2020-03-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
BR:
"jag skjuter väl ett skott till, och då är det ungefär vid… Då är det kanske bara en
halvmeter ifrån ungefär. Han håller i väskan som han, tar det upp… han, vid brösthöjd
ungefär, eller lä…, ja, jag har jättesvårt för att avgöra var han hade den, men jag skjuter i alla
fall. På, på något sätt så träffade jag ju, det är väl antagligen där jag träffar väskan."

GO21
" En kula (G021) plockade kirurgen ut från området vid målsägarens högra höftben."

Krim. tekniskt protokoll:
" Ett av skotten träffar Lilja som börjar blöda.

Vid något tillfälle på plan fem träffas Liljas väska av en kula med ett påsittande skott. Lilja
bedöms ha hållit upp väskan framför sig när gärningsmannen skjuter och träffar botten
på väskan. Kulan stannar kvar i väskan."

GO20
" I botten på väskan fanns ett hål orsakat av en
kula/projektil. Botten på väskan säkrades med kartplast för ev. vidare undersökningar
beträffande skjutavstånd. Vid efterföljande undersökning av väskan anträffades en kula
(G020)
. Se separat protokoll."

Ja då vet du nu att GO21 satt i höften och inte någon annan kula.
Så B advokat frågar vilken sorts pistol det handlar men förhörsledarna kan inte ange det.
Att citera bitar hit och dit ur sammanhanget ger ingenting just nu.
Citera
2020-03-21, 19:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja då vet du nu att GO21 satt i höften och inte någon annan kula.
Så advokaten frågar vilken sorts pistol det handlar men förhörsledarna kan inte ange det.
Att citera bitar hit och dit ur sammanhanget ger ingenting just nu.
Ja, Dr Dolittle.

Det är som jag skriver. Det var livshotande och om en artär träffats hade han högst troligt varit död.
Citera
2020-03-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ja, Dr Dolittle.

Det är som jag skriver. Det var livshotande och om en artär träffats hade han högst troligt varit död.

Det kommer säkert att låta så från åklagarens håll sen får vi se hur långt det räcker. Det har jag redan skrivit att det var livshotande eftersom det står så från läkaren, men däremot inte huvudskadan som dom ville ha det till var från ett annat skott. Så det kommer bli spännande framöver och säkert valsar detta omkring i flera instanser.

Däremot står jag fast vid att hade B velat döda HOL så hade han varit död nu.
Citera
2020-03-21, 19:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, Dr Dolittle.

Men vad fan, idioten Billy skjuter ju för i helvete med vad man normalt brukar kalla för "duddumkulor" dvs. kulor som ger maximal skada, hade han använt helmantlat så hade det bara blivit ett hål rakt genom kroppen med samma diameter hela vägen.

Klart som fan att det är livshotande att skjuta med en kula som svampar upp sig.
Citera
2020-03-21, 19:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Det kommer säkert att låta så från åklagarens håll sen får vi se hur långt det räcker. Det har jag redan skrivit att det var livshotande eftersom det står så från läkaren, men däremot inte huvudskadan som dom ville ha det till var från ett annat skott. Så det kommer bli spännande framöver och säkert valsar detta omkring i flera instanser.
Inte värst svårgissat via stämningsansökan och högst relevant - med tanke på det livshotande första skottet i buken.
Citera
2020-03-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, idioten Billy skjuter ju för i helvete med vad man normalt brukar kalla för "duddumkulor" dvs. kulor som ger maximal skada, hade han använt helmantlat så hade det bara blivit ett hål rakt genom kroppen med samma diameter hela vägen.

Klart som fan att det är livshotande att skjuta med en kula som svampar upp sig.

Man ser dom knappt liggandes på trappan. Ynkligt små för att vara avsedda för mord av en lejd torped.
Som många innan i tråden sagt att dom trott det var en ollonpistol eller en luftpistol. Liten mini pistol med kulor som stoppas av en väska.
Dumdumkulor heter det.

Citat:
Inte värst svårgissat via stämningsansökan och högst relevant - med tanke på det livshotande första skottet i buken.

Så här är det att jag anser åklagaren i detta fall är under alla kritik en riktig klantröv. Så det kan hända vad som helst innan detta är klart. Försvaret återstår att se vad som kommas skall.
Senast redigerad av Browser 2020-03-21 kl. 19:13.
Citera
2020-03-21, 19:12
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, att dravla om väskan är irrelevant.
Citera
2020-03-21, 19:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Man ser dom knappt liggandes på trappan. Ynkligt små för att vara avsedda för mord av en lejd torped.
Som många innan i tråden sagt att dom trott det var en ollonpistol eller en luftpistol. Liten mini pistol med kulor som stoppas av en väska.

Så här är det att jag anser åklagaren i detta fall är under alla kritik en riktig klantröv. Så det kan hända vad som helst innan detta är klart. Försvaret återstår att se vad som kommas skall.

Vad fan spelar det för roll, idioten Billy använde de farligaste kulor man kan ha mot HOL, rena turen att han inte dog, om sådana kulor används i krig är det krigsbrott.
Citera
2020-03-21, 19:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, att dravla om väskan är irrelevant.

Eller hur?

Billy ligger djävligt pyrt till, vi får se vad åklagaren kommer att yrka, skjuta med "dumdumkulor" för att skrämmas, jo säkert.
Citera
2020-03-21, 19:18
Medlem
Citat:
Vad fan spelar det för roll, idioten Billy använde de farligaste kulor man kan ha mot HOL, rena turen att han inte dog, om sådana kulor används i krig är det krigsbrott.

Tror du på det själv?

Omantlad ammunition är en typ av kula där kulan består helt av bly och helt saknar ett skal av koppar. Ett sådant skal kallas kulans mantling. En omantlad kula är mycket mjuk och enkel och billig att framställa. Den är också lätt att stoppa. Dess nackdelar är att den dels stannar för snabbt för jakt, att kulan inte håller ihop vid träff. Ifall utgångshastigheten är högre än cirka 300 meter per sekund.

Omantlade kulor används därför nästan enbart till sportskytte. Den vanliga vanligaste kulan till luftgevär och luftpistoler, Diabolokulan, är en omantlad blykula. Omantlade kulor används även vid skidskytte och svartkrutsskytte.

Den lejda torpeden ?
Citera
2020-03-21, 19:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Väntar in Eriksson i rätten för bedömning men tror nog han fixar det bättre än dig. Vet inte om du ger ett så värst tungt intryck med din argumentation om popcornspistoler, ointressanta väskor och en ÅK som klantröv..

Efter att ha läst FUP känns det som BR ligger rätt brunt till.
Citera
2020-03-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Själva poängen med att använda en app typ Signal för ett samtal är att det inte blir någon samtalstrafik över telenätet och därmed ingen "trafiktid" heller.
Samtalet går över IP-nätverket och därmed mycket svårare att spåra.
Läs mer här:
Signal >> Home

Ja, men då måste du ha uppkoppling mot ett Ip-nätverk. Därför jag hypotetiskt antog att han var ”uppkopplad mot ett (publikt) nätverk” och inte ringde över telenätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in