2020-03-21, 13:57
Medlem
aina08s avatar
Från Omni:
Fyra nya svenska dödsfall – och 123 nya virussmittade
Ytterligare fyra personer har dött i coronasmitta i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens nya rapport.
Totalt har 20 personer dött i Sverige. 123 nya fall av covid-19 har också bekräftats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vi har inte en exponentiell ökning.
Nej, jag skrev att det mesta tyder på att vi bör förvänta oss det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Rapport från Italien: Respirator hjälper inte coronapatienter

https://world.wng.org/2020/03/inside_the_outbreak_war_footing

Finns även en svensk artikel som går att läsa här: https://www.friatider.se/rapport-fran-italien-respirator-hjalper-inte-coronapatienter

Ur ett rent etiskt perspektiv så kan man fråga sig om det är värdigt att låta en 80 åring som är multisjuk ligga i respirator flera veckor för att sedan gå bort.
Citera
2020-03-21, 13:58
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Eh nä, det är en smitta som börjar på ett/flera ställen och sprids genom befolkningen. Ditt påstående utgår från att alla 60 miljoner i italien blev smittade på samma gång.

Du missförstår. När man räknar på hur vi befinner oss i relation till Italiens kurva så ska man beakta att vår befolkning är lägre, därför bör dödstalen vara lägre.
Citera
2020-03-21, 13:58
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
I Italien bor 60 miljoner personer, I Sverige bor 10 miljoner. Du kan inte jämföra reela tal. Dela dödstalen på 6 och räkna de i relation till befolkningen. Vi ligger dåligt till..

Nej så kan man ju såklart inte jämföra, det har du rätt i
Men jag har ett intresse för nummerserier och hur väl de förutspår antalet döda dag för dag, då de överrensstämmer så precist mellan Italien och Sverige sedan båda hade 3 fall.

Så jag använder det bara som ett sätt att förutspå dödstal. Inte hur illa vi ligger till.
Det gör att man kan se ungefär när allt brakar.
Tror jag.
Citera
2020-03-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag hittade ingen bra, så jag for igenom timelinen på worldometern.
Har du 21 idag och 29 imorgon alltså?
Det kanske är mer korrekt!
Tack ska du ha

hur som helst så stämmer inte formeln, dubblering på 3 dagar, det ökar snabbare än så om vi följer italiens kurva, och tyvärr är det inget som talar för att vår kurva skulle vara annorlunda deras.

btw, belgien som fick sitt första dödsfall samma dag som oss börjar redan skena i antal, 14 -> 67 på 3 dagar
Senast redigerad av Mysadname 2020-03-21 kl. 14:01.
Citera
2020-03-21, 13:59
Medlem
Inte många som verkar bry sig alls... hör att några på jobbet planerade utgång på lokal nästa helg samt ät det några som ska till fjällen under påsk, Tycker det känns sjukt oansvarigt som fan
Citera
2020-03-21, 14:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han är inte väl sedd därnere, om du nu trodde det ...
Dessutom var det ju Sverige han lyckades lura. Det talar väl inte till vår fördel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kanske är der världen behöver?

Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det är inte i Rysslands intresse att ta över USAs plats som världspolis. Ryssland bryr sig om sin egna befolkning, men hjälper självklart till i kristider som vi alltid gjort, kolla tex andra världskriget eller nu senast när vi befria syrien från jihadister.

Nej världen behöver inte död och ekonomisk nedgång. Men visst är det helt underbart när rysstrollen trollar bort sig själva! ..."som vi alltid gjort"...
Citera
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Aha, ja asså om någon beskyller kineser på individnivå och piskar upp hat emot de så är jag helt emot det!
Däremot får man inte vara rädd att sakligt uttrycka konstruktiv kritik mot vissa delar av deras levnadssätt och kultur.

Sådana som du som inte låtsas se eller är rädda att agera pga rasism är precis lika farliga som rasister- för sådana som du löser inga problem. Sådana som du gör att vi har en ny pandemi inom några år bara för att ni inte vågar säga att en viss del av en kultur faktiskt är dålig.

Därmed hoppas jag att sådana som du dör så att vi slipper en till sådan här situation :-)

ja jag hoppas du dör med, det lär du göra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Sweden: Arrival date 24 January 2020

Belgium:: Arrival Date 4 February 2020

Vi fick vårt första fall av Corona i Sverige över en vecka tidigare än Belgien. Men Belgien har i nuläget 558 bekräftade fall av Corona, alltså nya fall bara IDAG. Bara idag har det dött 30 personer i Belgien. Befolkningsmängd 11 miljoner.

Vi är sannolikt rätt så milt drabbat jämfört med många länder. Vidare:

Holland: Arrival date 27 February 2020. 106 döda totalt.

Precis. Detta tänker jag också!
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej så kan man ju såklart inte jämföra, det har du rätt i
Men jag har ett intresse för nummerserier och hur väl de förutspår antalet döda dag för dag, då de överrensstämmer så precist mellan Italien och Sverige sedan båda hade 3 fall.

Så jag använder det bara som ett sätt att förutspå dödstal. Inte hur illa vi ligger till.
Det gör att man kan se ungefär när allt brakar.
Tror jag.

Låter bra. Kan du dela med dig då jag inte är superinsatt. Ungefär när kan man förvänta sig att läget kommer eskalera här mätt i antalet döda och smittade om man jämför med utvecklingen i Italien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in