2020-03-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Om du känner dig obekväm i att diskutera något som är globformat så kan vi utgå från Cheopspyramiden som exempel istället:

1. Hög lodrät stolpe på en känd platt och horisontell yta. Ett snöre dras från toppen av stolpen i vinkeln X° (vinkeln mellan stolpe och snöre) och sträcks mot marken. Snörets längd mäts till Y m och avståndet längs marken mellan snöret och stolpens bas mäts till Z m
2. Samma lodräta stolpe ställs på toppen av Cheopspyramiden. Ett snöre dras från toppen av stolpen i samma vinkel (X° mellan stolpe och snöre) och sträcks mot pyramidens sida.
Om snörets längd mäts till något annat än Y m och avståndet längs Cheopspyramidens yta mellan snöret och stolpens bas mäts till något annat än Z m har man ett otvetydigt bevis på att Cheopspyramiden yta inte är horisontell.

Jag är övertygad om att du förstår att detta bevisar att Cheopsyramiden inte är platt och horisontell, men du vågar inte stå för det.

Ja. Jag förstår att pyramiden inte är horisontell. Kan du då äntligen leverera din briljanta poäng som bevisar att jorden är en boll!
Citera
2020-03-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad säga om ad hoc-greppet att helt från det blå göra polstjärnan till ett icke fysiskt objekt?Nödlösningarnas nödlösning.

Jag som är flat earth? In your dreams honey. Det är din desperation som gör att du försöker vända på begreppen.

"Krig är fred
Frihet är slaveri
Okunnighet är styrka"

Det är du som tror att jorden är platt, det är du som tror att rymden inte existerar, det är du som tror på odjurets tecken, det är du som lever i en social öken.

Det är endast du som hela tiden återkommer till polstjärnans höjd. Släpp det.
Vad är Polstjärnans höjd och hur kommer du fram till den?
Citera
2020-03-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man måste faktiskt använda en glob för att visa att globmodellen är den korrekta. Vi använder en platt jord ibland för att visa att det inte fungerar.

Nu vägrar du använda en modell över huvud taget. Du bara pladdrar som vilken TV-pastor som helst. Som tur är dyker plattjordsrörelsen som en rysk ubåt med hål i botten. Den är på kraftig nedgång och drivs just nu bara av ett fåtal som ser sin chans att tjäna pengar på det. Det dyker upp nya personer som vet att vi har en glob men de ser pengarna och mjölkar alla fåren på så mycket de kan och försvinner sedan. Andra erkänner att de blivit lurade av predikanterna och återgår till vetenskapen.

Men du är inte i toppen, du tjänar inget på det. Du är bara ett får som tror på predikanterna och ser inte hur de berikar sig på din bekostnad. Inte ens Mark Sargent tror på sig själv. Han vet han är en Jim Jones, hans jobb är att mjölka fåren på pengar men han döljer det dåligt. Kroppsspråket avslöjar honom extremt tydligt. Du är bara ett får och Sargent skrattar åt dig hela vägen till banken.
Du menar alltså, för att bevisa att jorden är en glob måste man använda en glob för att bevisa det.
Ett antagande med andra ord. Globjorden baseras enbart på antagande, det finns inte ett enda bevis för att jorden är en boll. Du är en religiös fanatiker.
Citera
2020-03-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du ser inte att ditt vanligaste fega argument är att den andre ska lämna tråden?
Vad har jag inte bemött?
Citera
2020-03-21, 19:08
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du menar alltså, för att bevisa att jorden är en glob måste man använda en glob för att bevisa det.
Ett antagande med andra ord. Globjorden baseras enbart på antagande, det finns inte ett enda bevis för att jorden är en boll. Du är en religiös fanatiker.

Du fattar inte vetenskaplig metodik. Om jag vill bevisa att bönor är insekter måste jag testa bönor mot insekter. Jag kan inte testa bönor mot fiskar eller ärtor mot insekter. Ja, du måste använda globen i experimentet. Annars är det ett annat experiment som inte är korrekt. Hur ska du få ett svar sant/falskt utan att testa teorin? Men det är klart, du vill ju inte testa något för du vet att du misslyckas med allt. Precis som Sargent. Han vet och du är ett får.
Citera
2020-03-21, 19:48
Medlem
Citat:
Tvärtom, globjorden baseras enbart på antagande. Inte ett enda bevis finns för att jorden skulle vara rund. Inte ett enda.
Inte resten av världens fel att du inte har förmågan att begripa verkligheten. Antaganden är på ditt bord, inte verklighetens.
Bevis finns i massor. Hur var det med att vinkeln mot polstjärnan stämmer med breddgraderna? Säg nu inte att man mäter på en välvd förutbestämd yta, utan att man använder ett lod. 0 grader från lodet på nordpolen, 90 grader från lod till polstjärnan vid ekvatorn. Fungerar. Ritar du upp detta på en plan yta fungerar det inte, vilket jag visat bilder på flertalet gånger till dig.
Citera
2020-03-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ja. Jag förstår att pyramiden inte är horisontell.
Tack! Äntligen ett rakt svar.
Du förstår att exemplet visar att Cheopspyramiden inte är horisontell.

Nu kan vi applicera exakt samma exempel på byggnade Ericsson Globe i Stockholm.

