2020-03-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Fy fan! ** SÄTT VARNING PÅ DEN! **
Den kinesen är uppskriven i min svarta bok.
Citera
2020-03-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Är jätteledsen att behöva säga det, men Sydkoreas antal döda tickar på exponentiellt med ca 5% per dag.

Det samma gäller det andra "mönsterlandet" Japan, vars dödstal tickar på med 5% precis som Sydkorea.

Min teori:
- I ostasiatiska länder, som är på tå för att stoppa viruset kan man nå ner mot 5% per dag.
- Europa/USA under lockdown: Spridning 10-15% per dag.
- Europa/USA utan lockdown: Spridning 25% per dag.

Svar nej. Se grafen "Daily New Deaths in South Korea". Inte exponentiell.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/
Citera
2020-03-22, 00:26
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Idag har vi istället socker och snabba kolhydrater i form av sötsaker, pizza, pasta och så vidare som förstör kroppen och gör att man åldras snabbare. Snabba kolhydrater och socker orsakar rynkor och tidig åldrande av huden. Dessutom försvagar socker och snabba kolhydrater immunförsvaret som i sin tur ökar risken med att du drabbas och dör av coronaviruset.
Ja så är det ju om vi ser på 1960 talet och nu.

Jag vet inte riktigt vilket årtionde jag jämför med men främst 80 och 90-talet tänkte jag. Det är ändå i närtid och ändå väldigt annorlunda.

Man kan också exempelvis titta på sport. Då var man gammal som 28åring, slut som 30 åring. Helt slut som 32 åring.

Idag är många av världens största stjärnor närmare 35 än 30. Messi 33, Ronaldo 35, Federer 39, Djokovic 33.

Det tillsammans med att 40 åringar kallas för "kid" i filmer och serier tror jag gör att den mentala bilden har förändrats drastiskt.

De faktiska fysiska framstegen+ det ändrade levnadsmönstret+ till stor den mentala bilden= 65 åringar känner sig som 50 åringar.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Det antagande du presenterar bygger helt på att viruset inte muterar (Och nu menar jag inte muterar som i den vanligt allmänt slarvigt använda betydelsen: förändras, med konnotationer av att att något muterar gör det farligare och hemskare) utan helt enkelt att baspar iviruset genom byts ut i så stor utsträckning att flera, i praktisk bemärkelse, funktionellt olika stammar skapas som är tillräckligt olika varandra för att korsimmunitet mellan dem inte ska uppstå.

Vi vet redan att rvå stammar uppstod tidigt i Kina, L och S, och korsimmuniteten dessa emellan är mig veterligen inte i närheten av så noggrannt studerad den borde vara för att ge sig in på flockimmunitets-strategin.

Det allra, allra bästa vi kan göra här i Sverige för att medverka till uppkomsten av nya stammar av Sars-Cov-2 där korsimmunitet inte föreligger mellan de olika stammarna är att fortsätta göra precis det vi gör nu, nämligen att över tid ge viruset tillgång till ca 6-7 miljoner värdar att föröka sig i och därigenom kunna bilda i storleksordningen triljontals viruspartiklar.
Om alla andra länder väljer en bekämpningsstrategi istället för en flockimmunitetsstrategistrategi kan Sverige mycket väl stå för en enormt oproportionerlig del av alla smittofall i världen.

Sveriges strategi är alltså inte bara farlig för Sverige utan för hela världen.

Vidare,
den strategi vi valt med flockimmunitet som mål, är en strategi som endast kan uppnås på två sätt:
1) Antingen kontrollerat genom vaccinering, vilket normalt görs med ett vaccin som är testat på människa och utvärderat enligt läkemedelsforsknings-praxis eller
2) Som ett gigantiskt medicinskt experiment involverande den medvetna infekteringen av 60-70 % av Sveriges befolkning med ett nytt, i stort okänt och i detta läge mycket dåligt utforskat virus med t ex okända eventuella följdsjukdomar och redan nu tecken på sannolikt permanenta sequelae hos en icke obetydlig andel av de som överlever (Nedssatt lungfunktion med 20-30 %, testikelskador och ev infertilitet hos män).
Troliga reinfektioner har redan rapporterats och en forskare vid namn Rupert Beale vid Francis Crick Institute i UK, som forskat på just familjen coronavirus inkl SARS och MERS hävdar att reinfektioner inte är ovanliga vad gäller virus inom corona-familjen.

