2020-03-22, 16:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Normala länder sätter snäva gränser för hur många som kan träffas. Vanligen 5 eller 10.
Sverige sätter gränsen vid 500

VA!

I tyskland går gränsen vid 2 personer nu,(hushåll undantagna).

Jag hoppas att Löven förbjuder alla icke arbetsresor till och från Storstadslänen. Dessutom borde han beordra alla skidturister att återvända hem, (ink. de ifrån storstadsregionerna som får dispens för att åka hem, på ett säkert, och förhoppningsfull jävligt dyrt sätt). Men jag tror inte det kommer att hända. Däremot kan en varning om just det komma.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-22 kl. 16:35.
Citera
2020-03-22, 16:33
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ryssland har klarat detta virus bra, inga döda där än.

Du är väldigt naiv.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
"Före stormen"? Hela västvärlden är i totalt kaos för en kina-influensa. Kan det bli värre än så här?

Mycket värre, tro mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Holland, Sverige och Storbritannien var de tre länder som till förra helgen satsade på långsam spridning för att uppnå flockimmunitet.
Under förra helgen tvärvände SB och kör nu istället taktiken att försöka svälta ut viruset. Holland följde efter. Även Sverige vänder sedan dess, om än på svenskt vis (låtsas som det regnar, men vänder långsamt).

Nya rön framkom, törs jag hävda.

Det finns och har aldrig funnits någon plan om flockimmunitet. Det är totalt missförstånd av vad som sägs. INGEN vill att folk blir smittade, ALLA vill att det ska ta slut. MEN, faktum är att det är i stort sett omöjligt att bromsa när det väl blivit en pandemi - det räcker med en enda sjuk person så är snurran igång igen.

Planen är att bromsa smittan så mycket det går, men inom rim och reson för effekterna av åtgärderna. Bromsar vi framfarten har sjukvård och produktion av utrustning chans att hinna med för att minimera antalet döda. Likaså ger det mer tid att ta fram ett fungerande vaccin eller botemedel.

Det är oerhört viktigt att sätta in rätt åtgärder vid rätt tillfälle. Att agera på folks panikkänsla som säger "bara någon gör något så känns det bra" är det sämsta vi kan göra. Stänga gränser, skicka hem folk för tidigt, osv. riskerar bara att förvärra problemen eller orsaka obotlig skada i samhället på andra sätt. Sätt in åtgärder när det är dags, inte för att någon vill ha en snuttefilt.

Att sen säga att vi, så småningom, kommer att uppnå en flockimmunitet är ett oundvikligt faktum om inget vaccin tas fram. Men det är inte ett mål i planen.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Har gett mig själv lite paus från detta ett par dagar.

Sedan slår man på Radion:

Och så blir man förbannad på 10 sekunder.

-Reportern ställer frågor till tex Nya Karolinska gällande Ecmoplatser,
eller vad fan som helst till någon ansvarig kring detta och vad får man?

Luddiga politikersvar där ingen svarar rakt på en enda fråga utan endast ikring vilket tyder på att ingen vågar säga rakt ut hur läget är.

Det måste ha gått ut förhållningsorder kring detta.

Finns det någon i tråden som känner till och kan backa upp vad dessa förhållningsorder gäller?

Det är extremt frustrerade att höra allt luddigt skit, för det tyder på att man vet att läget kan bli fucked och det saknas resurser, man försöker bara hålla sin egen rygg fri.

VI HÖR VAD NU SÄGER MELLAN RADERNA!

Också ett jävla fokus i radion på vad tex Ryssland gör och inte gör.

Typ nu bygger Ryssland ett nytt Coronasjukhus, ah vi får väl se hur det blir när det blir klart underförstått att Ryssland delvis snackar skit.

Jag skiter i vad Ryssland gör, vi gör ju förfan knappt någonting!

Sen kom nästa grej från FHM:

-Drygt 1900 bekräftade fall de flesta har blivit smittade utomlands, men nu börjar fler och fler smittade komma innifrån Sverige.

Jaha?

Slutledningsförmågan på topp där som alltid!

No Shit Sherlock!

Det känns som om journalistkåren inte får rapportera ifrån Sverige nog tydligt utan istället fokuserar endel av sitt rapporterande på länder som agerar mera kraftfullt för att få folket att se mellan raderna.
Det är min högst personliga upplevelse.