1. Hög lodrät stolpe på en känd platt och horisontell yta. Ett snöre dras från toppen av stolpen i vinkeln X° (vinkeln mellan stolpe och snöre) och sträcks mot marken. Snörets längd mäts till Y m och avståndet längs marken mellan snöret och stolpens bas mäts till Z m
2. Samma lodräta stolpe ställs på toppen av Ericsson Globe. Ett snöre dras från toppen av stolpen i samma vinkel (X° mellan stolpe och snöre) och sträcks mot ytan av Ericsson Globe.
Om snörets längd mäts till något annat än Y m och avståndet längs Ericsson Globes yta, mellan snöret och stolpens bas, mäts till något annat än Z m har man ett otvetydigt bevis på att Ericsson Globes yta inte är platt och horisontell.

Exakt samma experiment som på Cheopspyramiden är applicerat på Ericsson Globe och jag är övertygad om att du förstår att detta även bevisar att Ericsson Globe inte är platt och horisontell, men jag tvivlar på att du vågar du stå för det.

Citat:
Kan du då äntligen leverera din briljanta poäng som bevisar att jorden är en boll!
Nu har du återigen missförstått medvetet. Du är oärlig och falsk som gång efter gång medvetet missförstår.
Den här diskussionen handlar inte om bevis på att jorden är en boll den handlar om bevis på att något inte är platt och horisontellt. Förstått?

Enda jag försöker få dig att förstå, vilket du äntligen medgett att du gör, är att exemplet visar att det går bevisa att en yta inte är platt.
Än så länge har vi dock bara enats om att experimentet skulle bekräfta att Cheopspyramiden inte är platt, men det går givetvis applicera på Ericsson Globe.
Citera
2020-03-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du fattar inte vetenskaplig metodik. Om jag vill bevisa att bönor är insekter måste jag testa bönor mot insekter. Jag kan inte testa bönor mot fiskar eller ärtor mot insekter. Ja, du måste använda globen i experimentet. Annars är det ett annat experiment som inte är korrekt. Hur ska du få ett svar sant/falskt utan att testa teorin? Men det är klart, du vill ju inte testa något för du vet att du misslyckas med allt. Precis som Sargent. Han vet och du är ett får.
Berätta nu för mig hur du bevisar att jorden är rund!
Citera
2020-03-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tack! Äntligen ett rakt svar.
Du förstår att exemplet visar att Cheopspyramiden inte är horisontell.

Nu kan vi applicera exakt samma exempel på byggnade Ericsson Globe i Stockholm.

2. Samma lodräta stolpe ställs på toppen av Ericsson Globe. Ett snöre dras från toppen av stolpen i samma vinkel (X° mellan stolpe och snöre) och sträcks mot ytan av Ericsson Globe.
Om snörets längd mäts till något annat än Y m och avståndet längs Ericsson Globes yta, mellan snöret och stolpens bas, mäts till något annat än Z m har man ett otvetydigt bevis på att Ericsson Globes yta inte är platt och horisontell.

Exakt samma experiment som på Cheopspyramiden är applicerat på Ericsson Globe och jag är övertygad om att du förstår att detta även bevisar att Ericsson Globe inte är platt och horisontell, men jag tvivlar på att du vågar du stå för det.

Nu har du återigen missförstått medvetet. Du är oärlig och falsk som gång efter gång medvetet missförstår.
Den här diskussionen handlar inte om bevis på att jorden är en boll den handlar om bevis på att något inte är platt och horisontellt. Förstått?

Enda jag försöker få dig att förstå, vilket du äntligen medgett att du gör, är att exemplet visar att det går bevisa att en yta inte är platt.
Än så länge har vi dock bara enats om att experimentet skulle bekräfta att Cheopspyramiden inte är platt, men det går givetvis applicera på Ericsson Globe.
Ok. det går att bevisa att en yta inte är platt. Men det har ju du inte gjort det eftersom pyramidens yta är platt. Nej, den är inte horisontell, jag vet! Vad bevisar detta? Kan vi inte få veta det, du har dragit ut på det jättelänge! Vad bevisar detta? Varför kan ni globordare aldrig tala om vad poängen är?

Helt sjukt, du bara fortsätter med dina stolpar, vinklar och snören men aldrig kan i få veta vad beviset är. Helt sjukt!

Men, kudos, du har ork att tjafsa om dina stolpar, vinklar. snören. Din uthållighet är imponerande!
Citera
2020-03-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Inte resten av världens fel att du inte har förmågan att begripa verkligheten. Antaganden är på ditt bord, inte verklighetens.
Bevis finns i massor. Hur var det med att vinkeln mot polstjärnan stämmer med breddgraderna? Säg nu inte att man mäter på en välvd förutbestämd yta, utan att man använder ett lod. 0 grader från lodet på nordpolen, 90 grader från lod till polstjärnan vid ekvatorn. Fungerar. Ritar du upp detta på en plan yta fungerar det inte, vilket jag visat bilder på flertalet gånger till dig.
Det fetade: ge mig ett bevis!
Citera
2020-03-21, 23:33
Medlem
Citat:
Det fetade: ge mig ett bevis!
Står ju i det du citerade.
Citera
2020-03-21, 23:53
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Berätta nu för mig hur du bevisar att jorden är rund!

Spelar ingen roll. Du vill inte bevisa att jorden är platt och du är inte mottaglig för ett enda vetenskapligt bevis ändå.

Du har en chans att briljera här. Rita upp en platt jord, placera ut en satellit och använd tv-bolagens tabeller med vinklar på olika orter. Försök att göra avstånden mellan orterna i någon skala.

Jag väntar på beviset som kullkastar hela världens samlade vetenskapskår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in