2020-03-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ok. det går att bevisa att en yta inte är platt.
Bravo boldogg! Äntligen föll polletten ned hos dig.
Det går att bevisa att en yta inte är platt

Citat:
Men det har ju du inte gjort det eftersom pyramidens yta är platt. Nej, den är inte horisontell, jag vet! Vad bevisar detta? Kan vi inte få veta det, du har dragit ut på det jättelänge! Vad bevisar detta? Varför kan ni globordare aldrig tala om vad poängen är?

Helt sjukt, du bara fortsätter med dina stolpar, vinklar och snören men aldrig kan i få veta vad beviset är. Helt sjukt!

Men, kudos, du har ork att tjafsa om dina stolpar, vinklar. snören. Din uthållighet är imponerande!
Poängen är att genom att observera vinkeln (vinkeln, inte höjden) till en tv-sändare i skyn (spelar ingen roll om den sitter i stationär höghöjdsballong eller satellit i geostationär bana) från tex Kiruna, Östersund och Malmö och sedan applicera de uppmätta vinklarna på modellen av en platt jord så visar det sig att observationerna inte fungerar på modellen av en platt jord - observationerna visar att jorden inte är platt.

Eftersom observationerna inte går att applicera på en platt jord visar det att jorden inte är platt.

Läs en gång till vad du själv skrev:
Citat:
Ok. det går att bevisa att en yta inte är platt.
och läs nu följande riktigt långsamt:
- OBSERVATIONERNA VISAR ATT JORDENS YTA INTE ÄR PLATT!
Förstår du? Poängen är att det går bevisa att jorden inte är platt.
Citera
2020-03-22, 07:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Angående Polstjärnan så finns det ingen fastställd höjd och därmed kan man konstatera att ingen fastställd höjd finns. Min spekulation är den att det vi ser från jorden inte är ett fysiskt objekt, vad det är har jag dock ingen aning om.

Citat:
Vad är Polstjärnans höjd och hur kommer du fram till den?

Höjden är irrelevant. Det är vinkeln över horisonten i förhållande till avståndet till nordpolen som är ett oförklarligt fenomen om jorden är platt. Det krävs Ad-hoc.hittepå som att polstjärnan är ett icke fysiskt objekt som kan befinna sig på fler ställen samtidigt, för att förklara observationen.
Citera
2020-03-22, 07:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du menar alltså, för att bevisa att jorden är en glob måste man använda en glob för att bevisa det.
Ett antagande med andra ord. Globjorden baseras enbart på antagande, det finns inte ett enda bevis för att jorden är en boll. Du är en religiös fanatiker.
Fotografierna från sjön Pontchartrain är inte ett antagande. Där syns jordens kurvatur.
Citera
2020-03-22, 08:04
Medlem
Religiös fanatiker är väl plattjordarna.
Inte en enda bild på en platt jord har dem skaffat fram.
Borde dem gjort vid detta nu.
Citera
2020-03-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Bravo boldogg! Äntligen föll polletten ned hos dig.
Det går att bevisa att en yta inte är platt

Poängen är att genom att observera vinkeln (vinkeln, inte höjden) till en tv-sändare i skyn (spelar ingen roll om den sitter i stationär höghöjdsballong eller satellit i geostationär bana) från tex Kiruna, Östersund och Malmö och sedan applicera de uppmätta vinklarna på modellen av en platt jord så visar det sig att observationerna inte fungerar på modellen av en platt jord - observationerna visar att jorden inte är platt.

Eftersom observationerna inte går att applicera på en platt jord visar det att jorden inte är platt.

Läs en gång till vad du själv skrev:

och läs nu följande riktigt långsamt:
- OBSERVATIONERNA VISAR ATT JORDENS YTA INTE ÄR PLATT!
Förstår du? Poängen är att det går bevisa att jorden inte är platt.
Det fetade: vad bra! Kan vi nu få se detta bevis!
Det är ju inte satelliten som är beviset, du utgår ju ifrån satelliten i ditt exempel.
Satellitens vinkel mäts i förhållande till jordytan, inte till stolpen.

Ditt exempel utgår ifrån satelliten. Kan vi nu få se denna observation som bevisar att jorden är rund!
Citera
2020-03-22, 09:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det fetade: vad bra! Kan vi nu få se detta bevis!
Det är ju inte satelliten som är beviset, du utgår ju ifrån satelliten i ditt exempel.
Satellitens vinkel mäts i förhållande till jordytan, inte till stolpen.

Ditt exempel utgår ifrån satelliten. Kan vi nu få se denna observation som bevisar att jorden är rund!

Uppenbarligen autist eller spelad oförmåga att ta in information. Obs detta är ingen fråga. Jag är rätt säker på att du vänder ut och in på dig själv för att hitta detaljer i exemplet du kan missförstå med flit.

"Satellitens vinkel mäts i förhållande till jordytan, inte till stolpen"

Den tänkta stolpen motsvarar det lodräta avståndet mellan objektet i skyn och ytan man står på. Det avståndet är inte relevant i exemplet. Det är vinkeln mellan objekt och stolpen/den tänkta lodräta linjen som man ska koncentrera sig på.
Senast redigerad av Clay Allison 2020-03-22 kl. 09:57.
Citera
2020-03-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Spelar ingen roll. Du vill inte bevisa att jorden är platt och du är inte mottaglig för ett enda vetenskapligt bevis ändå.

Du har en chans att briljera här. Rita upp en platt jord, placera ut en satellit och använd tv-bolagens tabeller med vinklar på olika orter. Försök att göra avstånden mellan orterna i någon skala.