Så nu ska jag gå ut och andas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej finns tydliga indikationer på att det sprids via avföring.

Dock har man hittat virus i avföring, Så det finns en möjlig risk. Till ex i diarrémoln när man spolar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är en farlig tanke att tänka att det som sker i Italien o Spanien inte kan ske här.

Det är inget annat än ett mentalt halmstrå. Om en bartender kan smitta 100-tals så kan en kassörska göra det samma. Kan en skidliftsgondol smitta 10-tals så kan en buss göra det samma.

Just nu upplever jag inte att Sverige riktigt förstått allvaret i situationen. Det kommer väl först när dödstalen når över 100 per dag o vårdpersonalen gråter.
Precis, har sagt det förut: Det är inte så att vi, när vi är ute bland folk (i normala fall) har en lucka på typ 2 meter runt om oss.
Och det är ju bara att se vad som hände när skidturisterna återvände från norra Italien ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Och hur många är de 20% som inte får mild symtom på ett underlag av 1000?
Vilket underlag?
Citera
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vi kan vara lugna, Steffe ska tala till oss. Han kommer att försäkra att han gör allt för att rädda oss och ekonomin, tvätta händerna och sluta för guds skull inte att shoppa.

För säkerhetskull är talet förinspelat. Riktig landsfader
Citera
2020-03-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Först: jag har ingen oro alls. Jag är bara uttråkad av folk som inte förstår vad vetenskapliga belägg är och vad gissningar är. Ipse dixit, som man säger. Bara för att man är professor så betyder det inte att ens gissningar är bättre än andras. Vi tar ett stycke till ur texten. Kanske du förstår då:
This pandemic, he notes, "is a big deal."

He would bet that the virus that causes COVID-19 won't reinfect people. But he wouldn't guess how long their immunity might last.

What's more, some people might have stronger protection from reinfection than others.

"Based on other infections where you get a deep lung infection, you are usually protected against the second infection. If you just have a mild COVID-19 infection that involves your upper airway, maybe it will behave like a common cold coronavirus and maybe you can be reinfected again," says Perlman. "We just really don't know. It's even hard to speculate."
När en professor säger ”andra virus funkar såhär, men vi kan inte veta säkert med corona förrän vi studerat det” så betyder inte det att man ska utgå ifrån att corona beter sig tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det är två faktorer som påverkar hur sjuk man blir av en infektion: 1. patogenen (dvs viruset eller bakterien) och 2. kroppens respons

Så precis samma bobba kan drabba två olika personer på helt olika sätt.

Det är litet av ett mysterium varför de flesta barn (dock inte spädbarn) får så lindriga till obefintliga symptom.
Möjligen för att deras immunförsvar är underutvecklat när det gäller "slå ihjäl fanskapet" (vilket betyder döda alla infekterade celler, slå på en häftig feber och håll den hög länge m.m. obehagligt) men bra på att snabbt utveckla förmåga att känna igen viruset.
(Obs! Extremt förenklad spekulation!)

Man ser samma fenomen (men i mindre utsträckning, och naturligtvis inte alls numera) med vattkoppor och röda hund, två andra virussjukdomar. Barn blir sjuka, men de flesta blir milt sjuka och tillfrisknar snart. Vuxna blir i allmänhet verkligt sjuka (+fosterskador om gravida) om de först i vuxen ålder får dessa barnsjukdomar.
(Hände i min familj när jag var 8 och min syster 3: syster knappt sjuk alls, jag borta från skolan ca 1vk per sjukdom, men för min mamma i 35-års åldern: sjukskriven i 5-6 veckor, mestadels sängliggande, läkare gjorde hembesök ett par ggr, ledinflammationer livet ut som följdsjukdomar.)
Intressant, ändå lite svårt att förstå. (Jag menar barn blir ju sjuka väldigt mkt förstå året på dagis pga nya virus)
Vad var det för sjukdom ni fick då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
äh lägg av, så tegnell ska ståtillsvars för 13 000 döda. det finns en riktning man kan peka åt och det är mot kina.

Varken Tegnell eller Kina är ansvariga. Viruset kunde lika gärna uppstått någon annan plats i världen. Shit happens när vi lever många och tätt på jorden. Om du vill skylla på någon så skyll på mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in