2020-03-22, 00:22
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag förstår inte vad nedanstående artikel försöker framföra. Det är ett argument till varför relativt unga är på intensiven, när man tidigare sagt att det främst drabbar äldre? Och förklaringen är att de unga varit på skidresor? Blir smittan extra farlig om man varit på skidresa? Eller skulle den lett till intensiven om de smittats utanför en skidresa?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-vardas-flera-unga-pa-intensiven/

Nä, alla åldrar smittas. Utan iva-plats dör många, oavsett ålder. Det är sanningen.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Ja men 304.000 bör man inte använda i nämnaren just för den anledningen jag påpekade i mitt inlägg. Vad mörketalet är spekulerar jag inte i, men jag måste bara påpeka det matematiskt fatala felet att ta döda NU/(insjukna NU*mörketal NU). Man måste ta insjukna för ett visst antal dagar tillbaka, där detta antal dagar är den genomsnittliga tiden som de som avlider hade varit registrerade som smittade. Det är det många journalister och läkare totalt glömmer när de börjar tramsa om en dödlighet på under 0.5%. Det är ett absurt påstående givet dagens situation att påstå.

Förresten så har redan 0.13% av Islands befolkning fått bekräftad smitta. Så som det ser ut nu hade jag inte ansett att en koefficient på mörketalet på runt 7 som särskilt förvånande. Men den typen mörketal räcker inte för att argumentera för en dödlighet på runt 1%.

Rätt siffra är just nu 12%

och till slut... så kommer det fortfarande att vara:

Antal som blev friska / Antal som avled.

107,793
Cases which had an outcome:

94,793 (88%)
Recovered / Discharged

13,000 (12%)
Deaths
Citera
Medlem
Gisecke sa på TV4 att testet var några veckor borta i måndags. Igår sa han att det var någon vecka bort så det verkar gå snabbt det där. Det är otroligt viktigt med testen, både för befolkningen i stort och vårdpersonal. Det kommer bli ett lyft för alla när snabbtesterna kommer. Skulle gärna vilja se att vi gjorde som Sydkorea med testkiosker på flera ställen och resultat på 7 min.
Citera
2020-03-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Jag ska erkänna en sak, jag underskattade från början detta virus. Förutsåg helt enkelt inte att såpass stor procent av de smittade skulle behöva kvalificerad läkarvård. Jag har kollat statistik från drabbade länder, smittspridningsutveckling, dödstal med fungerande sjukvård respektive med mer eller mindre kollapsad sjukvård, sjukvårdens kapacitet mm och måste erkänna att det ser inte bra ut. Det kommer tyvärr att bli en helvetes utmaning att få ordning på detta utan kollapsad sjukvård. En kollaps som isf kommer att leda till ett oerhört mycket högre dödstal såväl för coronapatienterna som för folk med andra livshotande sjukdomar. Vi balanserar på ett stup mot avgrunden, utmaningen blir att hålla sig kvar däruppe och undvika att dras ner i stupet.

Och vi önskar att fler kunde fatta detta - nu när inget aktivt görs från myndigheternas sida medan man envisas med att tona ner allt - och att folk själva börjar agera i proportion till situationens allvar.
Dvs social distansering.
Citera
2020-03-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, du skrev att Sverige gått emot WHOs rekommendationer om lockdown vilket skulle orsaka mängder av människor döden.
Vet inte varför du ljög, du är ju ingen rysk propagandabot.
Sak samma, nu blev du avslöjad med byxorna neddragna, då går vi vidare.

Nej. Fattar att det var oklart och oprecist, men jag skrev inte specifikt om lockdown. Jag skrev:

Citat:
Lockdown och smittspårning fungerar. Har man stor kapacitet att smittspåra behövs inte lockdown. Har man för stor spridning måste man göra lockdown tills smittspridningen är lägre än spårningskapacitet.

Det är så WHO rekommenderar och det är det vi vet fungerar.

WHO fokuserar på smittspårning. Man kan fixa det med lockdown eller ökad testkapacitet. Man kan inte fixa det med att låta smittan öka när vi är långt över spårningskapacitet som i Sverige.
Citera
2020-03-22, 00:24
Medlem
Är det bara jag som har fått följande känsla.

