2020-03-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
En annan del som borde tyda på mörkning

Varför får vi bara hör hur många som blir smittade? Vi får sällan uppdatering hur många som blir friska? Är det för att skapa så mycket drama som möjligt?

När personer blir smittade och dör, varför får vi inte veta i vilka städer? Att säga res inte till Stockholm säger ingenting när det bor 1 miljon i Stockcholm?

I Europa får man bara veta hur många som smittas dör i varje land inte i vilka städer!

Så vi vet ju inte hur smittan sprids i andra länder eller i vilka städer smittan är som störst eller hur många dör som mest i ett område.

Det har vi bara fått veta med norra Italien!
Ingen vet ju egentligen var de smittade är och hur många av dom de finns. Siffran i Sverige anger numera i princip enbart hur många som blivit allvarligt sjuka och gått till sjukhuset, mao en promille av de verkliga fallen idag (då de allvarliga symptomen dyker upp efter en vecka). Samma i tex Italien, tror du dom har tid eller möjlighet att testa alla misstänkta fall? Lägg till att många har så lindriga symptom att de inte ens finns en misstanke från personen själv att dom kanske har smittats.

Enda sättet att veta hur många smittade det finns i landet med säkerhet är att testa varenda en.

Detta är ju dock både positivt och negativt, då det innebär att dödssiffror och antalet allvarligt insjuknande inte är så stor andel som de vid en första anblick kan tros vara när man jämför med antalet smittade rapporterade.
Citera
2020-03-21, 16:42
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Nu är fallen critical nere på endast 4 % där 11 % leder till döden. Antar jag att man ska tolka de två talen.

Det är intressant att Mild/critical har gått från 85-15 till 96-4 % men att deaths i closed cases har gått upp. Antar att det har med att mörkertalet till viss del minskar samtidigt som vården "cloggar igen" när det väl blir många "critical" i varje land.

Eller hur ska man tolka de två tendenserna i de två staplarna åt olika håll?
I början av varje lands epidemi så skjuter alltid dödsfallen i taket först. Avslutade fall tar längre tid att registrera och därmed finns en lagg effekt på den siffran som sedan växer sig allt högre i relation till döda.
Citera
2020-03-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal dödsfall per miljon invånare per dag, från den dag respektive land hade första dödsfallet:

Italien till vänster Sverige till höger:

0.02 0.10
0.03 0.10
0.05 0.10
0.12 0.20
0.18 0.30
0.20 0.69
0.28 0.79
0.35 0.99
0.48 1.09
0.68 1.58
0.86 1.98

Sverige ligger alltså per capita 2-3 gånger högre.

Samma tidsserie, fast med datum och antalet döda:

2020-02-21 1 0.02 2020-03-11 1 0.10
2020-02-22 2 0.03 2020-03-12 1 0.10
2020-02-23 3 0.05 2020-03-13 1 0.10
2020-02-24 7 0.12 2020-03-14 2 0.20
2020-02-25 11 0.18 2020-03-15 3 0.30
2020-02-26 12 0.20 2020-03-16 7 0.69
2020-02-27 17 0.28 2020-03-17 8 0.79
2020-02-28 21 0.35 2020-03-18 10 0.99
2020-02-29 29 0.48 2020-03-19 11 1.09
2020-03-01 41 0.68 2020-03-20 16 1.58
2020-03-02 52 0.86 2020-03-21 20 1.98

Bra sammanställning, tack.

Jag skrev ett inlägg igår och lyfte just det här med att Sverige ligger före, och andra menar då på att det är "för tidigt" att avgöra något..

Så varför ligger vi värre till än Italien?? Kan någon ge en bra förklaring kring det här? Om det förblir såhär kommer det alltså smälla extremt hårt när peaken nås om några veckor.

Eller?
Citera
2020-03-21, 16:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha nu får du ge dig! Värsta länderna är där folk samlas ute och de är varmt. Detta virus är ej känsligt för värme!

Norra Italien i februari ett varmt land?

Men visst, du får gärna tro virus smittar mer i sommarsverige än vintersverige. Det är mot all forskning, men du får tro det om du vill.
Citera
2020-03-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Varför avslöjar de inte orsakerna? Jag fattar inte. Det skulle lugna hela jordklotets medborgare.
Ju högre ålder desto större risk att dö p g a "ålder".
Ju fler och allvarligare underliggande sjukdommar desto högre risk att dö.
Dessa två punkter ovan kan ju givetvist kombineras, så att t ex unga men sjuka kan dö.
Jag tycker inte att dem hemlighåller något för mig som följt dessa nyheter ganska länge nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Antar att du inte känner dig säreget begåvad som förstår en så simpel och självklar sak. Eller är du speciell?

Sveriges regering och en stor del av det svenska folket förstår oftast inte det mest uppenbara och självklara.

Citat:
Frågan jag ställer mig är dock: Vad exakt får dig att tro att Anders Tegnell och FHM inte tycker samma sak? De har 500 pers till förfogande på FHM, som sitter och jobbar med detta dagligen just nu. Vad tror du de gör på jobbet? Spelar luffarschack?

Det finns svenska myndigheter med många tusentals anställda som jobbar med saker och trots detta så är det mesta skit i Sverige. Konstigt va?

Citat:
En annan simpel fråga: Varför förstår inte du, och alla som dig, att FHM ställt alla frågor och gjort alla överväganden du gör - långt innan du gör det? Vad får dig att tro att du förstår allt så bra, men inte FHM?

