2020-03-22, 16:45
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Ikväll med steffes tal till nationen måste något fan hända.

Annars hade han lika gärna kunnat ha ännu en presskonferens...

Undrar verkligen vad som komma skall ikväll? Vad tror ni?

Tror fan det är mer än tvätta händerna.

Solidaritet..
Hjälp de som är äldre genom att bli smittad och hamna på intensiven själv...
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Statisminister ska hålla tal till nationen ikväll, 21.15. Undrar vad det kan vara? Någon som misstänker vad det kan vara?

Enligt säker källa kommer han droppa en bomb och säga:

"Kära Svenskar. Nu har det kommit en tid då vi alla måste hjälpas åt och stoppa det här hotet! Därför vill jag uppmana er om att tvätta händerna, helst med varmt vatten och tvål. På så sätt säkerställer vi att budgeten, som vi egentligen inte har, hålls intakt"
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Ikväll med steffes tal till nationen måste något fan hända.

Annars hade han lika gärna kunnat ha ännu en presskonferens...

Undrar verkligen vad som komma skall ikväll? Vad tror ni?

Tror fan det är mer än tvätta händerna.

Herr Löfven är en inkompetent idiot tillsammans med övriga i regeringen, jag förväntar mig inga konstruktiva lösningar ifrån regeringshåll. De har haft sin chans och misslyckats samtidigt som detta skördar människoliv i Sverige.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
I Italien har 1% av den årliga dödligheten nu ägt rum som CoVid-fall. Varför skulle det bli 100 gånger värre i Sverige än i Italien som du förutspår?
Jag menade globalt.
Citera
2020-03-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Har tillbringat 4 arbetsveckor på kontoret med torrhostande kollegor som återvänt från skidsemester i Italien.

Känner mig dock fortfarande oförskämt frisk och kry.Kanske biter inte coronaviruset lika lätt på mig med blodgrupp 0 eller så har bara haft tur än så länge.

Haha din profilbild...

Hur gör ni i tråden för att försöka vara positiva? Hur tänker man positivt i en pandemi?
Citera
2020-03-22, 16:46
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Åtgarder, åtgarder, testing, testing, testing, isolering, och nu ocså spårning genom mobildata, presis som Sydkorea.

Norrbaggarna kan vara glada över att de har stängt gränsen när svenskarna måste fly Sverige

Ja Norge, Danmark och Finland tror jag alla tre kommer fixa detta väldigt bra. Finland speciellt.
Citera
2020-03-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickname99
Jag utmanar dig att leta reda på en enda av dessa X epidemiologer och X böcker och presentera den länken här!

För det kan väl inte vara så att du som en hjärndöd babian läst en halv ingress på valfri website om Dean Koontz bok från 1981 (nej han är inte epidemiolog) där han döper ett virus till Wuhan-400 för att i denna skönlitterära bok har det utvecklats i laboratorium där.

Sluta sprida rykten, läs färdigt texter och källgranska information.

https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw&t=980s

kolla upp michael osterholm och läs hans bok.

fluffarn vs nickname99 1-0

dementera den om du kan.
Senast redigerad av fluffarn 2020-03-22 kl. 16:49.
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
För er som vill höra sanningen!

https://youtu.be/o2FkuQZTYO4

Han är klok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Som tidigare skribenter har påpekat så kan vi vara lugna nu! Ikväll ska våran herde, Steffe, lugna sin flock.. ungefär som man gör med djur inför slakt, "Det sovande folket".

