Citat:
Ursprungligen postat av
Quinz
Kan någon påminna mig om varför vi har slutat räkna antalet smittade i Sverige? var är siffrorna och statistiken? hur ska vi lära oss något inför nästa epidemi om vi inte bokför allting nu?
Jag är helt chockad över Sveriges (brist på) agerande. Jag trodde det här var ett modernt, innovativt, teknologiskt överlägset land... hur kan vi vara sämre än massa länder i Asien?
Det är den strategin Sverige har valt, exakta orsaken vet nog bara Folkhälsomyndigheten. En faktor ska vara brist på tesutrustning till exempel och istället inrikta sig på att endast testa personer som söker vård. Lite skillnad mot Sydkorea där man snabbt gav licens för fyra olika företag att tillverka egen tesutrustning i landet.
Man ser ett tydligt mönster av kraftig handlingskraft och fördubblade ansträngningar genom bland annat aggressiv testning när det kommer till länder i Asien som förmodligen beror på att dessa länder lärde sig ett och ett annat av SARS utbrottet 2003.
Strategin dessa länder kör på kan sammanfattas i att testa så många människor som möjligt, noggrant spåra de smittades förehavanden, behandla de som har viruset på ett tidigt stadium, stora informationsinsatser till medborgarna och utnyttjande av modern teknologi.
Huruvida Sveriges strategi blir framgångsrik återstår att se.