2020-03-21, 17:11
Medlem
Citat:
17:06
SJOKKERTE OVER DET DE SER I ITALIA
Kinesiske smittevernseksperter på besøk i Italia er sjokkerte over det de ser og ber myndighetene skjerpe coronatiltakene i landet ytterligere, melder NTB.

– Det eneste som hjelper er å holde folk isolert i hjemmene sine og stenge av alt, understreker lederen av gruppen, Yang Huichuan.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194304
Hva sier de smittevernekspertene om Norge og Sverige, tro?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kanske ett "oskyldigt" vapen om man vill genomföra folkmord.
Men samtidigt kan jag inte tänka mig att det finns någon sådan sjukt sadistisk handling.
Jag tror att Sverige som i allt annat tror sig vara störst, bäst och vackrast och att expertarna har förhoppningar sedan att inför hela världen stå och håna dem med " vad var det vi sa, vad var det vi sa"
Jag anar någonstans i allt mediasurr att det är värre än vad de vill säga eller också är det tvärtom. Experter, regeringar och media världen över är ALLARMERANDE DOMEDAGSPROFETER.
Eller också är det andra pesten i ny uniform.
Eller något " annat" som herr Tegnell sade.

Sverige agerar med en blandning av högmod och acceptans för att vi inte kan hantera situationen. Svårt att greppa, men det börjar bli tydligt. Vi skulle ha agerat tidigare, men det vi ser idag i form av åtgärder räcker nog ganska väl.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Kan någon påminna mig om varför vi har slutat räkna antalet smittade i Sverige? var är siffrorna och statistiken? hur ska vi lära oss något inför nästa epidemi om vi inte bokför allting nu?

Jag är helt chockad över Sveriges (brist på) agerande. Jag trodde det här var ett modernt, innovativt, teknologiskt överlägset land... hur kan vi vara sämre än massa länder i Asien?

Sverige saknar testkitt.
Så man kan inte testa.
Myndigheterna jobbar mer eller mindre i blindo.

Det viktigaste just nu i väntan på vaccin är egentligen att få fram ett test där folk som haft symtom men tillfrisknat kan få ett Grönt kort på att de har haft sjukdomen o kan gå tillbaka att arbeta o konsumera.
Citera
2020-03-21, 17:12
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Exakta tal etc. kan diskuteras, men du får medhåll för att det är vad jag läst och hört från forskare. Sen om de har rätt vet vi inte ännu, men inte alls en dum teori i dagsläget.

Frågan är bara hur genusvetare och jämställdhetsproffs ska tackla frågan om att det nu verkar finnas rejäla biologiska skillnader mellan könen?

Hehe, bra fråga. Tycker redan nu att samhället i stort tröttnat på skiten så det kanske i framtiden kommer betraktas ungefär som frenologi betraktas idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ändå har dom dubbla sjukskrivningssiffrorna.

I just detta fallet kan det väl bero på lägre ACE2-receptorer, och i de flesta länder färre som röker.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Jag instämmer och backar från mitt påstående. Har själv tidigare bott i en av miljonprogrammets förorter och minns att invandrare var ofta mer nogranna och "upp to date" med vad som händer och sker. Är väl kanske snarare WT-svenskar som har zero koll?
Det räcker tyvärr gott och väl med att bara vara svensk för att ha svårt att klara av att tänka själv. Vi är vana vid att andra sköter den biten åt oss vare sig vi är WT eller ej.

Hur majoriteten av svenskar agerat under den här katastrofen är ett tydligt bevis för hur vi fungerar. Jag antar att det fåtal av oss här i forumet som tar det här på allvar representerar knappt 0.1% av landets svenskar. Tragiskt, men jag tror till och med WT's har mer vett än resten av landet.
Senast redigerad av RollonHomie 2020-03-21 kl. 17:15.
Citera
2020-03-21, 17:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I princip inga länders siffror i världen är korrekta. De råder mörkertal 5-100gånger. Troligen åt det mer högre hållet. I Sverige 100 000-170 000 smittade om vi använder oss av Islands siffror då de har slumpmässigt valt ut folk. Sverige ska eller har börjat göra det. Då får vi en mycket bättre bild än vad vi har nu. Detta gäller även SK.

PS Det finns nog länder som kan ha 1000 gånger högre siffror.

Absolut så har vi ett enormt mörkertal. Jag gissar på att vi ligger på ca 200 000 smittade i Sverige idag. Bra att Island gjort en sådan undersökning. De behöver "bara" 5-6 dubbla sina officiella siffror för att minst 60 procent av befolkningen där skall ha haft covid-19, och därmed uppnått flockimmunitet. Sverige behöver 30 dubbla våra officiella siffra över antalet smittade för att uppnå samna sak. Jag hoppas verkligen att sjukvården på Island och i Sverige håller ihop till vi nått flockimmunitet. Men innan dess så måste vi försöka dra ut på smittspridning, så att en mycket allvarlig vårdkris undviks.
Citera
2020-03-21, 17:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det har funnits osäkerhet kring om man blir virusfri och immun, men alltmer talar för båda enligt forskare.

Grejen är att det framkommit att viruset kan lura testkitsen, vi vet också att sjukdomen kan komma i två faser - vilket kan vara anledningen till Kinas höga andel "återinfektioner". De släppte hem människor som testade falskt negativt men fortfarande var sjuka helt enkelt - varav en del gick in i fas två och återkom med allvarlig sjukdom. Det är åtminstone min bästa gissning.

Samtidigt kan man ju titta på Jönköpingskvinnan och fundera lite. Varför är hon inte friskförklarad? Skulle hon avlida nu kan man ju verkligen börja undra......

Men men, allt är spekulativt just nu. Går såklart ta det som står på FB med en nypa salt - inklusive denna text.

Är det ”lindriga” fallet i Jönköping fortfarande sjuk o på sjukhuset?
Citera
2020-03-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angestmannen
Läste just att i Italien har de 47000 smittade av vilka 4000 dött! Det börjar närma sig 10%! Har viruset muterat i Italien eller har de många gamla skröpliga personer?

Nej du har antagligen ett enormt stort mörkertal som inte har blivit testade. Säkerligen minst 20ggr fler eller ännu fler.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Kan viruset nå fram till vissa djur/insekter och mutera till en ny variant? Jag vill inte sprida någon dynga eller skrämma upp folk men jag är genuint intresserad.

Om svaret är ja, viruset kan mutera, hur oroliga bör en person vara då både Sydamerika, Afrika och MÖ nu har viruset?

Det är ytterst otroligt att djur ska lyckas få tillbaka den här smittan från oss, även om det kan finnas enstaka fall. Insekter kan vi nog glömma.

Det som mest troligt kommer att hända mutationsmässigt är att viruset blir svagare över tid och till slut en del av säsongsinfluensor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
546 döda i Lombardiet idag

Igår dog det 381 i Lombardiet och 627 i hela Italien.

Ja jävlar blir bara värre och värre.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Länken du skickar har inget med luftburen smitta att göra. Du kan länka hur mycket du vill, aerosolgenererade procedurer på sjukhus är kända sedan tidigare. Det finns ingen evidens att den sprids normalt som luftburen smitta annat än under särskilda betingelser.

Säg det till de 300 medverkande på BIOGEN konferensen i Masachussets som alla blev infekterade under denna konferens trots att ingen av de medverkande uppvisade symptom. Vilket var med klippet. Menar du att sådant kan hända om det inte är luftburet? Eller bara sprids från "sjuka som uppvisar symptom?"

Tror du vet att den är luftburen vid det här laget, varför fortstätter du spela dum ditt faktaresistenta troll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in