2020-03-21, 18:42
Medlem
ChrisOhoys avatar
Allmän smittspridning med under 2000 smittade sen de började räkna. 20 döda så strax över 1% dödlighet bland allmänheten i stort.

Mörkertalet lär ligga på minst 10 gånger den siffran, men dödstalet består. Än så länge kan vi räkna kallt med att dödligheten ligger på ca: 0,1-0,2% i stort.

Siffran lär öka dramatiskt de närmaste veckorna och börja jämna ut sig vid 3-5% dödlighet bland de bekräftade fallen och med oförändrat mörkertal. Så 0,3-0,7% dödlighet bland befolkningen i stort.

Ca tre gånger dödligare än säsongsinfluensan vilket är ganska illa på grund av smittorisken. Det största hotet är att vi inte kan hantera mängden svårt smittade vilket ökar dödligheten bland alla svårt sjuka patienter (med eller utan viruset).

Har jag uppfattat allt korrekt?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Idag hade jag en sväng på stan. Till min stora glädje var uteserveringarna fulla, proppfulla. Bra att folk stöttar vår ekonomi i en tid som denna. Ökningen av bekräftade fall är inte så stor och antalet döda långt ifrån en katastrof. Glad att vi har Tegnell. Dock är Italien en stor tragedi.

Herregud vad dum i huvudet och dåligt påläst du är alltså...
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Idag hade jag en sväng på stan. Till min stora glädje var uteserveringarna fulla, proppfulla. Bra att folk stöttar vår ekonomi i en tid som denna. Ökningen av bekräftade fall är inte så stor och antalet döda långt ifrån en katastrof. Glad att vi har Tegnell. Dock är Italien en stor tragedi.

Mörketalet är stort vad gäller antalet smittade och antalet döda kommer att öka rejält med tiden.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/malarialakemedel-satts-in-hos-coronapatienter

Tydligen har vi börjat använda malaria medicinen Klorokinfosfat i Sverige nu och den tillverkas i Sverige, Resipharm.

Jag hoppas det funkar. Jag dricker mycket tonic just nu.

Jag dricker en del Gin och Tonic. Det kanske är att förena nytta med nöja då.
Citera
2020-03-21, 18:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Nej men fy vad hemskt, vad är det för skador de får på lungorna?

Det kallas för honeycomb lung. De med SARS kunde få det och nu de med Corona.

Citat:
Even if death doesn’t occur, some patients survive with permanent lung damage. According to the WHO, SARS punched holes in the lungs, giving them “a honeycomb-like appearance”—and these lesions are present in those afflicted by novel coronavirus, too.

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/

Lungorna blir helt enkelt skadade för livet.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ingen har någonsin pratat om att flockimmunisera äldre. Du har nog missförstått hela grejen. Självklart så ska dom skyddas.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Då är det inte flockimmunitet utan grupp immunitet.

Flockimmunitet är termen. Du gör dig bara löjlig genom att hitta på egna definitioner.
Detta är faktiskt inte någon lek.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
793 döda i Italien på en dag, isolering verkar ju inte hjälpa så hur ska man göra där?

Italien har nu mer döda än Kina, betyder det att Kina har ljugit fortsätter att ljuga och mörka?

Vi vet inte än om isolering osv hjälper eller inte efter som statistiken hänger efter ordentligt.
Inkubationstid 1-2 veckor, och sedan inträffar döden i snitt 2 veckor efter man har börjat få symptom.
Det innebär att från det att man började vidta åtgärder i Italien som att stänga ner samhället osv, så tar det 3-4 veckor innan man börjar se resultat av det när man tittar på dödskurvan.
Vad gäller smittade tar det 1-3 veckor ungefär.

Så man bör kunna se effekten snart om det blir någon.

I Sverige hade vi haft chansen att börja mycket tidigare tack vare att vi har haft Italien som facit, men gjorde inte detta, så här kommer det bara bli värre och värre mycket p.g.a barnen som sprider runt corona i skolan, för att ge ett exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Som jag skrivit tidigare:

1) Isolera riskgrupper.

2) Se till att sjukhusen har resurser.

3) Social distancing för att minska trycket på sjukhusen. T.ex. max x antal i samma rum samtidigt. Ta inte i hand osv osv.

4) LÅT ALLT ANNAT FLYTA PÅ SOM VANLIGT. VI FÅR IMMUNITET. VI HÄSLOSAMMA, FRISKA UNGA DÖR INTE.

Citat:
WHO-chefens skarpa varning till unga: ”Viruset kan döda er”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/who-chefens-skarpa-varning-till-unga-viruset-kan-doda-er/

En hälsning från WHO.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Någon som sitter på en liten kronologisk lista över Tegnells små felsteg sen coronautbrottet? För att förtydliga söker jag information på alla de gånger han tvärsäkert sagt något, exempelvis att toppen var nådd för två veckor sen.

Vi ska nog säga FHM och inte Tegnell. Han är messenger från en större arbetsgrupp där generaldirektör Carlsson fattar besluten som Mr.T förmedlar.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTegnell
Undrar om våran väg som vi tar i Sverige är rätt. Bör man vara orolig?

Det borde ju du veta som styr skutan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
För att inte tala om cancer...
Och alla som blir våldtagna då?

Är det lugnt för dig då om jag knullar din mamma, din syrra, din dotter? Det finns ju alltid något värre som händer?
Jävla idiotiskt sätt att resonera på.
Citera
2020-03-21, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
793 döda i Italien på en dag, isolering verkar ju inte hjälpa så hur ska man göra där?

Italien har nu mer döda än Kina, betyder det att Kina har ljugit fortsätter att ljuga och mörka?

Självklart har Kina ljugit. Folk skulle lyssnat på de läkare och sköterskor som desperat, i läckta klipp, försökte meddela världen om hur man inte ens räknade de döda utan bara skeppade iväg dem till krematorierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in