2020-03-21, 14:24
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det står også her:

5 av dödsfallen vet vi inte var de inträffat.

Men det verkar som Corona smittan är jämlikare i Sverige. Jag såg i en annan artikel att 53% av de smittade i Sverige är män.

Däremot var 8 av 50 som igår eftermiddag vårdades på intensiv kvinnor. Så männen blir sjukare i Sverige. Så då är det sannolikt att fler män dör också. Jag förstår inte varför det är så nödvändigt att mörka kön, ålder och län på dödsfallen.
Citera
2020-03-21, 14:24
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
När börjar det då?

Det vet ingen exakt, detta är en pandemi.
Det tar sin tid ska du se..
Citera
2020-03-21, 14:25
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Spanien rapporterade in 260 döda igår och 233 idag. Positivt eller bara ett hack i kurvan innan det går upp igen?

Hack i skivan har de som räknat sagt, man får räkna med avvikelser på enstaka dagar.

Men, Italien borde närma sig ett trendbrott i dagarna.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nu är man nasse om man ifrågasätter FHM..... Nu börjar det.....

LIVE: Ny rapport avslöjar desinformation om corona
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12533836
Om Patrik Oksanen tror att det är Ryssland som ligger bakom alarmistiska nyheter kring pandemin så tycker jag han ska åka till Åre på semester snarast. Det lär vara helt lugnt för honom. Ålder + kroppshydda är till hans fördel, allt annat är rysk desinformation.

Allvarligt. Tänk att se sitt eget land hantera en riktig kris så här illa, och ändå inte orka med nåt annat än att hitta på strunt om "rysk och kinesisk desinformation". Hur störd är man inte då?
Citera
Medlem
har en släkt som är 50 o rökare. bett honom om att sluta röka men han skiter i.
Citera
2020-03-21, 14:26
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är nog fullt möjligt att Carl Bildt har rätt här:

Carl Bildt
@CBildt
Katastrofsituationen i Bergamo i Italien kan tydligen föras tillbaka på att man inte i tid inställda en stor fotbollsmatch med publik. Detta bara som ett litet memento.
https://twitter.com/CBildt/status/1241331895692144640?s=20

Vad säger ni? Och hur får t.ex. Melodifestivalen i Sverige för något utfall om några dagar?

Det är ju självklart alldeles för förenklat.
Förmodar att han menar Atalanta-Valencia den 19/2 som för övrigt spelades i Milano pga större arena.
Codogno som var den första smitthärden och ligger ganska långt ifrån Bergamo sattes i karantän två dagar senare den 21/2. Då trodde man fortfarande att smittan skulle kunna hållas ner pga av isolering i Codogno.

Klart att en fotbollsmatch med 45.000 åskådare har betydelse. Men då tillsammans med 1000-tals andra evenemang och faktorer.
Citera
2020-03-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är bara att ta Italiens antal döda när det uppgick till tre stycken, och sätta sveriges antal tre bredvid.
Sverige:...........Italien:
3 mars 15........3 februari 23
7 ...................7
11..................11
17..................17
20 .................21
.....................29
....................41
osv....
Mars 12 hade italien 1016 fall. Det kan väl sätta som gräns för " nu gick det åt helvete"? så drygt tre veckor efter fall tre gick det åt fanders för dem. Om jag fått det rätt.

Helt ovetenskapligt, och jag vet inte om jag fått siffrorna dag för dag rätt, då jag har svårt att hitta en vettig tabell.
Så ta inte detta som en sanning, bara en grej.
Jeg tror ikke at dødsfall i Sverige, Norge og mange andre land kommer til å bli like mange som i Italia.
I Italia var det ingen over 60 år som fikk intensiv-behandling og som derfor døde (pga kapasitetmangel, om jeg har forstått riktig) og det må jo ha påvirket dødstallene enormt mye.
Citera
2020-03-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är bara att ta Italiens antal döda när det uppgick till tre stycken, och sätta sveriges antal tre bredvid.
Sverige:...........Italien:
3 mars 15........3 februari 23
7.....................7
11..................11
17..................17
20 .................21
.....................29
....................41
osv....
Mars 12 hade italien 1016 fall. Det kan väl sätta som gräns för " nu gick det åt helvete"? så drygt tre veckor efter fall tre gick det åt fanders för dem. Om jag fått det rätt.

Helt ovetenskapligt, och jag vet inte om jag fått siffrorna dag för dag rätt, då jag har svårt att hitta en vettig tabell.
Så ta inte detta som en sanning, bara en grej.

Det var snyggt innan jag postade det iallafall. Hoppas att det går att läsa.

Nu var väl Italiens tal från och med de hade 3 dödsfall: 3-7-10-12-17-21-29 så det passar ju inte lika bra som du provar få det till.

Sen är nästan alla människor fantastiskt duktiga på att hitta mönster, men få är bra på att urskilja vilka mönster som man rimligtvis inte kan avfärda uppstått av en slump.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag började egentligen tidigare men 7 är statistiskt minsta tal som känns meningsfullt att bygga en prognos på.
Jag tror på 112 döda 30 mars, under förutsättning att Sverige förhåller sig passivt som hittills och inte aktivt bekämpar dödstalen.
Sen tror jag det klingar av till en dubblering till 7 april med ca 220 döda sen vågar jag inte spekulera.

Ok, då förstår jag din prognos bättre. Jag tror inte att prognosen är orimlig. Vi får se om det stämmer om några veckor.
Citera
Medlem
Någon som vet ålder på de som dött idag i Sverige?
Att det inte står att de är äldre med bakomliggande sjukdomar får mig att misstänka att någon yngre strukit med idag...
Citera
2020-03-21, 14:28
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Sweden: Arrival date 24 January 2020

Belgium:: Arrival Date 4 February 2020

Vi fick vårt första fall av Corona i Sverige över en vecka tidigare än Belgien. Men Belgien har i nuläget 558 bekräftade fall av Corona, alltså nya fall bara IDAG. Bara idag har det dött 30 personer i Belgien. Befolkningsmängd 11 miljoner.

Vi är sannolikt rätt så milt drabbat jämfört med många länder. Vidare:

Holland: Arrival date 27 February 2020. 106 döda totalt.
Räknar du kinesiskan så stämmer det, men finns fler variabler att ta hänsyn till.Sportlov. Antal som reste mellan länder. Hade epicentrum i Europa varit Danmark hade våra siffror också redan stuckit iväg.
De man får jämföra med är NÄR deras exponentiella tillväxt började likna Sveriges kurva. Vilket var sex dagar före oss.
Senast redigerad av Lugnochro 2020-03-21 kl. 14:32.
Citera
2020-03-21, 14:28
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jodå.

Rent empiriskt har jag troligen haft Corona två gånger (har jämfört med tabellerna på symptom i media)

En gång i höstas och ett kortare utbrott i januari.

Det enda som talar emot Flockimmunitet är att jag har blodgrupp 0 som inte kan få malaria eller allvarlig Corona.

Hur fick du det i höstas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in