2020-03-21, 14:32
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag föratår inte hur de menar att folk skall tänka.
Var hemma vid symtom. Full förståeligt.
Du kan vara smittad utan symtom. Fortsätt jobba.
Det betyder väl att folk går omkring och smittar varandra tills de flesta hamnar i lägret. Håll dig hemma.
Hur man än tänker med Sveriges lösningar blir ju allt fel ändå.
Som det ser ut nu är det ju endast att vänta på att flerhundra tusen hamnar i lägret. Håll dig hemma.
Tänker jag åt helvetet fel eller.

Nej du tänker som en person som har en sund självbevarelsedrift och en som tar hänsyn till sin omgivning...
Citera
2020-03-21, 14:32
Medlem
Hur ser akutmottagningarna ut i landet?
Jag läste något om att dörrarna var stängda och man var tvungen att ringa på. Jag hoppas innerligt så är fallet.

Jag tror inte det här går åt helvete pga för få respiratorer, utan bristande personal.
Citera
2020-03-21, 14:33
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
I Italien kan man gå in på officiella sajter och få total koll på läget i landet. Man kan ladda hem kartor med exakta antalet fall på bynivå. Man kan se statistisk över sjuka och döda nedbrutet på ålder, kön, riskfaktorer och annat. Allt för att invånarna ska kunna göra en riskbedömning utifrån sina ålder, sin bostadsort, sitt kön, sin hälsa osv. Allt detta uppdateras dagligen.

I Sverige slumpas det ut nån siffra på döda med ojämna mellanrum. Nån gång står det ålder, nån gång står det ort. I övrigt får man inte reda på någonting.

Man kan tycka och tro vad man vill om viruset, jag tror nog att den uppkommande ekonomiska krisen kan få betydligt värre konsekvenser än viruset i sig, men det är trist att man fick alla sina negativa tankar kring den svenska staten bekräftade. Vi är alltså sämre än Italien, på många sätt och vis... Helt otroligt hur snabbt man har lyckats urgröpa den svenska statens kapacitet och förmåga.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Knappast

Jag har blodgrupp 0 som naturen bestämt är den ras som har starkast motstånd mot Corona
Vad har ras med saken att göra?
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
På gym

Corona-viruset fanns inte då. Du får gärna utveckla lite.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är så missvisande att Folkhälsomyndigheten, fortsätter att skriva att majoriteten av de som avlidit har kommit inresta från Italien. Säkert många nära anhörig som smittats, men det står ändå klart nu att Italien står inte för de flesta fallen av corona, det gör Sverige och den allmänna spridningen vi har. Och hur kan man veta vilka smittkedjor där är, när hälften av patienterna som kommer in ligger intuberade (enligt sköterskan på SVT häromdagen).

Sverige 699 40%
Italien 462 26%

Undra hur länge det ska stå såhär. Så vi ska hålla oss lugna.
Du räknar helt fel. Lugn..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Löfven har ringt Sydkoreas president och dom har enats om att samarbeta. Känns mer som att vi får vara verkligt tacksam över att kunna få ta del av deras kunskap. Fruktansvärt positivt nyhet, hoppas vi kan ta till vara på det och jobba på liknande sätt.

https://www.svd.se/lofven-i-samtal-med-sydkorea-om-corona
Verkligen ett steg i rätt riktning och man hoppas det betyder fler testkit. Även teknologi och smittspårning på ett smart sätt är ju önskvärt och det verkar Sydkorea också ha. Kunskapen hur man håller igång ett samhälle även under en pandemi utan att döda människor i onödan ...
Citera
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att det är den typen av politik som har get Folkrepubliken, Taiwan och Vietnam möjligheten att agera fabriksländer åt de företag som enbart ser vinstintressen.

Det är även den politik som har förts av sådana som Reinfeldt med nedskärningar och grov privatisering utan någon som helst pardon som har lett till det kaos som vi ser idag.

Det finns en anledning till varför Spanien har nationaliserat sin sjukvård igen och varför Frankrike överväger att nationalisera vissa sektorer och det är för att vissa saker inte klarar av krissituationer, det går inte att privatisera allt i ett modernt samhälle och det går inte att ha en mentalitet och en handelskultur som utgår från att vinstintressen är viktigare än medmänsklighet.

Okej då är jag med på vad du menar. Jag håller helt med dig.

Förhoppningvis blir den här krisen ett wakeup call för världen men kanske framförallt EU länderna. Det är inte bra att vi i Sverige men också hela EU blivit så beroende av import från länder som Kina, Ryssland och USA.

Om man ser till Ryssland och USA exempelvis så börjar dom bli väldigt med nationalistiska och vill inte göra sig beroende av utländsk marknad.

Vi i lilla Sverige har inte dom resurserna att bli helt självständiga men vi måste kunna hitta nära samarbeten med EU länder istället för Kina.

Visst, det blir dyrare att köpa varor men vi slipper stärka diktaturer istället.
Citera
2020-03-21, 14:35
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kan ju bli att pengar blir helt värdelösa.
Om det vill sig illa.
Nu tror jag ju inte att det skall bli så illa.
Pengar blir värdelösa är troligen inte fallet eftersom det blir ett globalt scenario.
Dvs svenska kronans värde
Däremot kan just livsmedelspriserna bli chockhöjda (framförallt import) pga få leveranser mm
Citera
2020-03-21, 14:35
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet

Blodgruppsrasen 0...😂
Citera
2020-03-21, 14:36
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Blodgrupp 0 innehas av europeiska Ubermänniskor
Citat:
Blodgrupp 0 är kungen av blodgrupper

Om ditt blid tillhör blodgrupp 0 kan du statistiskt sett se fram emot ett liv utan cancer, minnesförlust och hjärtsjukdomar.

https://illvet.se/manniskan/kroppen/cirkulation/blodgrupper-blodet-avgor-din-halsa
Citera
2020-03-21, 14:36
Medlem
Så mycket folk som sitter här nu på Lilla Torg och Möllevångstorget i Malmö har jag inte sett sen juli/augusti förra året.
VARENDA (!!) bord är fullt. Folk äter och dricker i mängder. Coronan verkar inte nått hit.

För övrigt. 20 döda svenskar totalt nu. Hur firar Anders Tegnell och bidragspartiet socialdemokraterna detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in