2020-03-22, 00:20
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Jag förstår inte vad nedanstående artikel försöker framföra. Det är ett argument till varför relativt unga är på intensiven, när man tidigare sagt att det främst drabbar äldre? Och förklaringen är att de unga varit på skidresor? Blir smittan extra farlig om man varit på skidresa? Eller skulle den lett till intensiven om de smittats utanför en skidresa?

Citat:
Tegnell: Därför vårdas flera unga på intensiven

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-vardas-flera-unga-pa-intensiven/

Citat:
20 personer i Sverige har dött i coronaviruset och på lördagen vårdades totalt 63 patienter på intensivvården.

På fredagen var nio av dem i åldrarna 26 till 49 och 20 patienter i åldrarna 50 till 65 år, enligt DN.

Statsepidemiologen Anders Tegnell säger till tidningen att förklaringen kan vara att den gruppen varit på skidresor i Italien – och därefter tagit smittan vidare till personer i samma åldrar.
Citera
Medlem
504umMadLads avatar
Det är väl inte konstigt att viruset kommer från Kina när de behandlar sin mat på det här viset.

https://twitter.com/Today__China/status/1240134289943126016?s=20
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det nåt som Tegnell har lovat..?

https://www.biospace.com/article/releases/biomerica-begins-shipping-samples-of-10-minute-test-for-covid-19-virus-exposure-/
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Om just nu 196.882 personer är smittade av corona, Så antar jag att det är MINST 100 gånger fler

Vi säger 20 miljoner smittade i världen . Det är bara 0.00245% av befolkningen.

Matematikade du fram det där för att trösta menigheten?
Citera
Medlem
allt.o.ingets avatar
Sägs att viruset drabbar äldre värst. Hur ska man då förklara att japan som har världens äldsta befolkning verkar ha bättre motståndskraft än europeer?

Det här är ett virus som av oförklarlig anledning slår extremt mycket hårdare mot vita än mot asiater, araber, judar, indier, svarta. Kan någon förklara det?

Är det samma princip som då Europa tog gonorre till sydamerika och massvis av indianer dog för de saknade motståndskraft?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Visste inte att jag sagt nåt annat än att ökningen avstannat.
Ditt första svar var: Ser du imte imbromsningen?

Ökningen=Hastigheten. Jag ser inte att hastigheten har avstannat eller minskat.

Jag ser att ÖkningsTAKTEN avtar.

Tegnell citat:[I"Tittar vi på kurvan av insjuknande personer så har den börjat stabiliseras och det finns en tendens att den möjligen kan sjunka"[/i]

Jag ser inte att kurvan över insjuknade personer per dag har stabiliserats eller sjunkit. Att den ökar med mindre fart är inte att den stabiliseras eller sjunker.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 504umMadLad
Det är väl inte konstigt att viruset kommer från Kina när de behandlar sin mat på det här viset.

https://twitter.com/Today__China/status/1240134289943126016?s=20

Fy fan! ** SÄTT VARNING PÅ DEN! **
Citera
2020-03-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Vem har sagt att det ”bara är en vanlig influensa?”

Ungefär 10 000 personer i denna tråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men vad är det du har svårt att fatta? Jag diskuterade med VarmaDrycker. Det var hens siffror. När jag diskuterar med någon får jag använda dennes siffror i diskussionen med denne.

Varför ska du komma utifrån och kräva källa av mig? Du använde dessutom samma jävla siffror själv.
Fast detta var ingen privat diskussion du hade. Om jag skriver ett svarsinlägg till dig får vem som helst som är inloggad på forumet lämna ett svar på det. Diskussionstrådarna är inte låsta till användarna i någon sorts enskild dialog. Se Flashbacks 10 miljoner övriga inlägg så förstår du nog bättre.

Jag är inte intresserad av vad någon höna skrivit utan vad DU skrivit eftersom din vilseledning riktar sig mot en större allmänhet som varken deltar i diskussion eller ens är inloggade. Siffrorna är inte "samma jävla siffror".
Citera
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är under debatt o forskarna killgissar än.

Allt tyder på att man får en immunitet. Hur länge vet man inte då sjukdomen inte är mer än 3 månader
Det antagande du presenterar bygger helt på att viruset inte muterar (Och nu menar jag inte muterar som i den vanligt allmänt slarvigt använda betydelsen: förändras, med konnotationer av att att något muterar gör det farligare och hemskare) utan helt enkelt att baspar i virusets genom byts ut i så stor utsträckning att flera, i praktisk bemärkelse, funktionellt olika stammar skapas som är tillräckligt olika varandra för att korsimmunitet mellan dem inte ska kunna uppstå.

Vi vet redan att två stammar uppstod tidigt i Kina, L och S, och korsimmuniteten dessa emellan är mig veterligen inte i närheten av så noggrannt studerad den borde vara för att ge sig in på flockimmunitets-strategin.

