Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
En rapport från vårsolen.
Folk står glatt i klungor i villaområdet o pratar med varandra. Föräldrar umgås medans barnen leker vid strandkanten. Joggare flåsar förbi gångtrafikanter med minimalt avstånd. Närapå ingen viker av o försöker hålla avstånd (några få undantag med äldre kvinna o medelålders man).
Ungdomar i tonåren tyck inte överhuvudtaget insett att landet förbereder sig för en epidemi. I gårkväll/natt partajades det hos grannen längre ned på gatan.
Håller med om att man bör undvika arrangera större fester i dagsläget. Man bör ta det ganska lungt i några veckor till, men en extrem huskarantän tycks vara relativt obefogad i de flesta fall.
Allt mer som vi ser hur detta utvecklar sig tyder mer och mer på att det inte smittar så extremt lätt som en del förespråkar. Mycket pekade på det redan för flera veckor sedan egentligen, men det blev på mode att i turbofart publicera vetenskapliga artiklar med tveksam metodik som mer eller mindre tävlade i att överdriva virusets förmåga att smitta. Allt för att få artiklar publicerade och få sina namn inom forskningsvärlden uppmärksammade i media. Hemskt!
Det verkar snarare som boven har varit att man länge underskattade inkubationstiden och förmågan att smitta asymptomatiskt. Vid Medelhavet hann det sannolikt smitta något enormt på grund av den mera intima kontakten som människor har där, kanske i synnerhet när de hälsar.
Medan de mer indirekta kontakterna med andra människor som vi har här i Skandinavien onekligen kan smitta, så tycks mycket tala för att sannolikheten att smitta asymptomatiskt på det sättet är relativt låg.
Jag tror mörketalen är betydligt högre i Italien och vissa andra delat av södra Europa än vad de är i Norden. Mycket tyder på att Norden helt enkelt inte blev så extremt smittat som en del befarar och i Norge var man dessutom extra duktiga på att undvika kontakt med de äldre, vilket gör att de sannolikt får imponerande låga dödssiffror.
Observera att jag på inget sätt tar ställning till vad som är rätt sätt att agera på, jag bara påpekar vad all den observation jag gjort av COVID19 har fått mig att dra för slutsats. Sen kan det hända jag har fel.