Citat:
Ursprungligen postat av
Sinnersten
...
Det känns som om journalistkåren inte får rapportera ifrån Sverige nog tydligt utan istället fokuserar endel av sitt rapporterande på länder som agerar mera kraftfullt för att få folket att se mellan raderna.
Det är min högst personliga upplevelse.
Så nu ska jag gå ut och andas.
Osså tjötar man om massiva desinformationskampanjer från Kina och Ryssland (och högerpopulistiska aktörer).
Ur dagens chatt i Expressen med Henrik Sundbom, nån slags ”expert” på detta.
Citat:
Svar: Just nu ser vi att både Kina och Ryssland sprider mycket desinformation om smittan. Kinas huvudbudskap tycks vara att komma bort från skulden till smittan, genom att dels peka på andra länders, tex. Sveriges, hantering av den som undermålig, dels sprida konspirationsteorier om smittans ursprung. Rysslands desinformation handlar i stället huvudsakligen om att skapa misstro till myndigheter i väst. I USA är det också mycket vanligt med konspirationsteorier om coronaviruset, och de sprids i första hand av högerpopulistiska aktörer.
Fråga: Hejsan. Är det något land där det förekommer extra mycket desinformation just nu?
Till råga på allt ska Agnes Wold chatta ikväll. Kommer hon fortsätta att uppmana oss att bete oss som vanligt?
https://www.expressen.se/nyheter/stall-dina-fragor-till-agnes-wold/
Jag är varken ryss, kines eller röstar höger, men är kritisk till hur allt kring smittan hanterats.
Och förresten, det verkar snarare finnas ”desinformatörer” (”krishanterare”?) från andra sidan här i tråden ...