Jag väntar på beviset som kullkastar hela världens samlade vetenskapskår.
Jag behöver inte bevisa att jorden är platt, för jag mig bryr mig inte. Jag bryr mig om lögner.

Jag har aldrig anfört satelliten som bevis för att jorden är platt, du har använt satelliten som argument för att jorden är rund. Jag har visat för dig upprepade gånger att satelliten inte bevisar att jorden är rund, det bevisar enbart att ditt argument är ad-hoc. Satelliten som bevis för att jorden skulle vara rund är en lögn, jag vill bekämpa lögner.

Enligt globjorden mäter man vinkeln tre gånger från en platt yta, sedan tar man hypotenusan från vinkeln och klistrar på dessa på en sfärisk yta och där linjerna möts är satelliten. Ett tydligt ad-hoc argument.

Enligt mätning av höjd på vilket fysiskt objekt som helst mäter man vinkeln mellan den platta ytan och en sida, och objektet position är fastställt. Enkelt!
Citera
2020-03-22, 10:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag behöver inte bevisa att jorden är platt, för jag mig bryr mig inte. Jag bryr mig om lögner.

Hur kan du gå så bekymmerslöst påstå att polstjärnan inte är ett fysiskt objekt? Var finns 'bevisen' för att den inte är det?
Citat:
Jag har aldrig anfört satelliten som bevis för att jorden är platt, du har använt satelliten som argument för att jorden är rund.

Nej din stolle. Det är ett bevis för att jorden inte är platt.

Citat:
Jag har visat för dig upprepade gånger att satelliten inte bevisar att jorden är rund, det bevisar enbart att ditt argument är ad-hoc. Satelliten som bevis för att jorden skulle vara rund är en lögn, jag vill bekämpa lögner.

Men? Du har ju aldrig visat någonting alls. Du drar bara ut nya detaljer ur motståndarens argument och väljer att missförstå dem.

Citat:
Enligt globjorden mäter man vinkeln tre gånger från en platt yta, sedan tar man hypotenusan från vinkeln och klistrar på dessa på en sfärisk yta och där linjerna möts är satelliten. Ett tydligt ad-hoc argument.

Vem i tråden är det som påstår detta?

Citat:
Enligt mätning av höjd på vilket fysiskt objekt som helst mäter man vinkeln mellan den platta ytan och en sida, och objektet position är fastställt. Enkelt!

Fast det är väl inte det den senaste tidens exempel handlar om?
Citera
2020-03-22, 10:15
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Jag har aldrig anfört satelliten som bevis för att jorden är platt, du har använt satelliten som argument för att jorden är rund. Jag har visat för dig upprepade gånger att satelliten inte bevisar att jorden är rund, det bevisar enbart att ditt argument är ad-hoc. Satelliten som bevis för att jorden skulle vara rund är en lögn, jag vill bekämpa lögner.

Rita upp det och visa att jag och alla andra har fel. Varför vill du inte? Vet du att du har fel?

Vi har bevisat att jorden inte är platt många gånger. Motbevisa oss genom att visa att det vi säger är fel. Det är så vetenskap, och resten av livet fungerar. Bekämpa den lögnen du påstår att vi kommer med genom att visa att det är just en lögn.
Citera
2020-03-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Uppenbarligen autist eller spelad oförmåga att ta in information. Obs detta är ingen fråga. Jag är rätt säker på att du vänder ut och in på dig själv för att hitta detaljer i exemplet du kan missförstå med flit.

"Satellitens vinkel mäts i förhållande till jordytan, inte till stolpen"

Den tänkta stolpen motsvarar det lodräta avståndet mellan objektet i skyn och ytan man står på. Det avståndet är inte relevant i exemplet. Det är vinkeln mellan objekt och stolpen/den tänkta lodräta linjen som man ska koncentrera sig på.
Helt riktigt!

För att sedan övergå i:
Citat:
Ett snöre dras från toppen av stolpen i vinkeln X° (vinkeln mellan stolpe och snöre) och sträcks mot marken.

Ad-hoc.
Citera
2020-03-22, 10:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Helt riktigt!

För att sedan övergå i:

Ad-hoc.

Ja? 'Stolpens' topp är ju bara ett annat ord för polstjärnan, satelliten, drönaren eller vilket fixerat objekt i skyn man väljer som utgångspunkt.

Du har fattat att 'stolpen' inte är det centrala här?
Citera
2020-03-22, 10:31
Medlem
Citat:
Hur kan du gå så bekymmerslöst påstå att polstjärnan inte är ett fysiskt objekt? Var finns 'bevisen' för att den inte är det?
Finns inga bevis för att Polstjärnan inte är ett fysiskt objekt. Jag påstår att den inte är ett fysiskt objekt.

Citat:
Nej din stolle. Det är ett bevis för att jorden inte är platt.
Det praktiska handhavandet för att bestämma en satellits position argumenterar för att satelliten är ett bevis för att jorden skulle vara rund, utgår ifrån mätningar av en platt yta som sedan till ändamålets gagn klistras på en sfärisk yta.

Citat:
Men? Du har ju aldrig visat någonting alls. Du drar bara ut nya detaljer ur motståndarens argument och väljer att missförstå dem.
Jag har visat för Bongoman att hans argument är ad-hoc.

Citat:
Vem i tråden är det som påstår detta?
Det är metoden globjordare använder för att positionbestämma objekt i på himlen. Se länk.
http://debunkingflatearth.blogspot.com/

Citat:
Fast det är väl inte det den senaste tidens exempel handlar om?
Bongomans exempel handlar om en satellit. Det vore bra om du slutade och använda tråden till chatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in