2020-03-22, 01:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nä. CFR är antalet döda delat på antalet diagnostiserade.
Det där va lite lågt. Du har lite bättre logiskt tänkande än så?

Vad menar du med lågt? Jag kan förstås ha fel, men jag vet inte om jag tycker det är särskilt lågt.

Encyclopædia Britannica skriver så här:

Citat:
Case fatality rate is calculated by dividing the number of deaths from a specified disease over a defined period of time by the number of individuals diagnosed with the disease during that time; the resulting ratio is then multiplied by 100 to yield a percentage.

https://www.britannica.com/science/case-fatality-rate

Att ha fel är inte lågt, att ha fel är att tala mot bättre vetande. Tycker dock att ovanstående definition är fullt rimlig, och logisk.
Senast redigerad av Troian 2020-03-22 kl. 01:40.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det står ju i klartext att det är ett ihopklippt alster för att beskriva hur det kan se ut, från olika håll.

Det står att artikeln har faktagranskat av en infektionsläkare, en kardiolog och en internmedicinare från 3 olika sjukhus som styrkt vederhäftigheten i artikeln...

Detta har du missa totalt...för du har en egen agenda...

P.s. Sorgligt att du är så fräck att du blåljuger om denna artikel och det vittnar starkt om att du saknar både moral och empati...
Senast redigerad av naturtvål 2020-03-22 kl. 01:40.
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nu kallar vi det som Kinesiska sjukan.

The Wuhan Flu låter bra som ett engelskt namn, hoppas inte wutang associeras bara, räcker att Corona-biran får byta namn när det här är över.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Jag har ganska god tilltro till FHM, men Tegnell behöver bli tydligare med hur han kommunicerar, helt klart.

Andelen döda yngre friska i Italien är fortfarande försvinnande låg, jag tror det är så enkelt som att dom fått en alldeles för stor smittspridning, både generellt men framförallt i riskgrupperna, men med spridningstakten det här jävla viruset har kan ”fel” mutation bli riktigt trist för oss alla.

Tror du att redan smittade skulle drabbas om viruset muterar? Tänker snarare ett muterat virus bildar en ny nod varifrån det sprids oavsett tidigare varianter.

Gissar f ö att ett virus muterar oftare ju mer spritt det är - att det ges fler chanser. Slapphet (hos FHM eller länder utan östasiens IQ och disciplin) borde i så fall ge en större chans/risk för mutation...
Citera
2020-03-22, 01:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Här är Tegnells CV:

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/media/en/aboutus/governance/af/Documents/Curriculum%20vitae%20-%20Anders%20Tegnell.pdf

Det hjälper ju inte att ha ett bra cv om man drabbas av psykisk ohälsa? Det är bara att ta en titt in i Lennart Bladh - tråden.
Citera
2020-03-22, 01:31
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
50-75% är inte perifert på något vis.

Bruce aylward trodde det var perifert, för det trodde Kineserna. Men i Italien fick vi reda på att dessa var drivande, vilket bekräftas av USA.

Intressant, nytt för mig, källa?
Citera
2020-03-22, 01:32
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad menar du med lågt? Jag kan förstås ha fel, men jag vet inte om jag tycker det är särskilt lågt.

Encyclopædia Britannica skriver så här:

https://www.britannica.com/science/case-fatality-rate

Precis så!
Citera
2020-03-22, 01:32
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Mina beräkningar stämmer. Antalet fall ökar med x10 var 10:e dag:

Citat:
" Italy, 7 March 7: 5,061 cases, 233 deaths.
UK, 21 March: 5,018 cases, 233 deaths.

Eerie stats, national quarantine was imposed in Italy on *9 March* (now 53,578 cases and 4,825 deaths
)."

Som sagt...första veckan i maj smäller det. Då når skiten fläkten. Vänta inte. Vi har 20-30 dagar att förbereda oss.

Miljoner och åter miljoner med människor världen över kommer ha dött när vi nått början på juli.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-22 kl. 01:41.
Citera
2020-03-22, 01:33
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Är inte vårdpersonal i princip alla superspridare? Dom besöker massor av "kunder" på en dag och är nära alla. Dom måste ha stenkoll.

Jag tror och hoppas dom flesta som jobbar inom vården tar sitt ansvar just nu, och begränsar övriga sociala kontakter utanför jobb för att löpa så låg risk som möjligt att bli smittade.

Dessutom finns väl utarbetade rutiner för det här då dom tampas rätt hårt med vinterkräk och vanliga influensan varje år.
Citera
2020-03-22, 01:33
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag hoppas på en värdig död. Vi har väl inte brist på morfin och lugnande i alla fall?

Sen är det dags för de styrande att inskärpa håll er hemma och res ingenstans budskapet.

Vi kan inte hålla på och vela med skidorter och rekommendera folk att gå på restaurang.
Det är inte omöjligt att läkemedel tar slut då mycket av produktionen sker utomlands. Många läkemedel är restnoterade nu märker jag som har en lång läkemedelslista.

Förloppet från sjuk till död kan också vara mycket kort så det är viktigt att slänga på folk en venkateter och köra in något småmys i drunkningsögonblicket. Låter hemskt men det är nog verklighet snart. Jag vill hoppas att svensk sjukvård inte avvisar alla smittade döende så fort sängplatserna är fyllda.
Citera
2020-03-22, 01:34
Medlem
Citat:
The Wuhan Flu låter bra som ett engelskt namn, hoppas inte wutang associeras bara, räcker att Corona-biran får byta namn när det här är över.

The Kung Flu tyckte jag var passande.
Citera
2020-03-22, 01:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Nu får du väl förfan ge dig, tror du att Volvos VD vet hur man bygger en växellåda, tror du dessutom att Folkhälsomyndigheten är ett enmansföretag bestående av Anders Tegnell, där han sitter och hittar på sina teorier lite som han känner för från dag till dag?
Korta svaret: Ja, han sitter och hittar på, eventuellt spår i kaffesump. Det är i varje fall mitt intryck.
Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in