1. Man underskattade tidigt längden på inkubationstiden och tiden man kunde smitta, i synnerhet asymptomatiskt.
2. Den kontrollerade isolering på bland anant Grand Princess som ledde till att till synes välisolerade ändå blev smittade togs skapade ett rön/myt att viruset var luftburen "Vi hade ju varit på vårt rum i 9 dagar"
3. Denna felaktiga slutsats berodde på punkt 1.
4. Många Europeiska länder antog därför att COVID19 smittade lättare än det egentligen gör.
5. Pga punkt 4 antogs det att mörketalen bara måste vara absurt höga (10ggr+) och en bra åtgärd var total isolering.
6. Då inte så många fick allvarliga symptom och man snöat inne på punkt 5, antogs det att de allra flesta knappt får symptom alls, istället för att ifrågasätta punkt 5, trots att all data egentligen pekade på att punkt 2 och 5 var fel.
7. Av punkt 6 och 7 drog man den felaktiga slutsatsen att dödligheten var betydligt lägre än den egentligen är.
8. Punkt 7 bidrar i sin tur till nedsatt motivation för att bibehålla hög grad av karantän/isolerings-disciplin.
Citera
2020-03-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är det någonting som behöver rensas ut i samhället så är det resturangbranschen. Det är sinnesjukt med en svettig kebab eller pizza för över hundringen. Det är så ovärt för den s.k. "maten" så det liknar ingenting. Där behövs en rejäl urblåsning. Hur är det med cafeer? Är det livskvalitet att få en blaskig kopp med någonting som ska föreställa kaffe och en damsugare för över 50 kr och då ingår inte ens påtår utan det får man betala 10kr extra för? Hur är det med thaisyltor? Äta gigantiskt lass nudlar indränkta i billig olja med två små räkor i på plasttallrik och med plastbestik? Är det kvalite det? Nej till de där bortskämda asen har man betalat säkert upp emot 1 miljon till sammanlagt genom åren men nu räcker det. Rensa ut och börja på nytt med bra priser, kvalité på produkter och service.
Jag tycker det är bra att det faller. Det skulle ha fallit redan 2008. Det enda som kan rädda oss i längden är att det faller. Men det måste falla SÅ PASS HÅRT att de inte kan stötta upp skiten återigen.

Ni borde verkligen läsa på om BESTÅENDE SKADOR. Ni kanske inte dör men hur jävla kul är det att få nedsatt lungfunktion? Och övriga kroppen vet man inte heller nåt om. Det man vet är att viruset attackerar HELA KROPPEN.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Är jätteledsen att behöva säga det, men Sydkoreas antal döda tickar på exponentiellt med ca 5% per dag.

Det samma gäller det andra "mönsterlandet" Japan, vars dödstal tickar på med 5% precis som Sydkorea.

Min teori:
- I ostasiatiska länder, som är på tå för att stoppa viruset kan man nå ner mot 5% per dag.
- Europa/USA under lockdown: Spridning 10-15% per dag.
- Europa/USA utan lockdown: Spridning 25% per dag.

Jag är ingen matematiker, men har man inte förstått det grundläggande nu, många blir sjuka och alla åldrar dör, då är man redan bortom räddning.
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag förstår inte vad nedanstående artikel försöker framföra. Det är ett argument till varför relativt unga är på intensiven, när man tidigare sagt att det främst drabbar äldre? Och förklaringen är att de unga varit på skidresor? Blir smittan extra farlig om man varit på skidresa? Eller skulle den lett till intensiven om de smittats utanför en skidresa?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-vardas-flera-unga-pa-intensiven/

Det han menar är att vi förmodligen har en avsevärt större smittspridning i dom yngre åldersgrupperna än så länge än i dom äldre.

Exempel, siffror tagna ur luften:

1% av 30-åringar behöver IVA
10% av 75-åringar behöver iva

1000 unga smittade samtidigt som 10 gamla smittade= 10st 30-åringar och en 75-åring på iva, trots att 75-åringar löper tio högre gånger risk att hamna på IVA. Man tror för tillfället att smittan är mer utbredd bland unga rörliga, än i de mindre rörliga äldre grupperna.

Läs artikeln med det resonemanget i åtanke så blir det tydligare, han är ingen briljant kommunikatör, det håller jag med om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
A Medical Worker Describes Terrifying Lung Failure From COVID-19 — Even in His Young Patients — ProPublica

https://www.propublica.org/article/a-medical-worker-describes--terrifying-lung-failure-from-covid19-even-in-his-young-patients

Har du ens läst artikeln?

Det är en ihopklippt artikel från olika källor hur det kan se ut, klippt så det verkar vara en o samma person, som beskriver olika scenarion till en händelse.

Sidan är dessutom sedan 2015 flaggas för att sprida desinformation.
Citera
Bannlyst
Något som jag tycker är obehagligt

från 22/1 - 11/3 alltså nästan 2 månader, Så dog 4628

från 11/3-21/3 har det som hände på nästan 2 månader, 2 dubblats på 10 jävla dagar.

om 10 dagar 1 april jag tror det är långt över 39.000 döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Rätt siffra är just nu 12%

och till slut... så kommer det fortfarande att vara:

Antal som blev friska / Antal som avled.

107,793
Cases which had an outcome:

94,793 (88%)
Recovered / Discharged

13,000 (12%)
Deaths

Av de konstaterade fallen ja din dumma åsna. Det är inte samma sak som det verkliga death ratio då mörkertalet är enormt. De som konstateras smittade är de som är sjukast också. De som endast blir lite småsnuviga eller inte får symtom alls testas inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in