2020-03-22, 10:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot

Jag trodde det var korrekt att använda de och dem. Dock ofta osäker vilket som ska användas av dem.

Men ska använda dom i fortsättningen då. Enklare för mig själv också..

Dom är en nödlösning för de som inte kan använda de och dem korrekt.
Ok att ta till in my opinion.

Folk är ju så katastrofala med att felanvända de och dem så jag själv blir osäker ibland

Var jag aldrig förr om åren.
Citera
2020-03-22, 10:52
Medlem
FB är inte vad det varit. Förr hjälptes alla åt att få fram sanningen och reda ut vad som hänt. Nu har de högerextrema tagit över och bara spy galla över invandrarna. De 20 första sidorna kräks bara över invandrarna och ingen lägger ner tid på sanningen och få fram vad som hänt.
Så orden blatte, Mena och invällare triggar mig.
2020-03-22, 11:12
Medlem
EnLitenFryss avatar
Alla varianter av n-ordet gör inte att jag slutar läsa men ta skribenten på allvar. Då har han satt ribban, 0% chans att det kommer ett vettigt argument från personer som håller på med sådant språkbruk och sådan syn på sina medmänniskor. Får känslan av att de får en kick av att gå fullständigt bananer med N hit och N dit, för att ingen säger ifrån på Flashback.

Generellt sett: invektiv, öknamn och allmänt konfliktsökande språkbruk gör att jag klickar mig vidare. Personen brukar inte vara intresserad av diskussion eller argument, mest få sin egen uppfattning bekräftad och ryggdunk av likasinnade.
Citera
2020-03-22, 11:19
Medlem
Gustaf.Horns avatar
Bigot - används bara av vänsterblivna.

Lafferkurvan - används mest av nyliberaler med en väldigt ytlig kännedom om nationalekonomi Ja, jag fattar att maximalt skattetryck inte leder till maximerade skatteinkomster, men vad är det som säger att maximerade skatteinkomster är önskvärt och bäst för ekomonim?

Fascism/Fascist - vänligen läs det Fascistiska manifestet innan ni använder er av de orden. Det är en väldigt kort skrift, så ävem en vänsterbliven skall kunna ta sig igenom den.
Citera
2020-03-22, 11:24
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Det enkla tricket om man ār osäker är att man ska kunna ersätta
de med han
och
dem med honom.

Men enklast i ett forum där man diskuterar är att använda "dom" som i talspråk.
Jag vidhåller nog att det enklaste faktiskt är att lära sig att även skriva svenska. Jag förstår invändningen med "dom" men här hamnar vi på ett sluttande plan, enligt min mening, där det blir mer och mer accepterat att skriva som man talar. Vi ser redan många som skriver "de" när de faktiskt menar "det"! "Blattesvenskan" syns ibland här på FB och den är ofta helt obegriplig.
Citera
2020-03-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Jag vidhåller nog att det enklaste faktiskt är att lära sig att även skriva svenska. Jag förstår invändningen med "dom" men här hamnar vi på ett sluttande plan, enligt min mening, där det blir mer och mer accepterat att skriva som man talar. Vi ser redan många som skriver "de" när de faktiskt menar "det"! "Blattesvenskan" syns ibland här på FB och den är ofta helt obegriplig.
Enklaste? Säg det till dagens ungdom som troligen inte läst någon annan bok annat än de som läraren tvingat på dem.
Citera
2020-03-22, 11:33
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Enklaste? Säg det till dagens ungdom som troligen inte läst någon annan bok annat än de som läraren tvingat på dem.
Om skolorna vågade ställa lite krav på elever, och inte som nu sänker lönen för lärare som försöker just detta, skulle det här snart rättas till. Ha ett krav på korrekt skriftspråk som ett kriterium för godkänt i ämnet svenska, och det redan i mellanstadiet. Som det nu är så kan du bli godkänd utan att kunna läsa och skriva och då handlar det inte om att du är "dyslektiker".
Citera
2020-03-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Om skolorna vågade ställa lite krav på elever, och inte som nu sänker lönen för lärare som försöker just detta, skulle det här snart rättas till. Ha ett krav på korrekt skriftspråk som ett kriterium för godkänt i ämnet svenska, och det redan i mellanstadiet. Som det nu är så kan du bli godkänd utan att kunna läsa och skriva och då handlar det inte om att du är "dyslektiker".
Framförallt - ha krav på godkänt betyg i svenska för den som läser till lärare... Som det är nu behöver man inte ha några betyg alls för att bli lärare. Vilket blir rätt uppenbart när man tittar på vad som kommer ut från våra lärarhögskolor.
Citera
2020-03-22, 12:09
Medlem
Definitivt "killgissa" i alla fall. Kommer osökt att tänka på uttrycken som TS stör sig på.

Ord/uttryck som vänsterblivna approprierar från "högern" scrollar jag också förbi. Även "alt-right" som bara används i guilt-by-association-syfte och som nån slags "oskyldig" brunsmetning på alla som inte följer den rätta läran.
Citera
2020-03-22, 12:21
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast det det där reddes ut i programmet "språket" i P1 för en tid sedan och där kom man fram till att användandet av "vart" kan vara lite dialektalt och skiljer sig över landet och så skulle det få förbli enligt expertisen där.

Jag lyssnade bara med ett halvt öra men jag tror ett spår var att "vart" är en utveckling av "vars" alltså "vars är min klocka" > "vart är min klocka"

-Vart bor du?

-Ditåt!
Citera
2020-03-22, 12:27
Avslutad
Väll istället för väl, får mig att sluta läsa inlägget direkt.
Citera
2020-03-22, 13:31
Medlem
What-the-hecks avatar
"Ända in i kaklet". Det får mig att nästan kräkas. Där slutar jag att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in