2020-03-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
https://twitter.com/PeterKolchinsky/status/1239560638239838215?s=19

Enligt denna virolog är det mängden av virus man andas in som avgör ifall man får milda eller svåra symptom. Vad tror ni om detta?

Självklart är det så. Det gäller för de flesta virus- och bakterinfektioner. När viruset träder in i värden uppstår en kamp med immunförsvaret. Vill du börja en fotbollsmatch med 0-1 eller 0-10 i underläge?
Senast redigerad av Tobbesvensson 2020-03-22 kl. 14:06.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jaha kl14:00 får vi ny information.

Var?... hittar inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur vet du att dom haft corona? Dvs om de inte blivit testade?

Det är givetvis svårt att säga. Långt utdraget förlopp med torrhosta med väsande ljud från bröstet och feber och som sedan kommer tillbaka en tid efter att man känner sig bättre. Låter som corona enligt mig.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
En kanske dum fråga:

Många härinne på forumet har påstått att antalet döda kommer att öka exponentiellt i Sverige. När exakt kommer vi se det?

När jag tittar på antalet nya fall och antalet döda så ser jag ingen exponentiell ökning.

Borde vi inte ha +20 döda varje dag vid det här läget?
Det är väl snarare en s-kurva man förväntar sig, fram till toppen. Exponentiell i början, sen böjer den av. Frågan är hur hög toppen blir, när den kommer och hur man kan påverka den.

Dessutom kan man inte haka upp sig på enstaka siffror. Det kan alltid finnas avvikande dagar med punkter under eller över det generella mönstret.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Ja spanskan lär ha varit hemskt. Men tror dödligheten var högre i procent i andra vågen än 1 % och att det var unga mellan 20-30 år som dog som flugor...

Jag tror inte utan jag återberättar vad de sa i den australienska dokumentären som finns på Svt om corona.
Citera
2020-03-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Mycket bra fråga! Hon är ju aldrig sen att öppna munnen annars. Nu är det väldigt tyst.

Ledig fött barn komplikationer
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
FHM rapporterar också endast 1 ny död.

Positiva nyheter för Sverige. Negativa nyheter för alla som vill att det ska braka loss.
Citera
Medlem
sannes avatar
Fall av covid-19 i Sverige 22 Mars 2020 (kl. 14.00)
Totalt har 1 906 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige (19 fall per 100 000 invånare), 53 % av de rapporterade fallen är män. Fallen är mellan 0 och 99 år gamla (medelålder 51). En stor del av det totala antalet fall har smittats utomlands men bland fallen som anmälts den senaste veckan har majoriteten smittats i Sverige (tabell 2). Fall som smittats i Sverige har till del smittats av personer i sin omgivning som kommit hem från utlandsresa och visats vara smittade, men nu finns även flera fall som misstänks ha smittats i samhället. Nationellt har 21 av fallen rapporterats avlidna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
'
1 fall i landet sen igår. Är det den i Skåne? Det enda som inkommit sen igår?
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Om 3-4 veckor har corona-smittan ebbat ut, som vanligt, och alla kommer bara att prata om de ekonomiska konsekvenserna av paniken. Du vet, när man lider av panikångest så fattar man dåliga beslut. Särskilt med avseende på tajming.

Jag hoppas du har rätt men varför skulle den ebba ut?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ok. Då betyder det att de nödvändigtvis inte blev dödade av COVID-19. Tack.
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ordagrant italienska: Voglio ricordare ancora una volta che noi conteggiamo tutti i deceduti quindi non facciamo distinzione di deceduti per e con il coronavirus.
På svenska: Jag vill åter påminna om att vi räknar alla dödsfall, vi gör alltså inte en distinktion mellan döda av och döda med coronaviruset.
SVT · Lucas Brischetto

Får du plocka fram svenska böckerna igen.

Döda med och döda av är samma sak. Båda har Covid-19
De gör bara ingen skillnad på om man har underliggande problem
eller inte. Kineserna listade öppet att de bara rapporterade de utan underliggande som Covid-19 döda.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Det är givetvis svårt att säga. Långt utdraget förlopp med torrhosta med väsande ljud från bröstet och feber och som sedan kommer tillbaka en tid efter att man känner sig bättre. Låter som corona enligt mig.
Även förkylningsastma kan ge hosta och väsande ljud i samband med en infektion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det där var bara Skåne. Vi väntar på den sammanlagda från Folkhälsomyndigheten.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/

Märkligt, med bara 1 dödsfall, nu verkar de ha uppdaterat

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in