2020-03-21, 17:25
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Utan dessa omdömeslösa personer hade det funnits någon extra vecka. Oavsett vilket hjälper inte kontrafaktisk historiebeskrivning, smittan hade kommit in ändå och inga länder i världen har varit förberedda trots ständiga påpekande av forskare.
I nu läget hjälper det inte att leta efter syndabockar, fast framtida studier och utredningar kommer säkert att vara kritiska mot den välmående tillika ansvarslösa medelklass som sätter sin konsumtion före sina medmänniskors hälsa.

Jag har aldrig läst något du skrivit som jag har hållit med om, men här har du faktiskt helt rätt.

(för en gångs skull )
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Alltså räcker det inte med information. Det måste till hårdare tag från myndigheterna!

Att ha presskonferens varje dag o rabbla siffror o åtgärder är inte den typ av information som jag efterfrågar.

På ciggpaketen var det bilder på lungcanser.

Själv tycker jag att bilder på döende i covid-19 med texten: Håll avståndet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Smittspårningen, som i den inledande fasen fungerade utmärkt, har med all önskvärd tydlighet visat att det är social distansering som gäller.

Om smittspridning skett genom beröring av döda föremål och ytor i ex vis offentliga miljöer så hade smittspårarna omgående kört fast.

Dessutom framgår det av den synnerligen framgångsrika snittspårning som Singapore bedrivit.

Citat:
”- De ville veta vem jag var med, vad jag gjorde, vad de kallades och deras telefonnummer. De var inte intresserade av människor jag bara hade haft kontakt med trots att det fanns människor jag känt.*De letade efter människor jag hade tillbringat lite tid med, berättar Julie till BBC.”

https://www.dagbladet.no/nyheter/coronadetektiver-kan-ha-hindret-katastrofe/72272104

Att tvätta händerna är bra, men den huvudsakliga smittspridningen sker via luften du andas.

Nej, finns inga evidens att du sprider via andning. R0 skulle vara skyhögt - det är det inte.
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Nej du har antagligen ett enormt stort mörkertal som inte har blivit testade. Säkerligen minst 20ggr fler eller ännu fler.

Tom Britton, professor i matematisk statistik sa i förrgår att utifrån hans matematiska modeller bedömer han att 100 000 svenskar redan har smittats.

I Italien har 6% av smittade behövt IVA-vård.

Sverige har 500 riktiga IVA-platser och lika många till extraplatser (kanske har fler tillkommit).

Behoven av IVA-vård kräver flera veckor.

Känns detta rimligt? Räkna i så fall på hur många i behov av IVA-vård som kommer att bli utan.
Citera
2020-03-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu dök det upp en äkta hjälte. Läkarstudenten Christoffer Hintze tog initiativet att få med sig 200 läkarstudenter att bistå vårdpersonal på IVA.
De skall man kärleks- bomba.
Han får väl en kärlekspuss av mig genom flashback idag. Puss på dig Christoffer..

Reportaget om Christoffer finns i Expressen.

Fantastiska nyheter – vilken jävla hjälte.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ja detta är märkliga uppgifter, jag snackade med min granne, en gammal tant och hon sade att det är jobbigt att vara isolerad men skönt att toppen är denna helg. Chockerande desinformation som sprids.

