vidare.

Napolitansk pizza bygger på enkelhet och bra råvaror. Den som käkar pizza med kebabkött, kebabsås och pommes frites på till vardags kommer naturligtvis aldrig förstå sig på det där.
Det här kan säkert vara sant.
Citera
2020-03-22, 16:14
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Den stereotype svensken är så invaggad i fulpizzans smaksammansättning, dvs smaken av fett tillsammans med konserverad fulskinka och tomatsås från den lägsta hyllan, att man aldrig kommer kunna sälja in en napolitansk pizza. Det går inte. Det kommer gnällas över att det är för lite ost, att pizzan inte dryper i fett, att kanterna är för tjocka och så vidare.

Napolitansk pizza bygger på enkelhet och bra råvaror. Den som käkar pizza med kebabkött, kebabsås och pommes frites på till vardags kommer naturligtvis aldrig förstå sig på det där.
Det här kan säkert vara sant.

Jag tror också på den teorin, att man har "fulpizzan" som referens till "hur en pizza ska smaka" (med en massa fett och pålägg), då man säkert har ätit det sen barnsben.

Blev dock såld på den napolitanska pizzan första gången jag provade en i Italien. Gillar den lätta och krispiga degen och de få påläggen som får representera sig själva i smak och textur, samt att man inte hamnar i matkoma efter!
Citera
2020-03-22, 16:22
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Nej nej nej, man knallar ner till pizzerian beställer och knäcker en bärs medans de gör de, sen går man hem (rapandes eftersom det gick fortare än väntat så man fick svepa halva bärsen ) med de rykande varma...

Helt i min stil!

Och på en Lördag kväll får det gärna ta lite längre tid, då hinner man med 2 ÖL
Citera
2020-03-22, 16:49
Medlem
hängballens avatar
Fulpizza hit och äkta pizza dit...
En riktig pizza får man från turken, ja kopian kan slå "orginalet".
Rotera.
Citera
2020-03-22, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Du måste skoja, till och med min hemmagjorda pizza jag gjorde härom veckan till lunch ser ju mycker bättre ut än t ex vanlig turk-capricciosa.
Bara att ta en titt själv; https://imgur.com/a/JMuBFOc

Du la upp den bilden som ett skämt va?
Sämsta hemgjorda pizzan jag har sett i den här forumdelen.
Citera
2020-03-22, 17:02
Medlem
Hackenbush55s avatar
Äter pizza typ 3 gånger om året och då skiter jag i var den är ifrån så länge den är god.
Citera
2020-03-22, 17:13
Medlem
crusades avatar
Käkade skrytpizza hos Jesper Blomqvist (450 Gradi), my god vad god den var!
Men visst smakar det så kostar det, dubbla priset typ.
Citera
2020-03-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
"American pizza" iaf den tjockbottnade vi har här är ju sämsta alternativet, påminner mest om pizzan man fick i plugget på 80-90 talet...

Pizzapajen man fick i skolan? Den minns jag som väldigt god ändå. Botten var mjuk, tjock och saftig. Oftast rann pålägget av, men smaken var det inget fel på. Vet ej om det kanske var annorlunda med skolmaten utanför Norrland, men än idag saknar jag den.
Citera
2020-03-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Din pizza ser ut som skit. Varför lägger du upp en bild på den?

Citat:
Ursprungligen postat av BlueVeins
Ful jävla pizza

Skäms!

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du la upp den bilden som ett skämt va?
Sämsta hemgjorda pizzan jag har sett i den här forumdelen.
Ni får gärna specificera vad som är så fel på den. Saknas det plastost och ett halvt kilo kebab på den, eller?
Citera
2020-03-22, 17:23
Medlem
XaoqcHs avatar
Tröttsamt med medelklassens ångest över "äkta" mat och fetischismen kring "matupplevelser". Vissa har som besatthet att ta vilken vardagsaktivitet som helst, här äta mat, och godhetssignalering för att dämpa sin egen ångest.
Citera
2020-03-22, 17:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Pizzapajen man fick i skolan? Den minns jag som väldigt god ändå. Botten var mjuk, tjock och saftig. Oftast rann pålägget av, men smaken var det inget fel på. Vet ej om det kanske var annorlunda med skolmaten utanför Norrland, men än idag saknar jag den.

Typ 2cm tjockt vitt bröd ala hönökaka (fast fyrkantigt) med lite smaklös tomatsås, broskiga skinktärninar och lite ost (ie billy's i storformat)...

Kan inte med tjock botten, vill jag ha varma makor så gör jag varma mackor, men kallar det inte för pizza...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in