2020-03-22, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Du kanske missade att den ju gick över i tisdagskväll!

Det var så illa redan precis då, så vi klarade oss, hoof,, vilken tur!

(Ironi)
Jag var inte ironisk,utan klimatförändringarna hade vi förmodligen inte haft en pandemi nu !
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-for-tidigt-att-saga-om-coronaviruset-kan-kopplas-till-klimatforandringar

OBS!
Nu är jag ironisk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Vad menar du?
Jag menar helt enkelt att antalet fall kommer att gå i taket, och om en vecka så kommer antalet döda att gå i taket. Jag tror att de inom en vecka så hade de behövt rapportera hundratusentals fall (men det kommer de inte att hinna)

Utöver det så har de noll koll, sjukvårdssystemet är undermåligt och deras förmåga att organisera stora samhällsförändringar är dåliga (de har en usel tillit för samhället, befolkningen kommer att vara problematisk att arbeta med)

Deras höga ginikoefficient kommer nog också att bli märkbar. I kombination med vapenflödet så gissar jag på att det inte blir vackert.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-22 kl. 01:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det hjälper ju inte att ha ett bra cv om man drabbas av psykisk ohälsa? Det är bara att ta en titt in i Lennart Bladh - tråden.

Det var bara info om någon nu tror att Tegnell bara är läkare. Bemödar mig inte om off-topic diskussioner.
Citera
2020-03-22, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Mina beräkningar stämmer:

Citat:
" Italy, 7 March 7: 5,061 cases, 233 deaths.
UK, 21 March: 5,018 cases, 233 deaths.

Eerie stats, national quarantine was imposed in Italy on *9 March* (now 53,578 cases and 4,825 deaths
)."

Som sagt...första veckan i maj smäller det. Då når skiten fläkten. Vänta inte. Vi har 20-30 dagar att förbereda oss.

Hur många faktiskt smittade är det jämfört med antal döda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Nu får du väl förfan ge dig, tror du att Volvos VD vet hur man bygger en växellåda, tror du dessutom att Folkhälsomyndigheten är ett enmansföretag bestående av Anders Tegnell, där han sitter och hittar på sina teorier lite som han känner för från dag till dag?

Jag tror att en kompetent ledning är otroligt viktigt.
Finns det någon i ledningen som kan räkna?
Det finns inte ett teknikbolag i världen med en ledning som inte kan programmera.
Citera
Medlem
Citat:
Intressant, nytt för mig, källa?

Flera undersökningar som tyder på det:
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/20/eradicated-coronavirus-mass-testing-covid-19-italy-vo

https://www.newshub.co.nz/home/world/2020/03/coronavirus-new-graph-shows-people-in-their-20s-are-more-asymptomatic-and-not-being-tested-for-covid -19.html
Citera
2020-03-22, 01:36
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Tror du att redan smittade skulle drabbas om viruset muterar? Tänker snarare ett muterat virus bildar en ny nod varifrån det sprids oavsett tidigare varianter.

Gissar f ö att ett virus muterar oftare ju mer spritt det är - att det ges fler chanser. Slapphet (hos FHM eller länder utan östasiens IQ och disciplin) borde i så fall ge en större chans/risk för mutation...

Jag vet faktiskt inte, är fullständig lekman, följande artikel ger rätt djuplodande information, bland annat detta gällande vaccin:

https://edition.cnn.com/2020/03/07/health/coronavirus-mutations-analysis/index.html

While virus evolution may confer vaccine resistance, this process often takes many years for the right mutations to accumulate. Many vaccines to RNA viruses, such as yellow fever, measles, and mumps, were developed throughout the 1930s-70s and are all still highly effective. And those viruses mutate at rates as fast or faster than coronaviruses.
Citera
2020-03-22, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är värdelöst att föra statistik på ålder. Om det ska föras åldersstatistik så ska det vara biologisk ålder.

Du förstår väl att det du kallar för biologisk ålder korrelerar med faktisk ålder?

Om du inte vet vad korrelera betyder så kan du slå upp det på Wikipedia.
Citera
2020-03-22, 01:38
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Intressant, nytt för mig, källa?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-03-22, 01:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nä. CFR är antalet döda delat på antalet diagnostiserade.
Nej , så tolkar jag inte det :

"...Assume 9 deaths among 100 people in a community all diagnosed with the same disease. This means that among the 100 people formally diagnosed with the disease, 9 died and 91 recovered. The CFR, therefore, would be 9%. If some of the cases have not yet resolved (neither died nor recovered) at the time of analysis, this could lead to bias, undercounting deaths and underestimating the CFR..."

https://en.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate

Med reservation för att jag läser slarvigt så...det motsäger ju inte vad jag skrev? Vad det står är att i händelse av om det fortfarande finns flera som är sjuka (vare sig döda eller tillfrisknade) så riskerar dödligheten att underskattas och CFR att vara missvisande. Om det hade varit så att fortfarande sjuka "rensas bort" (så att man helt enkelt tar [antalet döda]/([antalet döda]+[antalet tillfrisknade])) så skulle ju inte CFR underskattas, utan tvärtom riskera att överskattas. Det finns ju kroniska virussjukdomar som ytterst sällan leder till döden, men kan göra det - dessa har inte CFR på 1.

I Sverige är alltså CFR för C19 20/1 765 = 0,011. En siffra som förvisso är ganska ointressant, både för att antalet dödsfall ju kommer bli betydligt fler, och att antalet sjuka som inte diagnosticerats antagligen är högre 1 765. Siffran är alltså trubbig, och det går att argumentera både för att dödligheten (i dagligt tal, inte strikt CFR) är högre, liksom att den är lägre. Eftersom så få av de sjuka diagnosticeras så blir CFR, enligt mig, ganska ointressant.

Men det blir förstås ännu mer fel/missvisande/ointressant att ta:

20 (antalet döda) / (20 [antalet döda] + 17 [antalet tillfrisknade]) = 0,54

COVID-19 har inte 54 procent dödlighet.
Senast redigerad av Troian 2020-03-22 kl. 01:50.
Citera
2020-03-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Här är Tegnells CV:

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/media/en/aboutus/governance/af/Documents/Curriculum%20vitae%20-%20Anders%20Tegnell.pdf

Precis.

"Research in infectious diseases leading to a thesis on the epidemiology of infections after cardiac surgery"

Finns inget relaterad till epidemi av typen vi har i Sverige nu.

"Distance learning in epidemiology with focus on Infectious Diseases and Public Health"

Ett distanskurs. Möjligt lite statistik, men det känns galet lite.
Citera
2020-03-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Korta svaret: Ja, han sitter och hittar på, eventuellt spår i kaffesump. Det är i varje fall mitt intryck.
Frågor på det?

Jag har en fråga på det. Det är ganska stor skillnad på ditt intryck och hur det faktiskt går till. Tycker du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in