Hon måste ju ha missuppfattat såklart. Att peaken skulle vara denna helgen är det väl ingen som sagt? Däremot förväntas antalen fall som behöver sjukhusvård explodera i Västra götaland nu i helgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Med tanke på den sociala distansering som många nu praktiserar ser jag det absolut som troligt att puckeln vänder om senast tre veckor, vilket är mycket bra. Tills dess kan vi nog dubbla talen smittade och döda.
Har det fungerat då?
Det rapporteras i denna tråd att köpcentrum ser ut nästan som vanligt.
Själv har jag undvikit dom så jag har ingen egen bild av det.
Prognosen låter väldigt optimistisk tycker jag, matcher inte övriga länders kurvor.
Är mest skeptisk till att peaken kommer så tidigt.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Den ekonomiska nedgången kommer oavsett vad Sverige gör eller inte gör. Jag tror du behöver justera din värdegrund. Varför tror du att i övrigt friska och normala personer helt plötsligt börjar begå självmord, gängvåldtäkter och äta bebisar till frukost bara för att de blivit arbetslösa? Människor är inte predestinerade till att bli psykopatiska monster bara därför att man blir arbetslös eller får en sämre ekonomi. En ekonomisk kris öppnar också möjligheter åt de som är kreativa och företagsamma. Efter nedgång kommer uppgång. Det är dags för ekonomisk korrektion. Ur det här växer nya tekniker och konsumtionsmönster fram medans annat dör. Precis som det alltid har varit genom historien. Gissar att du själv aldrig upplevt en lågkonjunktur eller arbetslöshet. Då är det kanske på tiden att du får göra det.
The Lancet har forskning som visar att upp mot 500 000 extra dog i cancer pga ekonomiska krisen 2008. Ökad dödlighet alla sjukdomar följer en ekonomisk krasch.

Så överdrivna åtgärder kan led till fler dödsoffer totalt. Sånt tar smittskyddsexperterna med i sin beräkningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ok så i Sverige kommer dö 60 tusen personer för influensa i år. Ungefär som alla andra år.
https://mitti.se/lansnyheter/coronavirusets-skugga-sasongsinfluensan/
Men nu är väl trollen ute i full fart. Sluta ljuga i sverige dör 200 personer om året av influensa inte 60 000 din dåre!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQ1Xl/det-finns-en-dodligare-smitta-an-corona--som-ingen-bryr-sig-om

Den länken du skrev in har inget att göra med ditt påstående.
Citera
2020-03-21, 17:27
Medlem
Lombardiet toppar med över 500 döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Kan någon påminna mig om varför vi har slutat räkna antalet smittade i Sverige? var är siffrorna och statistiken? hur ska vi lära oss något inför nästa epidemi om vi inte bokför allting nu?

Jag är helt chockad över Sveriges (brist på) agerande. Jag trodde det här var ett modernt, innovativt, teknologiskt överlägset land... hur kan vi vara sämre än massa länder i Asien?

Det är den strategin Sverige har valt, exakta orsaken vet nog bara Folkhälsomyndigheten. En faktor ska vara brist på tesutrustning till exempel och istället inrikta sig på att endast testa personer som söker vård. Lite skillnad mot Sydkorea där man snabbt gav licens för fyra olika företag att tillverka egen tesutrustning i landet.

Man ser ett tydligt mönster av kraftig handlingskraft och fördubblade ansträngningar genom bland annat aggressiv testning när det kommer till länder i Asien som förmodligen beror på att dessa länder lärde sig ett och ett annat av SARS utbrottet 2003.

Strategin dessa länder kör på kan sammanfattas i att testa så många människor som möjligt, noggrant spåra de smittades förehavanden, behandla de som har viruset på ett tidigt stadium, stora informationsinsatser till medborgarna och utnyttjande av modern teknologi.

Huruvida Sveriges strategi blir framgångsrik återstår att se.
Senast redigerad av Hydrophonix 2020-03-21 kl. 17:34.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu har jag förstahandsrapporter från Stockholm och Uppsala. Samt bor nära Stockholm. Södra Stockholm märker en skillnad av folk på gator och i butiker, likaså Uppsala. Jag märker själv att det är färre folk ute samt i butiker.

Det kommer givetvis alltid att finnas undantag, men nu pratar vi generellt.

Det krävs inte total nerstängning för att det ska vara effektivt.

Det har jag med, som råkar bo i Göteborg och känner massvis med folk i Stockholm. Som jag sa, en liten skillnad, men inte i närheten av vad som behövs om man tittar på Italien osv. Det är bättre i de mellanstora städerna har jag hört, där tas det mer på allvar.

Kanske inte total, men det krävs betydligt mer distansering än vi ser idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in