Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Ja. Jag förstår att pyramiden inte är horisontell.
Tack! Äntligen ett rakt svar.
Du förstår att exemplet visar att Cheopspyramiden inte är horisontell.
Nu kan vi applicera exakt samma exempel på byggnade Ericsson Globe i Stockholm.
1. Hög lodrät stolpe på en känd platt och horisontell yta. Ett snöre dras från toppen av stolpen i vinkeln X° (vinkeln mellan stolpe och snöre) och sträcks mot marken. Snörets längd mäts till Y m och avståndet längs marken mellan snöret och stolpens bas mäts till Z m
2. Samma lodräta stolpe ställs på toppen av Ericsson Globe. Ett snöre dras från toppen av stolpen i samma vinkel (X° mellan stolpe och snöre) och sträcks mot ytan av Ericsson Globe.
Om snörets längd mäts till något annat än Y m och avståndet längs Ericsson Globes yta, mellan snöret och stolpens bas, mäts till något annat än Z m har man ett otvetydigt bevis på att Ericsson Globes yta inte är platt och horisontell.
Exakt samma experiment som på Cheopspyramiden är applicerat på Ericsson Globe och jag är övertygad om att du förstår att detta även bevisar att Ericsson Globe inte är platt och horisontell, men jag tvivlar på att du vågar du stå för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Kan du då äntligen leverera din briljanta poäng som bevisar att jorden är en boll!
Nu har du återigen missförstått medvetet. Du är oärlig och falsk som gång efter gång medvetet missförstår.
Den här diskussionen handlar inte om bevis på att jorden är en boll den handlar om bevis på att något inte är platt och horisontellt. Förstått?
Enda jag försöker få dig att förstå, vilket du äntligen medgett att du gör, är att exemplet visar att det går bevisa att en yta inte är platt.
Än så länge har vi dock bara enats om att experimentet skulle bekräfta att Cheopspyramiden inte är platt, men det går givetvis applicera på Ericsson Globe.