2020-03-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Nix, det ökar sin fasen i Brasilien t. ex. Deras sjukvård kraschar om en månad.

Sveriges sjukvård kraschar nästa vecka? Brasilien är flera veckor bakom Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
var inte ens dig jag svarade på. och allt du skrev vet alla redan. men tyvärr så tror jag inte viruset har sitt ursprung i marknaden. har nog funnits mycket längre än så. men folk här verkar mest bara vilja ha nått att skylla på. jag hoppas ni alla dör i corona så vi resten slipper erat jävla skit snack

Aha, ja asså om någon beskyller kineser på individnivå och piskar upp hat emot de så är jag helt emot det!
Däremot får man inte vara rädd att sakligt uttrycka konstruktiv kritik mot vissa delar av deras levnadssätt och kultur.

Sådana som du som inte låtsas se eller är rädda att agera pga rasism är precis lika farliga som rasister- för sådana som du löser inga problem. Sådana som du gör att vi har en ny pandemi inom några år bara för att ni inte vågar säga att en viss del av en kultur faktiskt är dålig.

Därmed hoppas jag att sådana som du dör så att vi slipper en till sådan här situation :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MildFoamSoap
Vad är SIR? Intresserad av att följa detta

Svenska intensivvårdsregistret!
Citera
2020-03-21, 11:09
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Är det bara jag som reagerar på att de tillåter folk som haft corona göra sig fritt bland folk redan 2 dagar efter att symptomen är över? Det kan ju ta veckor innan man slutar smittad...

Alla som vet det minsta om viruset har insett att de ej
gett upp flockimmunitets fantasin. De vet att man smittar.
De bryr sig inte.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Någon annan gjorde liknelsen med att vi hade en berusad kapten på kommandobryggan. Jag svarade då att det är bättre med en berusad kapten än ingen kapten alls. Vi har ingen kapten alls på fartyget Sverige.

Så är läget. Nu är det bara en fråga om psykologiska mekanismer som "förnekelse", "ilska" och "förhandling" inom individer och grupper av medborgare. Jag är sedan flera veckor tillbaka på det slutgiltiga stadiet av "acceptans".

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross-modellen

De flesta svenskar är tyvärr inte vuxna eller klarsynta nog för att komma förbi förvirrade stadier av förnekelse och ilska.

P.S.

Jag är inte helt övertygad om denna modells överensstämmelse med verkligheten eller relevans, men det är en välkänd psykologisk modell och därför valde jag den för att illustrera vad jag menar.

Återstår att se. Vi bör inte redan nu slänga Tegnell med flera under bussen. De kanske har detta under kontroll. Eller så bra kontroll som det kan vara. Inte som Sverige är allena om detta.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det är givetvis bättre än ingen kapten alls.

Att agera kraftfullt i god tid för att skydda sitt folk och land mot en farlig pandemi är dock inte att vara "panikslagen", det är att vara rationell.

Antar att du inte känner dig säreget begåvad som förstår en så simpel och självklar sak. Eller är du speciell?

Frågan jag ställer mig är dock: Vad exakt får dig att tro att Anders Tegnell och FHM inte tycker samma sak? De har 500 pers till förfogande på FHM, som sitter och jobbar med detta dagligen just nu. Vad tror du de gör på jobbet? Spelar luffarschack?

En annan simpel fråga: Varför förstår inte du, och alla som dig, att FHM ställt alla frågor och gjort alla överväganden du gör - långt innan du gör det? Vad får dig att tro att du förstår allt så bra, men inte FHM?

Vet du vad det rätta svaret är? Det är för att DU har panik. Inte FHM.

DU är inte rationell. Oavsett vad du tror eller inte.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Det ironiska i det hela är att de som har haft mest att förlora är även de som förnekat den troliga framtiden.
Hade de också tagit till sig informationen som sipprade från Kina, (mycket fejkvideos förvisso men som var relativt enkla att genomskåda) och börjat varna för att detta blir inte vackert i Sverige om vi inte tar detta på allvar. Så hade nog framtiden sett lite ljusare ut.

Var många inlägg här om att det är bara en förkylning, detta kommer inte till Sverige, påbackade av Tegnell halva Januari och hela Februari.

En som frågade konstant om jag kunde sluta sittkissa bland annat. Patetiskt när man tänker efter.
Har också blivit anklagad för det - av en som jag antar får sina blöjor bytta av mamma och pappa ...
Citera
2020-03-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Siffran 70 innebär inte att det år 70 personer på IVA just nu, utan det är.antalet IVA-vårdtillfällen under mars månad. Vissa personer räknas till och med flera gånger. Det man kan vara rätt säker på dock är att det är en hel del patienter på IVA. För 48 timmar sedan var nämligen antalet vårdtillfällen 33.

Detta är helt korrekt. Eftersom vi följer detta löpande är det likväl värdefullt. Iom att det finns många sätt att specifiera sökningarna vet vi nu tex att två pers är mellan 25-29, och inte som tidigare en.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tänk att man kan ha så olika syn på saker. Lena Mellin i dagens AB:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/wPQmzG/tegnell--var-guide-till-galaxen

Sa inte han att smittan inte skulle spridas utanför Kina och att Italien inte skulle drabbas?
Är det korttidsminnet eller långtidsminnet som spökar, och är det hos mig eller henne?

Eller är det en antimobbningskampanj? Ja, men då har man märkt att det varit nåt hos AT som fått folk att reagera. Sen att de vänder det emot folk säger väl mer om dem ...
Det måste vara någon slags malplacerad ironi, skriven på fyllan förmodligen. AB "journalister" som jobbar hemifrån kommer generera mer än vanligt drog- och alkohol-färgat textsvammel.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
...

Frågan jag ställer mig är dock: Vad exakt får dig att tro att Anders Tegnell och FHM inte tycker samma sak? De har 500 pers till förfogande på FHM, som sitter och jobbar med detta dagligen just nu. Vad tror du de gör på jobbet? Spelar luffarschack?

....
Det är faktiskt det intrycket jag har fått ...
Citera
2020-03-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har följt avslutade fall på den sajten. Är det bara jag som oroas över att antalet döda, i % av totala avslutade fall, har gått upp?

När jag började titta var det ca 7% av alla avslutade fall som hade resulterade i död. Nu är det 11%.

Det känns väldigt oroväckande.
Antalet tillfrisknade är nog betydligt fler än redovisat, i alla fall enligt experten på "Helgstudion" Soo hette hon i förnamn...stor eftersläpning...om Kinas siffror så har nästan 90% tillfrisknat, deras siffror var väl dominerade i början också.
Mvh
Citera
2020-03-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jag är enig med trögheten. Det är så inte bara svensk sjukvård fungerar utan hela Sverige, något som varit plågsamt uppenbart de senaste månaderna.
Dock är du mig svar skyldig hur många doser det finns? Är du insatt inom området för jag har nämligen svårt att tro att om vi är 60% av befolkningen som smittas (enligt prognos) att vi ska kunna behandla alla med det vi har på lager. Kan dock ha fel.
Samma gäller remdesivir och ev andra starkt nischade preparat. Det är ju inte bara vi här i lilla Sverige som vill ha.

Du tänker fel. Man börjar inte behandla med målet att ALLA ska behandlas i slutänden.

Behandlingen resulterar i mindre svår sjukdom och exponentiellt färre smittade. Så ju fler du behandlar desto färre doser behövs.

Din fråga om det numerära antalet doser som finns är således inte relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in