2020-03-22, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3074988/coronavirus-some-recovered-patients-may-have

För SARS (coronavirus är SARS v2) vet vi att det är så:

CONCLUSION: The exercise capacity and health status of SARS survivors was considerably lower than that of a normal population at 6 months. Significant impairment in surface area for gas exchange was noted in 15.5% of survivors. The functional disability appears out of proportion to the degree of lung function impairment and may be related to additional factors such as muscle deconditioning and steroid myopathy.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15860716

Kan du ge källa på att "lungan blivit så traumatiserad/stressad att den drar ihop sig"?
Nej det kan jag inte. Det var en felaktig gissning.
Muscle deconditioning, det betyder alltså att man inte kan utesluta att funktionen blivit sämre för att muskler runtomkring också blivit sämre, men 6 månader är lång tid. Förhoppningsvis har de fått gå hos fysioterapeut. Muskler går att träna upp. Svårt att dra långtgående permanenta skadeslutsatser. Utifrån den senaste forskningen där det gäller motion och hjärnan (som jag kan till skillnad från lungornas funktion) så kan man skapa både nya stamceller och nya blodvägar med hjälp av träning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är du sjuk - stanna hemma. Har du varit sjuk? Vänta 14 dagar innan du går till jobbet, från det du känner dig frisk. Kanske är du frisk, kanske inte. Jag kan vänta lite extra på mitt paket.

Tre tankar slog mig. De första att dem som har lindriga symptom/är på bättringsvägen och inte bunkrat upp kommer ju springa till affärerna för att köpa stärkande mat och smitta andra. Två: De där som varit i Italien kom ju ofta direkt till vimlet i Sthlm och utsatte andra för fara. läs Eu minister Hans Dahlberg som kom från ett ställe i Österrike som sattes i karantän timmar efter att han lämnat . 70 åriga som jag känner känner måste till affären var och varannan dag.

Ovanstående tre orsaker till smitta förhindras endast av karantän.

PS

Nassim Nicholas Taleb
@nntaleb
Why you are harming others by not "overreacting"https://www.academia.edu/42223846/Ethics_of_Precaution_Individual_and_Systemic_Risk
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag håller med,men vad ska vi göra, förutom sörja?

Edit:
Hur många var det över 20?

13050 egentligen men vem räknar?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tog en sväng runt kvarteret runt 19-20-tiden ikväll. Mycket folk i restaurangerna. Mycket pensionärer med. Såg ut som nästan vilken lördagskväll som helst.

Nog för att man visste att den svenska befolkningen är naiva och dumma i huvudet (lex massinvandring). Men deras Corona-arrogans tar verkligen priset.

Alltså jag förstår inte. Stan här vad HELT DÖD ikväll. Är det något i vattnet som gör Stockholmare hjärndöda eller?
Citera
2020-03-22, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Någon annan som reflekterat över att detta är Kinas egna "chernobyl"?
Snarare Västeruopas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, det förklarar den närmast perversa hamstringen av toapapper, givet att fler tänker som dig.
Jag tillhör riskgrupp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pampussa
I tillegg har Oslo forbud mot å selge alkohol på grunn av risiko for virusspredning.
https://www.nrk.no/norge/oslo-forbyr-skjenking-av-alkohol-1.14955551

Serveringsstedene i hovedstaden klarer ikke å følge smittevernreglene. Nå tar kommunen grep og forbyr alkoholservering.

– Vi er i en veldig alvorlig situasjon. Vi må ta vare på hverandre og få kontroll på smittesituasjonen. Dessverre ser vi at de som holder åpent ikke overholder reglene. Da er vi nødt til å gjøre tiltak, sier næringsbyråd i Oslo, Victoria Marie Evensen (Ap) til NRK.

Guld och gröna skogar kommer för den Scandinaviska hembrännar traditionen!
Citera
Medlem
sonofnatures avatar
13000 har dött av Corona på flera månader
Å bara i år har det fötts 31 + miljoner människor i världen !
Citera
2020-03-22, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Du som köpt allt toapapper alltså.

Inte allt, men jag tillhör en riskgrupp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
13000 har dött av Corona på flera månader
Å bara i år har det fötts 31 + miljoner människor i världen !

Försöker du vara rationell eller?
Citera
Medlem
Goda nyheter: David Abel, 74, (sök på Youtube), och hans fru Sally, 70, som blivit kända i Storbritannien efter att ha varit på Coronadrabbade Diamond Princess, ska kliniskt ha friskförklarats (dubbla negativa tester) ifrån Corona efter många veckors observation på japanskt sjukhus. De är hemma på Öarna sen ett tag tillbaka.

Slutsatsen här borde ju vara att viruset alltså verkar lämna kroppen till slut, även om det uppenbarligen kan ta ett tag.

Enligt de läkare paret hade kontakt med, är och förblir de högst troligt immuna mot den sträng av viruset som de drabbats av.

Detta är ju dock anekdoter från två fall av Corona, men jag litar nog på de japanska läkarna tills vidare. Det verkar onekligen som de skött sitt jobb utomordentligt. Mer information behövs dock för att bekräfta en såpass viktig fråga.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-22 kl. 03:19.
Citera
2020-03-22, 03:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det fungerar nog inte så. Om kroppen inte kan göra antikroppar så spelar det ingen roll om det är ett virus eller en miljon. Om kroppen däremot klarar att göra antikroppar så spelar det ingen roll om du badar i virus. Vaccin är en svagare variant av viruset, det är inte samma virus som man bara får lite mindre av. Ja så har jag förstått det i alla fall.

Ja, men det är ju DET JAG SÄGER! Att man lägger föremål som kan vara kontaminerade någonstans i ett-två dygn. Efter det bör viruset vara försvagat, eftersom det i genomsnitt överlever på ytor i tre-fyra dygn (men i praktiken vanligen har förlorat förmågan att skada redan efter en kvart, enligt vissa läkare). Det intressanta är att kroppen måste lära sig att göra antikroppar emot antigenerna på dess yta. Och detta funkar även om viruset är avaktiverat eller dött. Det är det som är hela grejen med vaccinering!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in