Det allra, allra bästa vi kan göra här i Sverige för att medverka till uppkomsten av nya stammar av Sars-Cov-2 där korsimmunitet inte föreligger mellan de olika stammarna är att fortsätta göra precis det vi gör nu, nämligen att över tid ge viruset tillgång till ca 6-7 miljoner värdar att föröka sig i och därigenom kunna bilda i storleksordningen triljontals viruspartiklar.
Om alla andra länder väljer en bekämpningsstrategi istället för en flockimmunitetsstrategi kan Sverige mycket väl stå för en enormt oproportionerlig del av alla smittofall i världen.

Sveriges strategi är alltså inte bara farlig för Sverige utan för hela världen.

Vidare,
den strategi vi valt med flockimmunitet som mål, är en strategi som endast kan uppnås på två sätt:
1) Antingen kontrollerat genom vaccinering, vilket normalt görs med ett vaccin som är testat på människa och utvärderat enligt läkemedelsforsknings-praxis eller
2) Som ett gigantiskt medicinskt experiment involverande den medvetna infekteringen av 60-70 % av Sveriges befolkning med ett nytt, i stort okänt och i detta läge mycket dåligt utforskat virus med t ex okända eventuella följdsjukdomar och redan nu tecken på sannolikt permanenta sequelae hos en icke obetydlig andel av de som överlever (Nedssatt lungfunktion med 20-30 %, testikelskador och ev infertilitet hos män).

Troliga reinfektioner har redan rapporterats och en forskare vid namn Rupert Beale vid Francis Crick Institute i UK, som forskat på just familjen coronavirus inkl SARS och MERS hävdar att reinfektioner inte är ovanliga vad gäller virus inom corona-familjen.

Att välja alternativ 2, flockimmunitet-via-virussmitta-strategin, är helt analogt med att vaccinera 70 % svenska befolkningen med ett vaccin ännu inte testat och utvärderat på människa och som har oklar effekt vad gäller förmåga att inducera immunitet, är oklart om det förvärrar infektionen vid nästa smittotillfälle och som har oklara biverknignar av potentiellt mycket allvarlig grad där en av de vanligaste biverkningarna, som skulle betraktas som vanlig om det rörde sig om ett vaccin (Dvs en frekvens på mellan 1 av 10 1ill 1 av 100 drabbade) är ARDS och död. Jag vill också särskilt poängtera att jag inte är mot vaccinationer i allmänhet, snarare tvärtom.

Detta är för övrigt ett experiment som står i direkt strid med Helsingfors-deklarationen som säger att varje enskild människa som ska delta i ett medicinskt experiment måste lämna informerat samtycke alternativt får inte användas i experimentet. Jag har inte lämnat mitt samtycke att delta i detta vansinniga experiment och jag känner mig rimligt säker på att detsamma gäller minst 99,99 % av Sveriges befolkning.

Dessutom, med tanke på att Sars-Cov-2 är ett RNA-virus är denna strategi särskilt riskabel eftersom RNA-virus har en mutationstakt cirka 100 ggr högre än DNA-virus. Detta ger att flockimmunitet-via-virussmitta-strategin sammantaget ger mycket stor chans att Sars-Cov-2 kommer utveckla nya stammar då det får chans att bygga otaliga kopior av sig själv i ca 6,5 miljoner värdar i Sverige, stammar där korsimmmunitet dessa sinsemellan inte kan förutsättas vara god, där den som blivit smittad av stam X och eventuellt blivit immun mot denna med icke-trivial sannolikhet inte kommer vara immun mot åtminstone någon eller några av stam Y, Z, A, B eller C.
Senast redigerad av anenome 2020-03-22 kl. 00:36.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Jag ska erkänna en sak, jag underskattade från början detta virus. Förutsåg helt enkelt inte att såpass stor procent av de smittade skulle behöva kvalificerad läkarvård. Jag har kollat statistik från drabbade länder, smittspridningsutveckling, dödstal med fungerande sjukvård respektive med mer eller mindre kollapsad sjukvård, sjukvårdens kapacitet mm och måste erkänna att det ser inte bra ut. Det kommer tyvärr att bli en helvetes utmaning att få ordning på detta utan kollapsad sjukvård. En kollaps som isf kommer att leda till ett oerhört mycket högre dödstal såväl för coronapatienterna som för folk med andra livshotande sjukdomar. Vi balanserar på ett stup mot avgrunden, utmaningen blir att hålla sig kvar däruppe och undvika att dras ner i stupet.
Helt rätt.
Men nu är vi där vi är och det är bara att köra racet.
Citera
2020-03-22, 00:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Det tickar på, men ökar inte, snarare en tendens till viss avmattning. Jämför man med ett slappt västland ser man de får leva med en explosiv ökning tills åtskilliga gånger fler dör än de som dör en naturlig död. Sydkoreas 3-5 döda per dag nåt annat, inte lika svårt att leva med och självklart att välja.

Är jätteledsen att behöva säga det, men Sydkoreas antal döda tickar på exponentiellt med ca 5% per dag.

Det samma gäller det andra "mönsterlandet" Japan, vars dödstal tickar på med 5% precis som Sydkorea.

Min teori:
- I ostasiatiska länder, som är på tå för att stoppa viruset kan man nå ner mot 5% per dag.
- Europa/USA under lockdown: Spridning 10-15% per dag.
- Europa/USA utan lockdown: Spridning 25% per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in