2020-03-21, 18:36
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
HELT JÄVLA HEMSKT.

Och 24 000 människor dog av SVÄLT idag.

100 000 hittils döda i influensa i ÅR.

1 700 000 barn under fem år döda hittilis i ÅR.

217 000 döda av MALARIA i ÅR.

Vad hemskt detta coronavirus är... oh wait...

I Europa, i Sverige? Skulle inte tro det!
Citera
2020-03-21, 18:36
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
HELT JÄVLA HEMSKT.

Och 24 000 människor dog av SVÄLT idag.

100 000 hittils döda i influensa i ÅR.

1 700 000 barn under fem år döda hittilis i ÅR.

217 000 döda av MALARIA i ÅR.

Vad hemskt detta coronavirus är... oh wait...

Du behöver kanske dubbelkolla dina siffror. Jag tror inte de stämmer.
Citera
2020-03-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Unga på intensiven brukar klara sig bättre än äldre på intensiven.
Du har statistik från Italien här:
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_21marzo%20ENG.pdf

Såg den med, men siffrorna stämmer inte? Har inte lyckats klura ut detta... Vet du hur dom räknar? Media säger ju över 4000 men inte denna filen. Den laddes ju ändå upp för typ 30 min sen?

Är själv under 50 utan några underliggande sjukdomar så är inte nämnvärt orolig själv. Mest orolig för ekonomiskt armageddon efter detta.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
goda nyheter
Wuhan, elvamiljonersstaden där det nya coronaviruset bröt ut, ser försiktigt ljuset i tunneln. Tre dagar i rad har staden inte haft några nya fall av smittade

Detta tack vare resoluta åtgärder redan i inledningsskedet.
I Italien där det hann spridas länge innan man agerade har de antagligen många oregistrerade smittade. Därav den höga andelen döda.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
793 döda i italien i dag

Det kommer att bli massgravar i Italien nu, det där går inte att hantera.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Med den logiken hade den förra stora krisen slagit på samma sätt i alla länder. Så var inte fallet - bland annat klarade sig Sverige betydligt bättre än många andra länder.

Det är en moralisk svår frågeställning - men man ska komma ihåg att ekonomin inte fungerar som en strömbrytare det är inte bara att trycka på knappen när man är klar med att ”rädda människoliv” och tro att allt återgår till tidigare nivåer.

Bara för att ställa det i proportion- vi riskerar att få lika många arbetslösa på tre-fyra månader som vi fick under fem-sex år under bankkrisen på 90-talet.

” Självmordsrisken tredubblas
Under de fyra närmaste åren efter en arbetsplatsnedläggning ökar risken att dö i cancer med 36 procent, jämfört med människor med oförändrad arbetssituation.
Risken för hjärtkärlsjukdomar med dödlig utgång ökar med 18 procent, medan risken för självmord stiger med drygt 263 procent.
Under de tre närmaste åren ökar risken för skilsmässa med 20 procent.
Under de tolv år som undersökningen omfattar ökar risken för skilsmässa med 10 procent för de äktenskap, där någon har drabbats av friställning.”

Vad är de liven värda? Och när det gäller den typen av faror så börjar riskgruppen vid 40+ och inte vid 70+ som vid viruset.

Jag har påtalat dessa risker i VECKOR.

Men idioterna lyssnar inte.

De vill se MASSARBETSLÖSHET med ofantligt mycket högre morbiditet och mortalitet än vad corona någonsin kan åsadkomma.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, det är inte samma sak. Det finns faktiskt skillnader. Du kan inte andas ut torr luft och smitta mig, medans du kan slemhosta mig och smitta mig.

Det finns ingen data för att Covid kan smitta torrt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Airborne_disease

https://www.cdc.gov/niosh/topics/aerosols/pdfs/Aerosol_101.pdf
Citera
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Stämmer det att familjerna i Italien ofta är stora och där man bor tillsammans långt upp i åldrarna?

Kan ju vara en av orsakerna till den extrema spridning de har. Här i Sverige lever vi inte på samma sätt, så den värsta paniken för att vi får ett liknande scenario kanske kan tonas ned lite?
Sen beror det på att Italienare pussar varandra på kinden och kramas varje gång dom träffas och då spider det sig fortare. Dom umgås också mycket mer med släktingar och vänner än vad vi gör. Vi kommer aldrig nå Italiens nivåer med smittspridning.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Och du kan sprida skit utan att behöva ange en enda källa.....

Ska jag behöva ange källa för att svenskar är ute mer på sommaren så att virus har svårare sprida sig då än på vintern.

Då måste jag ha källa till allt. Källa för vad Sverige är, källa för vad vinter är
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag pratar om medborgarnas medvetenhet.
Menar du italienarna är de såklart medvetna om situationen. Svenskar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/malarialakemedel-satts-in-hos-coronapatienter

Tydligen har vi börjat använda malaria medicinen Klorokinfosfat i Sverige nu och den tillverkas i Sverige, Resipharm.

Jag hoppas det funkar. Jag dricker mycket tonic just nu.

Inte samma aktiva ämne. Men blanda med gin så du i alla fall en god drink. Citronen/lime till hjälper troligen mer. I tonic är det kinin.
Citera
2020-03-21, 18:38
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Visa på en artikel som säger att folk blivit immuna.
Du vet själv om att det varit flera artiklar i tråden som visar på motsatsen.

Innan man vet så häver man inte ur sig att flockimmunitet är möjlig.
14 mars, pre-print: Reinfection could not occur in SARS-CoV-2 infected rhesus macaques
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in