2020-03-21, 14:00
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Från Omni:
Fyra nya svenska dödsfall – och 123 nya virussmittade
Ytterligare fyra personer har dött i coronasmitta i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens nya rapport.
Totalt har 20 personer dött i Sverige. 123 nya fall av covid-19 har också bekräftats.

Det är nu redan i princip kört, regeringen reagerade inte i tid och nu har vi konsekvenserna.
Fan att det skulle behöva gå så här illa, lycka till där ute.
Citera
2020-03-21, 14:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du skriver att det går i andra länder. Vilka andra länder är det du menar? Alltså som kombinerat stängda skolor med krav på incheckning samt oannonserade hembesök? Hur har det fungerat?

Ekonomin kraschar, vilket i sig innebär risker för folkhälsan. Det finns starka skäl att vara restriktiv med att stänga skolorna.
I Italien var man snabba med hemundervisning, och man har många peppaktiviteter riktade till såväl unga som vuxna (organiserade eller frivilliga initiativ).
Jag vet inte om man har det där med incheckning, men jag har för mig att jag hört det flimra förbi i flödet.
Vet dock ej hur utbrett det är med hemundervisningen, men jag vet att man är på tå öht med nätaktiviteter etc för folk.

Man var också tidigt ute med arbete från hemmet och kallade det ”smart work” (man är mycket för engelska uttryck i Italien) och skolarbetet ”smart school”.

Jag tycker det är ett jättebra förslag med incheckning och nånting typ oannonserade hembesök som föreslogs i inlägget du kommenterade.
Man måste dock börja med att göra klart för ungarna att det ställs krav på dem - och det är ju egentligen det som är det stora problemet ...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är en bra strategi under vissa premisser. Det är inte Tegnells strategi som är fel.

Problemen är istället som jag ser det:
- Svenskar är ett nonchalant och oorganiseradt folk och inte som koreaner. Knappt någon begriper vad som händer, än mindre gör det som krävs. Därför är det ytterst tveksamt om strategin alls kan fungera i Sverige.

- Vi vet inte om man blir immun, eller hur länge.

- Vi vet inte om det finns bestående men efter infektion (tex sterilitet hos pojkar).

- Vi vet inte om viruset ligger kvar latent i kroppen.

... Vi vet helt enkelt för lite för att kunna säga att detta är bra. Tegnell har chansat.

Vi svenskar är bortskämda och totalt blåsta i huvudet. Att förlita sig på att vi alla ska vara extra försiktiga för att slippa en karantän, är att vänta på katastrofen. Det enda som får oss svenskar att förstå situationens ansvar är om vi blir tvingade till total karantän. Inte ens då tror jag vi skulle fatta allvaret och göra allt för att ränna ute ändå.

Det här landets folk har blivit så hårt bortklemade att vi inte längre förstår vårt eget bästa. Jag vill gärna tro att vi som i forumet tror oss inse allvaret har rätt, men då är vi tydligen väldigt få. Tragiskt om det skulle vara så.

Det krävs en diktatur för att svensken rent mentalt ska komma på fötter igen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För egen del tror jag att ett fungerande vaccin mot Covid-19 skulle kunna vara något av det värdefullaste som hänt på den här planeten, under det senaste århundradet.

Förhoppningsvis då utan tråkiga biverkningar.

Kommer aldrig ta en spruta mot detta, tror vaccinet är farligare än viruset! jag förederar min kropp precis som den är! Nuff said. Låt naturen ha sin gång, det är min melodi...
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Precis. Håller med det sista du skrivit. Men problemet är att FHM signalerar att allt är frid och fröjd utan att ta till hårda eller tvingande åtgärder. Det är väldigt paradoxalt. Varför ska folk inte åka till skidorter, gå på resturang eller eventemang när alla beslutsfattande på FHM menar att allt kommer ordna sig.

EXAKT!

De säger fel saker och fjantar sig i otydliga termer. " kanske inte är bästa tiden " dans är kul, men "
Ingen VÅGAR säga det som många andra gjort.

