2020-03-21, 17:27
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att ha presskonferens varje dag o rabbla siffror o åtgärder är inte den typ av information som jag efterfrågar.

På ciggpaketen var det bilder på lungcanser.

Själv tycker jag att bilder på döende i covid-19 med texten: Håll avståndet.

Ja precis, det är vad som behövs. Men nu gör media det motsatta, hyllar Tegnell som någon hjälte och att allt kommer lösa sig.

Jag vill se bilder på unga som ligger i respirator (om de finns någon önskar såklart ingen kommer dit) eller något annat hemskt. Det är de enda svensken förstår, svennebanan såg det inte komma återigen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Fattar. Ouff ja det här är inge bra, inge bra alls. Och är man inte orolig så är man en idiot. Vad faan hände med det här landet...

När blev våra ledare en hög totalt inkompeyenta syltryggar?
Förstår din oro och jag hoppas att vi kommer ur det här med iaf en gnutta marginal.

Önskar dig och din dotter den bästa utgången. Till dess får vi bara göra vad vi kan för att knuffa folk omkring oss i rätt riktning, och hålla alla tummar vi har...

Tack detsamma,som tur är tar en stor del av befolkningen det här på allvar. Synd bara att det finns så många som lever på som vanligt. Blir väl en naturlig utrensning, men en tragedi.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
En av trådens favoriter, Björn Olsen sa imorse på SVT att det är ett stabilt virus som inte muterar.

Okej, bra isåfall.
Citera
2020-03-21, 17:28
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ja detta är märkliga uppgifter, jag snackade med min granne, en gammal tant och hon sade att det är jobbigt att vara isolerad men skönt att toppen är denna helg. Chockerande desinformation som sprids.

Haha det var det dummaste jag hört, undra var hon läste det.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumatriptan
vet inte om denna varit uppe förut. Men jävligt skrämmande läsning.

https://imgur.com/a/nIVZkRh

Fyfan.

Hur kan man vara proaktiv i ett sådant här läge? Förbereda sig för vad som komma skall, dvs inte följa Tegnellismens lära.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hon måste ju ha missuppfattat såklart. Att peaken skulle vara denna helgen är det väl ingen som sagt? Däremot förväntas antalen fall som behöver sjukhusvård explodera i Västra götaland nu i helgen.
Peaken skulle vara nådd i Italien enligt tegnell för flera dagar sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
En av trådens favoriter, Björn Olsen sa imorse på SVT att det är ett stabilt virus som inte muterar.
Det är ett relativt stabilt virus, jämfört med vissa andra, det stämmer. Det innebär inte att mutationer inte finns. Detta vet Björn Olsen mycket väl om.

Varför har svenskar när de pratar ett sånt behov av att vara överpedagogiska? T.ex när folkhälsomyndigheten sade att man inte smittar under inkubationstiden, när vetenskapen egentligen sade att de "inte driver smittspridningen".

Ibland när de här människorna gläntar på näbben låter det som om de pratar med små, små barn.
Citera
2020-03-21, 17:29
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Har Italien kommit med dagens siffror?

Ja:

Citat:
Italien har bekräftat 546 nya dödsfall och 3 251 nya smittade personer.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/socialstyrelsens-besked-intensivvardsplatserna-kommer-inte-att-racka/
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Har det fungerat då?
Det rapporteras i denna tråd att köpcentrum ser ut nästan som vanligt.
Själv har jag undvikit dom så jag har ingen egen bild av det.
Prognosen låter väldigt optimistisk tycker jag, matcher inte övriga länders kurvor.
Är mest skeptisk till att peaken kommer så tidigt.

Vilka köpcentrum då? Gallerian i Stockholm var i princip folktom redan för en vecka sedan. Att selektiva rapporter berättar om äldre på caféer eller babbar på lokala ölhaket är inte särskilt intressant om man ser till samhället i stort.

Mycket är stendött i dagsläget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Dock så har vi bara gjort runt 14700 tester för covid-19 och har över 1700 officiellt smittade, vilket är mer än 12% träffsäkerhet.

Ersätter du den siffran på 3% med 12% som har högre konfidens så får du en betydligt högre siffra.

Varför försöker du hela tiden tona ner genom att cherry-picka?

Tror du inte folk ser detta?

Det var riktade tester där många var från inresande från Italien var en hotspot. Knappast representativt för hur det såg ut bland befolkningen i Sverige vid den tidpunkten.

Om du ska veta något om samhällsspridningen måste du ta randomiserade prover i befolkningen vilket sentinelen syftar till.

Om du inte fattar det så är det ingen idé att diskutera vidare.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Medeltal (i nuläget) från insjuknande till intensivvård = 8,5 dagar, men en halv dag är minimum och 24 dagar maximum. https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/?fbclid=IwAR1bCfcYt3y6VevS9R-Wng3aF_Y9ys-9zUyV6-RW-cM6ao0_-ELbT2MieQM

Intressant att medelåldern bara är 62,6 år och att endast 66,7% tillhör någon riskgrupp!
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Tycks bekräftat med 546 nya dödsfall bara i Lombardiet nu. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in