2020-03-22, 16:39
Medlem
Statisminister ska hålla tal till nationen ikväll, 21.15. Undrar vad det kan vara? Någon som misstänker vad det kan vara?
Citera
Medlem
Fontyls avatar
Som tidigare skribenter har påpekat så kan vi vara lugna nu! Ikväll ska våran herde, Steffe, lugna sin flock.. ungefär som man gör med djur inför slakt, "Det sovande folket".

Vi kan förvänta oss floskler likt:

"Så länge vi står enade kommer vi klara oss"
"Sjukvårdspersonalen är våra riktiga hjältar"
"Vi hade aldrig klarat detta utan den invandring vi har haft. Många läkare är av utländskt påbrå"
"Det är moderaternas fel att vi inte har någon beredskap"
"Det är alliansens fel att Corona har påverkat samhället"
"Vi måste repektera våra myndigheters expertis"
"Vi i Europa måste stå enade i denna kris"
"Mitt Europa bygger inga murar"
"Vi såg det inte komma"
"Det är hemskt det som har hänt i Italien, men gå till skolan på imorgon."
"Magdalena har sparat i ladorna inför en kris likt denna"
"Det kommer inte hända här"
"Vi har varit naiva"
"Vi blev tagna på sängen"
Senast redigerad av Fontyl 2020-03-22 kl. 16:45.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickname99
Det finns och har aldrig funnits någon plan om flockimmunitet. Det är totalt missförstånd av vad som sägs. INGEN vill att folk blir smittade, ALLA vill att det ska ta slut. MEN, faktum är att det är i stort sett omöjligt att bromsa när det väl blivit en pandemi - det räcker med en enda sjuk person så är snurran igång igen.

Planen är att bromsa smittan så mycket det går, men inom rim och reson för effekterna av åtgärderna. Bromsar vi framfarten har sjukvård och produktion av utrustning chans att hinna med för att minimera antalet döda. Likaså ger det mer tid att ta fram ett fungerande vaccin eller botemedel.

Det är oerhört viktigt att sätta in rätt åtgärder vid rätt tillfälle. Att agera på folks panikkänsla som säger "bara någon gör något så känns det bra" är det sämsta vi kan göra. Stänga gränser, skicka hem folk för tidigt, osv. riskerar bara att förvärra problemen eller orsaka obotlig skada i samhället på andra sätt. Sätt in åtgärder när det är dags, inte för att någon vill ha en snuttefilt.

Att sen säga att vi, så småningom, kommer att uppnå en flockimmunitet är ett oundvikligt faktum om inget vaccin tas fram. Men det är inte ett mål i planen.
Så låter det nu. Så lät det inte tidigare. Om två veckor låter det så, att viruset ska stoppas.

I GB talar man ännu öppet om strategi. Läs gärna om deras nya!

Beroende på hur olika virus fungerar är bekämpningen (eller icke-bekämpningen) olika.
Citera
2020-03-22, 16:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nartheciumm
Phu! tror inte det är så många som är bekväma med att sitta hemma, kom precis från min syster som var i ullared i går och det var fullt på varuhuset, slutade dock i bråk mellan mig och min syster och jag åkte hem då vi inte delar samma uppfattning om att försöka hålla sig borta från att vistas bland stora folksamlingar, här är det jag som inte fattar att man inte kan sluta leva bara sådär då kommer sverige gå i konkurs osv =(

Känns inte direkt nödvändigt att åka till Ullared under en epidemi.

Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Vilka skall vi ställa inför en eventuell "Folktribunal" när det ebbar ut? Regeringen? FHM? Jonas Gardell? Butiker och köpcentra som väljer att ännu tillåta folksamlingar? Många har tagit sitt ansvar, företag som organisationer och privatpersoner, dock inte alla. Fyll på...

Ingen kommer att få stå till svars. Inget tjänstemannaansvar, ingen författningsdomstol, ett folk som blint lyder överheten och tror på det som sägs i tv.

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ryssland har klarat detta virus bra, inga döda där än.

De fick sina första fall ungefär samtidigt som Sverige men agerade resolut och isolerade smittan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jag är rädd att det där är för komplicerat för gemene idiot i det här landet, tyvärr.

De flesta förnekare vet inte ens vad ordet exponentiellt betyder, vad skillnaden är mellan virus och bakterie, att covid-19 inte är influensa, många har inte ens jobbat med grafer så de vet inte ens vad de är avsedda för.

Tro det eller ej men det ser jag dagligen när man pratar med dem.

Sen finns det den andra förnekande skaran, ignoranterna. De blundar medvetet för vad som händer pga personliga skäl. De blir personligt träffade av detta, men ännu värre när någon försöker förklara det hela. De vill helt enkelt inte höra, de skulle kunna förstå men de vill inte.

