2020-03-21, 17:32
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det har jag med, som råkar bo i Göteborg och känner massvis med folk i Stockholm. Som jag sa, en liten skillnad, men inte i närheten av vad som behövs om man tittar på Italien osv. Det är bättre i de mellanstora städerna har jag hört, där tas det mer på allvar.

Kanske inte total, men det krävs betydligt mer distansering än vi ser idag.

Det kommer. Glöm nu inte att det har gått ganska fort mellan "Allt är lugnt" och "Shut it down". Vi pratar högst en vecka mellan de två officiella ståndpunkterna. Ge vi det tre veckors halvkarantän så kommer det se bra ut.

Jag pluggar IT i centrala Stockholm och min skola gick från öppet till stängt över en helg.
Citera
2020-03-21, 17:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det räcker tyvärr gott och väl med att bara vara svensk för att ha svårt att klara av att tänka själv. Vi är vana vid att andra sköter den biten åt oss vare sig vi är WT eller ej.

Hur majoriteten av svenskar agerat under den här katastrofen är ett tydligt bevis för hur vi fungerar. Jag antar att det fåtal av oss här i forumet som tar det här på allvar representerar knappt 0.1% av landets svenskar. Tragiskt, men jag tror till och med WT's har mer vett än resten av landet.

Skulle säga tvärtom. Staten i det här landet har abdikerat, överlämnat allt ansvar på individen, inte bara att se till sitt eget utan också att hantera andras överträdelser, alltså oacceptabla beteenden för att inte sprida smittan vidare. Andra länder exv Tyskland hjälper människorna på traven genom förbud och blåljusmyndigheter på plats för att kolla så att förbuden efterlevs.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilka köpcentrum då? Gallerian i Stockholm var i princip folktom redan för en vecka sedan. Att selektiva rapporter berättar om äldre på caféer eller babbar på lokala ölhaket är inte särskilt intressant om man ser till samhället i stort.

Mycket är stendött i dagsläget.

När jag promenerade idag konstaterade jag att det även tycks vara mindre bilar parkerade o ute o kör.
Kan det vara så att folk som kan har dragit ut till sina sommarstugor?
Citera
Avslutad
Har Italien någon egen sida där man kan ta del av deras statistik över döda dagligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Tom Britton, professor i matematisk statistik sa i förrgår att utifrån hans matematiska modeller bedömer han att 100 000 svenskar redan har smittats.

I Italien har 6% av smittade behövt IVA-vård.

Sverige har 500 riktiga IVA-platser och lika många till extraplatser (kanske har fler tillkommit).

Behoven av IVA-vård kräver flera veckor.

Känns detta rimligt? Räkna i så fall på hur många i behov av IVA-vård som kommer att bli utan.

Får vi en situation som blir enligt Englands prognos kommer 95% bli utan när det är som värst. Dubblar vi kapaciteten så 90%.

Däremot är antagandet om 6% baserat på att det inte finns ett mörkertal. 6% är snarare av de som behöver sjukvård.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Fake News. Enbart lombardiet. Inte hela Italien.

Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Fast det är väl bara i Lombardiet?

Oj...Förmodar att ni har rätt då jag nu läser att fler i tråden skriver det.
Citera
2020-03-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumatriptan
vet inte om denna varit uppe förut. Men jävligt skrämmande läsning.

https://imgur.com/a/nIVZkRh

Är det där på riktigt? Inte fake??
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det kommer. Glöm nu inte att det har gått ganska fort mellan "Allt är lugnt" och "Shut it down". Vi pratar högst en vecka mellan de två officiella ståndpunkterna. Ge vi det tre veckors halvkarantän så kommer det se bra ut.

Jag pluggar IT i centrala Stockholm och min skola gick från öppet till stängt över en helg.

Nej, vi är alldeles för sent ute för att bromsa det. Vi har varit för sena med allt, hela vägen, och det bara fortsätter. Som att våra myndigheter sitter i sirap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Tar det lugnt, var ironisk. Får skriva det nästa gång. Alla verkar inte koppla saker o ting. Klart man är ironisk om du hade läst länken.
Du sprider desinformation din lilla lögnhals
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var riktade tester där många var från inresande från Italien var en hotspot. Knappast representativt för hur det såg ut bland befolkningen i Sverige vid den tidpunkten.

Om du ska veta något om samhällsspridningen måste du ta randomiserade prover i befolkningen vilket sentinelen syftar till.

Om du inte fattar det så är det ingen idé att diskutera vidare.

Men du vägrar fortfarande fatta att upp till 75% av smittade är asymptomatiska. Efterssom bara de som uppvisade symptom testades så slank 75% därför förbi, vilket förklarar samhällsspridningen.

Du måste därför utgå ifrån att endast 1/4 snappades upp i dessa tester, adderar du övriga 3/4 så får du oxå 12%, på samma vis som jag diskret försökte tala om för dig.

Men ditt intellekt kan vi ju kasta i soptunnan tydligen.
Citera
2020-03-21, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Har Italien någon egen sida där man kan ta del av deras statistik över döda dagligen?

http://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html?fbclid=IwAR1wKg5qfeBV66Ar1I6wa86rO3Prjb zUnwV2XbymivBDydWnNmoQmRcKfYk#/dae18c330e8e4093bb090ab0aa2b4892
Citera
2020-03-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Har Norge annan smittskyddslag än Sverige? Här får de inte ens säga ålder där berättar de rubbet, skönt för folket!
Jeg regner med at pårørende til den avdøde har gitt tillatelse til at pasientens sykdomsforløp beskrives offentlig. Det ble ikke nevnt i artiklene hvor i landet pasienten var innlagt på sykehus, og det var vel for å forsøke å anonymisere. Her står det at han ble innlagt på et regionsykehus:
https://tidsskriftet.no/2020/03/noe-laere-av/en-mann-i-90-arene-med-feber-og-torrhoste

Jeg har forstått det slik at i Norge offentliggjøres det ikke detaljer om kjønn og alder etc på de innlagte og de døde sammen med informasjon om kommune eller sykehus, av hensyn til personvern.

Hva betyr smittskyddslag? Smittevernlov? Jeg har ikke satt meg inn i detaljer i de lovene i Norge og i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in