Snälla lilla sosse... Du menar att dessa kloka och kompetenta socialdemokratiska övermänniskor väger för- och nackdelar, räknar på olika scenarier och sen fattar de mest rationella besluten?

Ungefär som olika svenska regeringar och diverse myndigheter har "ställt alla frågor och gjort alla överväganden" innan de fattade beslut om att fylla Sverige med flera miljoner araber och negrer som "berikar oss" på olika sätt?

Var det inte samma kloka och omdömesgilla "experter" som beslutade att det svenska försvaret skulle skrotas helt och hållet?

Och hur var det med de katastrofala privatiseringarna och bolagiseringarna som drog igång på 90-talet?

Ställde dina experter verkligen alla frågor och gjorde alla överväganden innan dessa katastrofala vansinnesprojekt drogs igång?

Den svenska regimen och det svenska etablissemanget har under flera decenniers tid grundligt bevisat sin lögnaktighet, sin inkompetens, sin allmänna oduglighet och sin totala brist på integritet och moral.

Det funkar inte längre för socialdemokratiska botar och internetaktivister att anlägga en mästrande ton och hänvisa till "experter" som allmogen borde inse att de borde lita blint på. Det är minst 20 år för sent för regimen att hänvisa till sina egna politiskt utvalda och tillsatta "experter". Trovärdigheten är noll och kommer aldrig tillbaka.

Citat:
Vet du vad det rätta svaret är? Det är för att DU har panik. Inte FHM.

FHM är en rent politisk pajasverksamhet. En obskyr myndighet och dammig avstjälpningsplats för regimlojala politruker, som så många andra myndigheter.

Det är inte heller "panik" att vilja skydda sig själv och sin nation från en farlig och smittsam sjukdom.

Citat:
DU är inte rationell. Oavsett vad du tror eller inte.

Nej, vi säger väl så.

Din actionhjälte (så kallades dåren Tegnell av sosseblaskan Aftonbladet) som påstår att det "inte har någon effekt" att stoppa massor av smittade från att komma in i landet, eller att karantän "inte fungerar", eller att "barn inte driver smittan", han är rationell han, väldigt rationell...
Senast redigerad av Tumidanda 2020-03-21 kl. 16:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Ja jag tror att jag blir argare än de flesta. Ville lägga upp hans mobil eller adress eftersom han vägrar svara. Han är inte hazar, jag skriver afghaner eftersom det är dem förutom pakistanier han umgås med.

Men en helt annan sak, mitt Id är spårlöst borta sedan han var här, inte har han någonsin uppvisat minsta tecken på att vara tjuvig så antagligen har det hamnat någonstans jag ännu inte letat på 🤔 men ifall att, med tanke på att han ändå saknar moral. Finns det något brott man kan begå med id-kort? Han var bara här och hostade runt, ville pussas och sedan drog han. Jag hade givetvis erbjudit honom att vara kvar. Sprang till och med ut på balkongen och skrek åt honom att gå, inte ta bussen eftersom han utsätter människor och kastade te efter honom. Han påstår att han är ett offer men har aldrig någonsin gjort något utan att ha en illvillig tanke till bråk eller göra mig arg. Antagligen kom han för att smitta mig, och hostade runt extra mycket överallt innan han var färdig. Men jag tror mer på ignorans. Ändå. Kan man på något vis använda mitt legitimation? Jag är säker på att jag lagt det på hyllan i hallen. Men minns kanske fel. Har letat överallt och halva lägenheten igenom allt. Kanske dyker upp i andra halvan.

Och ja, jag föraktar mig själv för att jag sänkte mig ner till att någonsin träffa avskrapet. Särskilt efter igår och idag. Känner liksom inte kärlek längre.

Finns nog de som vill smitta ner alla andra när de själva blivit smittade. "Ska jag dö, då ska jag fan dra med mig så många som möjligt". Det ger dem en känsla av makt tror jag. Sjuka djävlar!!

Ang. ditt ID-kort. Om du inte hittar det har han kanske plockat på sig det. Kolla här om hur du spärrar ditt kort:
https://bit.ly/3ddQnst
Citera
2020-03-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Riktigt så lyckat är det nog inte. Intressant artikel i ämnet:
https://www.themoscowtimes.com/2020/03/18/russia-says-it-has-very-few-coronavirus-cases-the-numbers-dont-tell-the-full-story-a69661
Notera hur mycket detaljer som ges om testerna, vart de skickas, vem som gör vad, osv. Hur går det till i Sverige? Verkar vara ett väldigt hemlighetsmakeri och från FHM hörs bara luddiga svar om det mesta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Norra Italien i februari ett varmt land?

Men visst, du får gärna tro virus smittar mer i sommarsverige än vintersverige. Det är mot all forskning, men du får tro det om du vill.
Bevisa din forskning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Men vil det forbli slik eller er det frem til man har skaffet flere ressurser? Jeg har inbildt meg at anskaffelse av testmuligheter ville bedre dette om kort tid?
Jeg vet ikke. I Norge har det nylig blitt levert to (eller flere?) testmaskiner som har stor kapasitet. Jeg vet ikke om det kommer til å testes bredere dersom vi får nok smittevernutstyr og nok test-kit og nok kapasitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Spännande kunskap jag hörde av expert på radion idag , att vara oroad aktiverar immunförsvaret och gör dig mer motståndskraftig

Ja, oro sätter ju igång försvarsmekanismer och överlevnadsinstinkten hos människan liksom i djuren.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ligger mycket i det. Och en del som skiter i det också

Tvärtom. De har bättre koll än de stackare som bara kan ta till sig svensk propagandamedia. Skulle gärna kunna arabiska i det här läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in