Att välja alternativ 2, flockimmunitet-via-virussmitta-strategin, är helt analogt med att vaccinera hela svenska befolkningen med ett vaccin ännu inte testat och utvärderat på människa och som har oklar effekt vad gäller immunbitet och oiklara biverknignar av potentiellt mycket allvarlig grad. Jag vill också särskilt understyrka att jag inte är mot vaccinationer i allmänhet, tvärtom.

Detta är för övrigt ett experiment som står i direkt strid med Helsingfors-deklarationen som säger att varje enskild människa som ska delta i ett medicinskt experiment måste lämna informerat samtycke alternativt får inte användas i experimentet. Jag har inte lämnat mitt samtycke att delta i detta vansinniga experiment och jag känner mig rimligt säker på att detsamma gäller minst 99,99 % av Sveriges befolkning.

Dessutom, med tanke på mutationstakten hos RNA-virus är denna strategi särskilt riskabel eftersom RNA-virus har en mutationstakt cirka 100 ggr högre än DNA-virus, detta ger att flockimmunitet-via-virussmitta-strategin sammantaget ger mycket stor chans att Sars-Cov-2 kommer utveckla nya stammar då det får chans att bygga otaliga kopior av sig själv i ca 6,5 miljoner värdar i Sverige, stammar där korsimmmunitet dessa sineemellan inte akn förutsättas vara god, där den som blivit smittad av stam X och eventuellt blivit immun mot denna sannolikt inte kommer vara immun mot åtminstone någon eller några av stam Y, Z, A, B eller C.

Intressant. Och obehagligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benny.lava
Ungefär 10 000 personer i denna tråd.

Och halva svenska folket som har lärt sig det av media.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Nej. Fattar att det var oklart och oprecist, men jag skrev inte specifikt om lockdown. Jag skrev:

WHO fokuserar på smittspårning. Man kan fixa det med lockdown eller ökad testkapacitet. Man kan inte fixa det med att låta smittan öka när vi är långt över spårningskapacitet som i Sverige.

Mycket bra och rätt!
Citera
2020-03-22, 00:27
Medlem
Har de som dör något gemensamt förutom ålder ?
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Något som jag tycker är obehagligt

från 22/1 - 11/3 alltså nästan 2 månader, Så dog 4628

från 11/3-21/3 har det som hände på nästan 2 månader, 2 dubblats på 10 jävla dagar.

om 10 dagar 1 april jag tror det är långt över 39.000 döda.

Nä inte obehaglig. Jag tror att du är en matematiskt lagd realist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sverige börjar mer och mer likna en isolerad bisarr ö i världen. Jag var ute i det fina vädret idag och observerade i min mellanstora stad i mellansverige:
- Uteserveringar fyllda, folk satt tätt och kindpussas och trivs
- Lokala mataffären, trängsel så man knappt kunde komma fram

Livet går vidare som vanligt. Vi testar inget, så antalet nya fall är lågt. Sjukvården ropar om kollaps, plats- och materialbrist fast det knappt ens har börjat. Hur kan det vara så här bisarrt i Sverige?
Kom på att en av anledningarna är (efter att jag såg hon alarm ekonomi kärringen på aktuellt) häromdan är att många som förespråkar herd teorin inom etablissemanget är att många av dem sitter med mångmiljonlån i bostadslån i Sthlm och är rädda att bli barskrapade och får gå på gatan när bostadspriserna faller.

Dock är herd betydligt dyrare för samhället- se länk som harvardmänniskor räknat på https://ekonomistas.se/2020/03/21/vardering-av-coronavirusets-dodsfall/
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Det antagande du presenterar bygger helt på att viruset inte muterar (Och nu menar jag inte muterar som i den vanligt allmänt slarvigt använda betydelsen: förändras, med konnotationer av att att något muterar gör det farligare och hemskare) utan helt enkelt att baspar iviruset genom byts ut i så stor utsträckning att flera, i praktisk bemärkelse, funktionellt olika stammar skapas som är tillräckligt olika varandra för att korsimmunitet mellan dem inte ska uppstå.

Vi vet redan att rvå stammar uppstod tidigt i Kina, L och S, och korsimmuniteten dessa emellan är mig veterligen inte i närheten av så noggrannt studerad den borde vara för att ge sig in på flockimmunitets-strategin.

