Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nä. CFR är antalet döda delat på antalet diagnostiserade.
Nej , så tolkar jag inte det :
"...Assume 9 deaths among 100 people in a community all diagnosed with the same disease. This means that among the 100 people formally diagnosed with the disease, 9 died and 91 recovered. The CFR, therefore, would be 9%. If some of the cases have not yet resolved (neither died nor recovered) at the time of analysis, this could lead to bias, undercounting deaths and underestimating the CFR..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate
Med reservation för att jag läser slarvigt så...det motsäger ju inte vad jag skrev? Vad det står är att i händelse av om det fortfarande finns flera som är sjuka (vare sig döda eller tillfrisknade) så riskerar dödligheten att underskattas och CFR att vara missvisande. Om det hade varit så att fortfarande sjuka "rensas bort" (så att man helt enkelt tar [antalet döda]/([antalet döda]+[antalet tillfrisknade])) så skulle ju inte CFR underskattas, utan tvärtom riskera att överskattas. Det finns ju kroniska virussjukdomar som ytterst sällan leder till döden, men kan göra det - dessa har inte CFR på 1.
I Sverige är alltså CFR för C19 20/1 765 = 0,011. En siffra som förvisso är ganska ointressant, både för att antalet dödsfall ju kommer bli betydligt fler, och att antalet sjuka som inte diagnosticerats antagligen är högre 1 765. Siffran är alltså trubbig, och det går att argumentera både för att dödligheten (i dagligt tal, inte strikt CFR) är högre, liksom att den är lägre. Eftersom så få av de sjuka diagnosticeras så blir CFR, enligt mig, ganska ointressant.
Men det blir förstås ännu mer fel/missvisande/ointressant att ta:
20 (antalet döda) / (20 [antalet döda] + 17 [antalet tillfrisknade]) = 0,54
COVID-19 har inte 54 procent dödlighet.