Vi kan förvänta oss floskler likt:

"Så länge vi står enade kommer vi klara oss"
"Sjukvårdspersonalen är våra riktigta hjältar"
"Vi hade aldrig klarat detta utan den invandring vi har haft. Många läkare är av utländskt påbrå"
"Det är moderaternas fel att vi inte har någon beredskap"
"Det är alliansens fel att Corona har påverkat samhället"
"Vi måste repektera våra myndigheters expertis"
"Vi i Europa måste stå enade i denna kris"
"Mitt Europa bygger inga murar"
"Vi har varit naiva"
"Vi blev tagna på sängen"
Är detta Steffes Coronabingo? Kanske kan vi rentav fixa ett dryckesspel? Bra fylla mitt i eländet

Ja, det lär väl inte vara några nyheter direkt. Jag hoppas man kan berätta sanningen här. Sanningen är att många kommer dö. Budskapet borde däremot vara att vi ska göra vad vi kan, och att vi inte får tappa siktet på en framtid efter Corona. Den kommer, kan jag lova - en ny dag kommer gry efter lidande och död.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det kan bli som Italien och Spanien, men ser det som ganska osannolikt. Helt enkelt för attvi tidsmässigt är i stort sett i fas med Spanien, och vi är inte nära deras situation
Det tycks generellt skilja sig rätt kraftigt mellan hur dödligt viruset är.
Länder med många dödsfall, sett till fas och befolkning
Italien
Spanien
Frankrike
Holland
Belgien
Länder med få dödsfall
Norge
Finland
Estland
Österrike
Island
Länder med ett "mellanting" mellan många och få dödsfall
Sverig
Danmark
Tyskland
Storbritanien
Portugal
Schweiz (dock åt det högre hållet jämfört med andra länder i denna kategori).

Självklart kommer detta justeras något under fortsättningen av detta utbrott, och något/några länder kanske byter kategori. Har dock svårt att tro att något land i Europa, med en befolkning på mer än 1 miljon invånare, kommer få lika stor stor andel av befolkningen som dör som Italien eller Spanien.

Tänkt på det fetade många gånger men ingen som anser att vi snart har Italiens situation verkar vilja diskutera detta.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
...

Det känns som om journalistkåren inte får rapportera ifrån Sverige nog tydligt utan istället fokuserar endel av sitt rapporterande på länder som agerar mera kraftfullt för att få folket att se mellan raderna.
Det är min högst personliga upplevelse.

Så nu ska jag gå ut och andas.
Osså tjötar man om massiva desinformationskampanjer från Kina och Ryssland (och högerpopulistiska aktörer).

Ur dagens chatt i Expressen med Henrik Sundbom, nån slags ”expert” på detta.
Citat:
Svar: Just nu ser vi att både Kina och Ryssland sprider mycket desinformation om smittan. Kinas huvudbudskap tycks vara att komma bort från skulden till smittan, genom att dels peka på andra länders, tex. Sveriges, hantering av den som undermålig, dels sprida konspirationsteorier om smittans ursprung. Rysslands desinformation handlar i stället huvudsakligen om att skapa misstro till myndigheter i väst. I USA är det också mycket vanligt med konspirationsteorier om coronaviruset, och de sprids i första hand av högerpopulistiska aktörer.

Fråga: Hejsan. Är det något land där det förekommer extra mycket desinformation just nu?

Till råga på allt ska Agnes Wold chatta ikväll. Kommer hon fortsätta att uppmana oss att bete oss som vanligt?

https://www.expressen.se/nyheter/stall-dina-fragor-till-agnes-wold/

Jag är varken ryss, kines eller röstar höger, men är kritisk till hur allt kring smittan hanterats.

Och förresten, det verkar snarare finnas ”desinformatörer” (”krishanterare”?) från andra sidan här i tråden ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Undrar också hur många som nu vill ta in sina äldre anhöriga i Sverige...

Anhöriginvandringen av äldre borde ju minska till ett minimum tycker man ju. Sverige lär vara det enda landet i världen som nu kommer låta de äldre dö för att hålla ekonomin flytande. Allt för ekonomin!

Sverige är inget ekonomiskt nav som somliga här verkar tro, vad vi gör eller inte gör kommer inte påverka världsekonomin ett dugg.
Men statskassan kan nog ställa till det rejält, speciellt om det visar sig att den svenska modellen faller ihop som ett korthus kommande veckor.
Det är också intressant att om man inte tar till krafttag mot att minska spridningen nu så kommer sannolikt alla som blir smittade denna omgång vara smittade om ca 2 månader vilket är så långt som dessa nödåtgärder sträcker sig med karensdag osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in