Det allra, allra bästa vi kan göra här i Sverige för att medverka till uppkomsten av nya stammar av Sars-Cov-2 där korsimmunitet inte föreligger mellan de olika stammarna är att fortsätta göra precis det vi gör nu, nämligen att över tid ge viruset tillgång till ca 6-7 miljoner värdar att föröka sig i och därigenom kunna bilda i storleksordningen triljontals viruspartiklar.
Om alla andra länder väljer en bekämpningsstrategi istället för en flockimmunitetsstrategistrategi kan Sverige mycket väl stå för en enormt oproportionerlig del av alla smittofall i världen.

Sveriges strategi är alltså inte bara farlig för Sverige utan för hela världen.

Vidare,
den strategi vi valt med flockimmunitet som mål, är en strategi som endast kan uppnås på två sätt:
1) Antingen kontrollerat genom vaccinering, vilket normalt görs med ett vaccin som är testat på människa och utvärderat enligt läkemedelsforsknings-praxis eller
2) Som ett gigantiskt medicinskt experiment involverande den medvetna infekteringen av 60-70 % av Sveriges befolkning med ett nytt, i stort okänt och i detta läge mycket dåligt utforskat virus med t ex okända eventuella följdsjukdomar och redan nu tecken på sannolikt permanenta sequelae hos en icke obetydlig andel av de som överlever (Nedssatt lungfunktion med 20-30 %, testikelskador och ev infertilitet hos män).
Troliga reinfektioner har redan rapporterats och en forskare vid namn Rupert Beale vid Francis Crick Institute i UK, som forskat på just familjen coronavirus inkl SARS och MERS hävdar att reinfektioner inte är ovanliga vad gäller virus inom corona-familjen.

Att välja alternativ 2, flockimmunitet-via-virussmitta-strategin, är helt analogt med att vaccinera hela svenska befolkningen med ett vaccin ännu inte testat och utvärderat på människa och som har oklar effekt vad gäller immunbitet och oiklara biverknignar av potentiellt mycket allvarlig grad. Jag vill också särskilt understyrka att jag inte är mot vaccinationer i allmänhet, tvärtom.

Detta är för övrigt ett experiment som står i direkt strid med Helsingfors-deklarationen som säger att varje enskild människa som ska delta i ett medicinskt experiment måste lämna informerat samtycke alternativt får inte användas i experimentet. Jag har inte lämnat mitt samtycke att delta i detta vansinniga experiment och jag känner mig rimligt säker på att detsamma gäller minst 99,99 % av Sveriges befolkning.

Dessutom, med tanke på mutationstakten hos RNA-virus är denna strategi särskilt riskabel eftersom RNA-virus har en mutationstakt cirka 100 ggr högre än DNA-virus, detta ger att flockimmunitet-via-virussmitta-strategin sammantaget ger mycket stor chans att Sars-Cov-2 kommer utveckla nya stammar då det får chans att bygga otaliga kopior av sig själv i ca 6,5 miljoner värdar i Sverige, stammar där korsimmmunitet dessa sineemellan inte akn förutsättas vara god, där den som blivit smittad av stam X och eventuellt blivit immun mot denna sannolikt inte kommer vara immun mot åtminstone någon eller några av stam Y, Z, A, B eller C.
Du ska nog inte skriva så mycket på fyllan.

Men vi har inte valt någon "flockimmunitetsstrategi", det är helt enkelt slutmålet för alla världens länder.

Om du menade att skriva att vår strategi snabbare kan ge flockimmunitet än exempelvis Kinas är det en annan femma och detta diskuteras också.

Denna flockimmunitet kommer mest troligt vara till godo gällande nya vågor av Wuhanviruset eller dess uppföljare så det är givetvis önskvärt att nå dit fortast möjligt, samtidigt vill man undvika att smitta riskgrupperna.

Det du skriver med 99,99% är jag övertygad om inte stämmer, även om man nästan kan tro det då man läser Flashback.

Skulle snarare tippa 10-15%, dock en högljudd sådan.
Citera
2020-03-22, 00:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag förstår inte vad nedanstående artikel försöker framföra. Det är ett argument till varför relativt unga är på intensiven, när man tidigare sagt att det främst drabbar äldre? Och förklaringen är att de unga varit på skidresor? Blir smittan extra farlig om man varit på skidresa? Eller skulle den lett till intensiven om de smittats utanför en skidresa?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-vardas-flera-unga-pa-intensiven/
Nej, jag begriper den inte heller? Tegnell menar att dessa varit på skidsemester och därför vårdas de nu på intensiven även om de är unga? Det kan ju också vara journalisten som inte behärskar det svenska språket vilket även det är mycket troligt.
Citera
2020-03-22, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Matematikade du fram det där för att trösta menigheten?

Hehe aa bror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in