2020-03-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
793 döda i Italien på en dag, isolering verkar ju inte hjälpa så hur ska man göra där?

Italien har nu mer döda än Kina, betyder det att Kina har ljugit fortsätter att ljuga och mörka?
Kina har kanske medvetet gjort detta mot Italien för att sabba hela västvärldens ekonomi. Dom lät Italien bli värdsmittokällan. Kanske har dom skickat dit smittade "celler", alltså människor som bar på viruset men som i förväg var kontrollerade så dom själva inte drabbades nämnvärt. Starka individer. Detta är planerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/who-chefens-skarpa-varning-till-unga-viruset-kan-doda-er/

En hälsning från WHO.

Jo, men chansen är ytterst liten.
Av 3200 rapporterade dödsfall i Italien(den släpar lite), så var 9 stycken under 40 år. Och alla dem var svårt sjuka sedan tidigare.

En 20-30 frisk person har ytterst liten chans att dö, men kan ändå bli väldigt sjuk.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Helt ofattbara siffror egentligen.

33 italienare dör varje timme. Som flugor.

Fy fan

Vilket tryck på dom som måste begrava alla dessa offer...😨
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Enig! :-)
https://pbs.twimg.com/media/ETfp0qGXkAMWJJr.jpg

Den illustrationen var riktigt bra - lite humoristisk, men ändå med ett sant budskap!
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Vissa dör några månader i förtid..? Du greppar inte alltså. Du tror du ser "helheten", men det gör du inte, för du förstår inte sjukdomen och dess påverkan på sjukvården om vi gör nada. Tror du all världens ledare osv gör detta lättvindigt? Givetvis inte. Förståeligt, det är obehagligt och surrealistiskt det som sker. Vissa tar till din försvarsteknik.
"Världens ledare" vill fortsätta att vara ledare. "Ledare" som gör impopulära val som är smärtsamma på kort sikt men gynnsamma på längre sikt. Nå, de sitter inte kvar som ledare mycket längre till.

Upplys mig hur jag har fel. Tror du att dina panikåtgärder kommer gratis? Tror du att vårdsystemet är gratis? Förstår du innebörden av att alkalisera resurser, varför vi inte kan ge allt åt alla?

Antingen dör folk idag, eller så dör någon annan imorgon. Bara det här året har miljoner dött i svält. Var fanns då alla domedagsprofeter som nu skriker om att människor är värda mer än pengar? Under flera år har flera miljoner människor dött av rökning. Stod dessa skrämselmakare då på barrikaderna och krävde att sätta liv framför allt?

Vissa här är nog mest fegisar som nu helt plötsligt vill att alla andra skall offra allt materiellt för de helt plötsligt blivit rädda om deras eget skinn.

Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Jag följer en kille som bor i Milano, han filmade köerna till en matbutik igår, flera hundra meter lång kö bara för att komma in i butiken och handla mat och alla stod tätt intill varandra.
Vad är det de håller på med?? Hur kan de stå tätt intill varandra!?

Har de inte tillräckligt med mat och för få butiker har öppet för kort tid? Eller hamstrar folk enorma mängder? Eller begriper folk i Milano inte att de vara extremt restriktiva med närheten till andra människor?
Citera
2020-03-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Såg den med, men siffrorna stämmer inte? Har inte lyckats klura ut detta... Vet du hur dom räknar? Media säger ju över 4000 men inte denna filen. Den laddes ju ändå upp för typ 30 min sen?

Är själv under 50 utan några underliggande sjukdomar så är inte nämnvärt orolig själv. Mest orolig för ekonomiskt armageddon efter detta.
Vet ej hur de räknat. Men datat som fattas kommer troligen inte ändra bilden speciellt mycket.

Jag börjar dock oroa mig för att vi kan få lika många döda per dag även här i Sverige.
Det funkar inte att dela med sex eftersom får befolkning är mindre.
Förhoppningsvist är vi natruligt mer isolerade än italienarna och umgås mindre.
Jag har även för mig att 2/3 av alla som vårdas ändå har nån utlandskoppling, så
hur pass stor samhällsspridning som vi har är oklart.
Men, hur som helst, vi kan få samma siffror som i Italien.
Citera
Medlem
Hur kan man tycka att folk runt 75 år är gamla? Väldigt många lever ju till 95 år och jag menar det är väl inte rimligt att man inte skall kunna rädda 75-åringar från döden genom att inte ha sjukvårdskapacitet. Detta är en skandal och det borde bli en politiskt revolution när det satt sig.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Smart! Tack!
Kanske fungerar men du behöver ingen uppvärmning och du införskaffar lämplig sovsäck.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Om priset är en halv statsbudget så hade jag hellre lagt dessa 500 miljarder kronor på cancerforskningen eller kanske hjärtkärlsjukdomsforsking. Hade garanterat räddat fler liv än vad corona någonsin kommer skörda.

Corona är en hajp.

Jag drog slutsatsen efter vad Kineser o andra tog till för drastiska åtgärder att detta är mer illa än vad som sagts.

Skulle bara 15% av alla 70+ som smittads bita i gräset. Så skulle ingen brytt sig.

Antingen så är det Covid-19 betydligt värre än vad som framkommit (det är illa, men inte digerdöden) där myndigheter kämpar med att undvika panik.

Eller så lutar det åt att myndigheter o politiker gjort bort sig ordentligt. Man har tagit beslut på felaktiga grunder för att slippa ansvar o visa handlingskraft o humanism.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Exakt, det Sverige gör idag kommer gynna oss decennier framåt.

Men idioterna till alarmister förstår inte sånt här. De är för efterblivna.

Det Sverige gör idag?

Det är ju VÄRLDEN som styr marknaden, inte lilla Sverige. Spelar ingen roll om vi öppnar eller stänger samhället när alla andra stängt, ekonomisk depression kommer ändå. Så att man nu väljer att ha allt öppet kommer endast leda till mer död än nödvändigt samtidigt som vi får depression.

Tänk på det Idiot.
Citera
2020-03-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det här börjar att bli så fruktansvärt överdrivet. En liten säsongsinfluensa som vem som helst kan drabbas av. Det dör 3 gånger så många människor i Italien på en dag pga hjärtinfarkter än från komplikationer av viruset. Ska vi sätta varenda land i karantän pga faran för hjärtinfarkter? Ni är alla blåsta jävlar som oroar er för detta!
Detta är ingen vanlig säsongsinfluensa! Sätt på nyheterna, läs tidningar! Varför tror du folk sätts i karantän? För att det är kul?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in