Vissa gör så för att skydda sig själva mentalt (Försvarsmekanism), andra för att skydda sina personliga ägodelar som tex egen firma i form av butik, frisörsalong, bar, restaurang osv. De hetsar folk att komma till dem och underminerar riskerna som nonsens.
De sprider systematiskt desinformation då de är desperata att de kommer konka.

Så jag tror inte det är lönt att förklara för någon som inte vill förstå. De vill helt enkelt inte.

Tror det tyvärr måste börja drabba dem mer för de ska ändra sitt egoistiska beteende.
Någon i familjen måste bli svårt sjuk för att de ska vilja acceptera att vi har ett krisläge och att pengar eller vardagliga rutiner inte är allt.
Tyvärr måste jag hålla med dig, på tok för avancerat för folk. Har de senaste dagarna blivit mer o mer förvånad över såna idioter till vänner jag har, trodde jag hade ganska smarta vänner men tydligen inte.
Är det bara svenskar som är så korkade eller är det samma sak i andra länder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Den här tanken att Sverige mörkar dödsfall är ju skrattretande... Inga släktingar som orkar bry sig när deras nära och kära plötsligt försvinner från sjukhuset?

Vi är inte Kina.

Vad skulle släktingar kunna säga om en anhörig meddelas ha avlidit av en annan orsak än corona?
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Och du tror att vi klarade oss tack vare deras "åtgärder"?
Vi har andra förutsättningar- hade Tegnell verkat kring medelhavet hade ännu fler dött där nere än det redan gör...
Vi hade varit mer i skiten av andra anledningar om vi valt att göra som många andra länder valt att göra. Sen har de säkert med i beräkningen hur många personer vi i Sverige kommer i kontakt med varje dag kontra andra länder och sett att spridningen inte kommer bli lika explosionsartad, vilket möjliggör att vi kan reagera och behöver då inte agera i förtid. Något som givetvis är mycket positivt då vi kan hålla igång verksamheter och folk i större utsträckning kan få en normal vardag. Sen är det ju inte heller så att det enbart är Tegnell som killgissat detta utan en ganska stor mängd människor med olika expertiser som jobbat tillsammans. Tegnell är givetvis väldigt kompetent, men han är mer en talesperson just nu som försöker så gott han kan. Han hade dock behövt lite mer media träning.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag tror absolut det som händer i Italien och Spanien kommer hända här, där säger jag inte emot alls. Men sett till folkmängd kommer vi nog inte ha samma antal döda per dygn. Men tror nog det kan peaka rätt högt när varenda vårdplats och IVA-plats är fulla. En topp på kanske 300-400 döda per dygn kanske?

Som det påpekats tidigare i tråden så har Sverige haft två större trauman:

Estoniakatastrofen 500 döda.

Tsunamin i Thailand: 550 döda.

Med de få IVA enheter landet har samt att ordentlig skyddsutrustning saknas så riskerar vårdapparaten slås ut om 14 dagar.

Vi vet att dödstalen ökar utan/otillräcklig vård.

300-400 döda i dygnet är ingen omöjlighet.

Något som idag i vårsolen är svårt att förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Låt det bero, det hade jag gjort.
Känns hajpat att man vill baka av sin Corona sjuka.
Baka? Ja, visst är det skönt om man hade haft det nu. Hade i mitt fall känts lugnare till de riskpersoner som jag har i min närhet o som jag oroar mig för.
Senast redigerad av popll 2020-03-22 kl. 16:43.
Citera
Medlem
Vad sysslar egentligen norrmännen med? Inte ett dödsfall på 3 dar!

Kommer räddningen västerifrån?
Citera
2020-03-22, 16:41
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Corona försvårar för kriminella och smugglare.
Kan tänka mig att det även blir väldigt svårt att köra ut med stöldgods ur Sverige nu, för de utländska stöldligorna.

"Smugglingen av narkotika, vapen och människor har bromsats in och polisen tror det kan leda till turbulens inom den kriminella världen."

Vad är Sveriges lösning på problemet tro? Följande metod, som jag hade blivit minst förvånad över här i Sverige, är om man skapade en separat kö för dessa kriminella, stöldligor, smugglare, brottslingar osv. där de får fri lejd

Allt annat vore ju bara rasistiskt!

https://samnytt.se/stangda-granser-ett-hart-slag-mot-kriminella/
Citera
2020-03-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jo men uträkningen går ihop om alla under 70 år inte blir sjuka av smittan och alla över 70 år isolerar sig. Så ser inte verkligheten ut så därför kommer inte den briljanta uträkning som funkar i teorin inte att funka praktiskt.

Så vad anser du att det är för % som ska läggas på intensiven då i flockimunitetsscenariot?

Har du någon underbyggd siffra att komma med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in