2020-03-21, 18:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
De flyger väll dit folk från hela landet.
Dock skulle jag gissa på att platserna är för eliten... hoppas media kan gräva lite i det här....

Försvarsmakten förfogar över ett flygfält i Uppsala, Ärna om jag inte är felunderrättad, sjukhuset behöver plats, finns vid ett flygfält, och praktiskt när man flyger in patienter.

Således inte ett mysterium den här gången heller.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
14 mars, pre-print: Reinfection could not occur in SARS-CoV-2 infected rhesus macaques

Detta verkar som goda nyheter men vid en närmare titt så återinfekterades de i samma ögonblick som de blivit friska, då antikropparna först testades närvarande och aktiva.

I andra fall (ifrån kina t.ex) har man sett att dessa antikroppar verkar kortlivade och varar inte så länge (3 månader), då återinfektion blir möjlig igen.

Att dra slutsatsen att årerinfektion aldrig mer är möjlig är därför fel, även om det kanske kan vara så i vissa individer(vi får hoppas det iallafall)
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Fem minuter långt klipp från Italien (lombardien) inifrån en intensivvårdsavdelning av SKY News
Se och lär ni som tvivlar och tror att det är en vanlig influensa......
https://youtu.be/INmEciVm-6Q

Jag tror de flesta vet att det inte är vanlig influensa. Men om du gick in på en avdelning där folk låg döende i vanlig influensa - tror du det hade sett bättre ut?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det kallas för honeycomb lung. De med SARS kunde få det och nu de med Corona.

Lungorna blir helt enkelt skadade för livet.

Inte bara det, även lever och njurar kan få permanenta skador eller helt sluta fungera.

Jag börjar allt mer misstänka att viruset är betydligt värre än man faktiskt berättar.

Det är inte så kul att leva med permanent skadad lunga så man aldrig mer orkar ens springa eller gå snabbt, kanske levern lägger av totalt, njurar också osv. Sen kanske man överlever, men vilket liv får man sen?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Absolut skolor men där finns det ju i alla fall en anledning att barn som har föräldrar som jobbar inom samhällskritiska yrken kan vara där.

- Det är ett legitimt resonemang beträffande elever i dom lägsta årskurserna. Däremot kan jag inte begripa att närvaroplikten även gäller elever i årskurs 5 - 9. Dessa elever kan vara ensamma hemma utan ständig tillsyn.

Jag instämmer i att samhället bör erbjuda någon sorts tillsyn för elever i dom lägsta årskurserna, i dom fall som elevernas föräldrar har samhällskritiska yrken. Övriga elever borde ha skickats hem för länge sedan. Så har dom gjort i Danmark. Danmarks skolor stängt. Men det danska samhället erbjuder fortfarande barnomsorg för barn vars föräldrar har viktiga samhällsfunktionen. Det är inte så att samhällsledningen i Danmark har tvingat vårdpersonal att stanna hemma, enbart på grund av att det inte har funnits barnomsorg.
Citera
2020-03-21, 18:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varje dag dör 1500 italienare i vanliga fall. Kan vara viktigt att tänka på när media skriker ut att man inte hinner ha hand om de döda. Det är överdrivet - säljer tidningar

Självklart hinner man inte det. Begravningsindustrin är, liksom alla andra industrier, inställd sedan decennier på en viss takt och storlek. Om det nu plötsligt dör 50% fler personer i hela landet, så blir det givetvis kaos.
Citera
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Som jag skrivit tidigare:

1) Isolera riskgrupper.

2) Se till att sjukhusen har resurser.

3) Social distancing för att minska trycket på sjukhusen. T.ex. max x antal i samma rum samtidigt. Ta inte i hand osv osv.

4) LÅT ALLT ANNAT FLYTA PÅ SOM VANLIGT. VI FÅR IMMUNITET. VI HÄSLOSAMMA, FRISKA UNGA DÖR INTE.

Väl skrivet!
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Oj, det förändrar allt.

Okej, vi har ett mördarvirus nu. Detta förändrade allt.

Malaria 2.0 är bland oss. FLY!
På riktigt, hur känns det att så fullständigt blunda för sanningen.
Du reagerar helt enligt kristeori (förnekelsefasen). Det är dags att gå vidare
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Spanjirer är ungeför.lika blåögda och sociala som italienare i kristider. Svenskar kan inte jämföras med någon utav dessa befolkningae. Vi har teoretisk bättre utgångspunkt.men den är teoretisk.

Skulle säga att Stockholmare påminner mycket om Spanjorer/Italienare i detta avseende tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det var länge sedan, senaste veckorna har de tagit det på allvar.
Tycker du svenskar tar det på allvar?

Jag har inte något statstiskt underlag för att uttala mig om det.
Citera
Medlem
Citat:
Oj, det förändrar allt.

Okej, vi har ett mördarvirus nu. Detta förändrade allt.

Malaria 2.0 är bland oss. FLY!

Alltså är du dum på riktigt, eller spelar du bara? Helt hjärndöd.

" Medical Worker Describes Terrifying Lung Failure From COVID-19 — Even in His Young Patients"

https://www.propublica.org/article/a-medical-worker-describes--terrifying-lung-failure-from-covid19-even-in-his-young-patients

Vakna upp till verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Jo, men chansen är ytterst liten.
Av 3200 rapporterade dödsfall i Italien(den släpar lite), så var 9 stycken under 40 år. Och alla dem var svårt sjuka sedan tidigare.

En 20-30 frisk person har ytterst liten chans att dö, men kan ändå bli väldigt sjuk.

Ja, just det och det är väl inte ett konstigt budskap från WHO att unga inte sitter säkert.
Dessutom skall dom lyssna när det gäller att smitta andra vilket inte riktigt går in. Så unga kan bli väldigt sjuka med intensivvård i veckor. Är alltså ingen lek utan en rak uppmaning. Börjar platserna sina kan unga också avlida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in