2020-03-21, 16:21
Medlem
Hur funkar bräklin mot virus?
Bromsrengöringsspray menar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ska bli intressant att läsa Italiens siffror ikväll, jag är övertygad om att peaken har kommit och att antalet döda och smittade sjunkit
Vad baserar du det på?
Jag tror vi slår nytt rekord igen men jag hoppas du har rätt.
Citera
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Läs på själv först vad immunitet betyder. Tänker ej hålla lektion i
mellanstadiesvenska.
Immunity -the ability of an organism to resist a particular infection or toxin by the action of specific antibodies or sensitized white blood cells.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
HIV besegras ju inte av vårt immunförsvar och därav inte relevant för vad jag sa. Immunitet är ju just att immunförsvaret "kommer ihåg" tidigare infektioner det besegrat och reagerar snabbare nästa gång.

Kort och gott, när ditt immunförsvar bekämpar ett virus så skapar det antikroppar mot det. När viruset är bekämpat finns antikropparna kvar i blodet och skapar immunitet.

Eftersom vi vet att vårt immunförsvar kan besegra coronaviruset så vet vi att vårt immunförsvar kan skapa antikroppar mot det. När viruset är borta och antikropparna är kvar så är vi immuna.

Detta gäller för alla virusinfektioner som vårt immunförsvar besegrar. Även för exempelvis Dengue-feber som man kan få flera gånger. Där beror det på att det finns tre olika varianter av Dengue, och när man får en så blir man bara immun mot just den varianten.

Det är uppenbarligen du som behöver läsa på.
Allt du skriver om här har du helt rätt i MEN sjukdomen COVID-19 vet man inte om ger det resultatet vad gäller immunitet. Man vet heller inte riktigt om skador efter sjukdomen blir kroniska.
Det är för tidigt att med all säkerhet säga att någon blir immun mot COVID-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag hoppas innerligen att vi åternationaliserar sjukvården och apoteken efter det här, de skulle aldrig ha privatiserats, hade apotekskrisen skett lite senare än vad den gjorde så hade situationen varit mycket, mycket värre här i Sverige.

Jag hoppas också att det blir en hjärtefråga för både S och V under valåret som kommer, för vissa instanser (sjukvård, brandkår, polis osv) måste tyvärr hanteras av staten för att undvika att vinstintressen går före folkets bästa.

Allt som har med vård, omsorg och skola ska förstatligas! Inga vinstdrivande, börsnoterade, giriga, privata företag ska få ängna sig åt sådan verksamhet!!!
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Spännande kunskap jag hörde av expert på radion idag , att vara oroad aktiverar immunförsvaret och gör dig mer motståndskraftig
Citera
Medlem
EntitledMillennials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Om man nu skulle bli immun mot det vilket man borde veta nu efter 280 tusen smittade.

Spelar det någon roll om man drabbas hårt eller milt av den? Någon som har 40 graders feber är på intensiven och en som får lite snuva. Får dom samma skydd?

Det spelar inte så stor roll skulle jag tro, har du väl haft den och utvecklat en viss immunitet så hanterar kroppen den utan problem, oavsett om du haft en mild eller svår variant.
Ta influensavaccin som exempel, tar du det och sedan får influensan får du oftast en väldigt mild influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tänker exakt likadant. Hjältarna i det här är sjukhuspersonal. Inte alls uppblåsta experter som enbart behöver " prata bort" viruset.
Heller inte de som kärleks- bombar kan sälla sig i gruppen hjältar. De hjälper ingen sjuk med kärleks- bomber till Tegnell utan känns mer som " titta vad snäll och kärleksfull jag är, tycker så synd om dig"
Efteråt, när farsoten är över världen över kommer de verkliga hjältarna återigen att hamna i bakgrunden. Sjukhuspersonalen.
Och människor typ Tegnell och liknande kommer att få beröm, blommor på posten, hyllas i media osv.

Håller med. De verkliga hjältarna är sjukvårdspersonalen som kommer att få jobba livet ur sig och utsätta sig för risker.
Citera
2020-03-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hur funkar bräklin mot virus?
Bromsrengöringsspray menar jag.

Testa och återkom.
Citera
Medlem
Fantastiskt! Sydkorea har satt upp coronatestkiosker där man kan bli testat på 7 minuter. Ser effektivt ut.

https://twitter.com/ErikSolheim/status/1241259513212211200
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Och 35 döda....inte säkert siffrorna är relevanta. Vi får nog vänta och se där...

Japan har social distans i sin kultur vilket kan bidra till väldigt mycket
Citera
Medlem
Gjort en preliminär uppdatering av kartan för relativ frekvens av rapporterade insjuknade runt om i världen på regionnivå i de flesta relevanta länderna. Här är den senaste:
21 Mars eftermiddag

Jämför gärna utvecklingen med tidigare dagar:
21 Mars
Tidigare dagar:
20 Mars
19 Mars
18 Mars
[b]17 Mars

"Dödskartor" återfinns här. Den senaste dödskartan är uppdaterad runt klockan 12 idag så saknar vissa saker, annars rätt.
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här