T.ex Andrew Cuomo i NY Han tar detta på allvar! Även om det ser illa ut även där.

Så de som inte insett får inte upp ögonen och därmed fortsätter det ju
1 2 4 6 8 10 20 40 80 160 320 640 1280 2560
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det är nu redan i princip kört, regeringen reagerade inte i tid och nu har vi konsekvenserna.
Fan att det skulle behöva gå så här illa, lycka till där ute.

Ja, Dr Tengele kommer gå till historien som orsak till mycket lidande o död i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Du missförstår. När man räknar på hur vi befinner oss i relation till Italiens kurva så ska man beakta att vår befolkning är lägre, därför bör dödstalen vara lägre.
Dom är lägre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Sweden: Arrival date 24 January 2020

Belgium:: Arrival Date 4 February 2020

Vi fick vårt första fall av Corona i Sverige över en vecka tidigare än Belgien. Men Belgien har i nuläget 558 bekräftade fall av Corona, alltså nya fall bara IDAG. Bara idag har det dött 30 personer i Belgien. Befolkningsmängd 11 miljoner.

Vi är sannolikt rätt så milt drabbat jämfört med många länder. Vidare:

Holland: Arrival date 27 February 2020. 106 döda totalt.

Det är nog svårt att göra beräkningar på det sättet. Det första coronafallet här var en kinesisk student som omedelbart sattes i karantän. Samhällsspridningen i Sverige satte igång först på allvar när skidåkarna kom tillbaka från norra Italien. Hur det ser ut för Belgien vet jag inte, men att använda 24 januari som startdatum för epedmin i Sverige är fel.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vilken kurva?
Dubblering av dödstal/insjuknade 2 ggr per vecka. Min prognos från måndag 16 mars: då hade vi 7 döda.
måndag 23 mars 7×2×2=28 döda
måndag 30 mars 28×2×2=112 döda.

Det är kurvan.
Den kan påverkas om klorkinin sätts in och jar effekt, samt andra antivirala mediciner.
Citera
Medlem
flummeys avatar
Äntligen började nyheterna gå ut mer med att även unga friska kan bli riktigt sjuka och tom dö..
men nä nä fortfarande är folk helt naiva och tror inte på detta.. det är ju bara en vanlig influensa .. jävla idioter..
Citera
2020-03-21, 14:03
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, jag skrev att det mesta tyder på att vi bör förvänta oss det.

Men hallå? Det säger ni varje dag. Vi har haft denna pandemi i en månad officiellt. Troligtvis två månader. Jag ser ingen exponentiell ökning.
Jag ser belastning på sjukvården.
Jag ser ett akut behov av fler IVA men jag ser ingen exponentiell ökning av döda.

Det finns ingen anledning att stänga ner hela samhället till följd av detta virus.
Citera
2020-03-21, 14:03
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Detta är ett virus och du får inte långt gående immunitet mot det, bäst är att inte bli smittad samt minska smittspridning.
Staten kunde reagerat tidigare med åtgärder som andningsskydd och krav på att de används.
Ett virus ja, det stämmer..
Man får en säkerligen en immunitet, det är så kroppens försvarssystem reagerar. Hur länge den varar vet vi inte, men förhoppningsvis en säsong.

Ja, i teorin hade det bästa varit att inte bli smittad men detta är inte möjligt i vårt samhälle, vi varken kan eller vill leva isolerade.

Så det som händer, nu och historiskt, är att virusen tappar sin möjlighet att sprida sig effektivt då tillräckligt många innehar immunitet.

Denna immunitet uppnås genom att låta viruset passera ens immunförsvar. Med tiden kommer det naturligt, men detta nya Wuhanviruset är väldigt duktigt att sprida sig, varför takten måste sänkas gällande antalet insjuknade som tillhör högriskgrupper, detta för att inte överbelasta sjukvården sjukvården.

Vi vet redan att munskydd hjälper ringa mot viruset, viruset smittar även på andra sätt än genom utandningsluften. Men vet att detta används flitigt i många länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in