2020-03-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Samtidigt så tror stockholmarna att almedalsveckan ska bli av. Tillåt mig att små le.

Där är om något kan de experimentera med flockimmunitet och andra undanflykter för handlingsförlamning, det rör mig inte.
Citera
2020-03-21, 08:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att det är bra att bromsa förloppet är nog dom flesta eniga om.

Hur, hur mycket och när råder det inte lika stor enighet om.

Vissa strategier, som att bromsa spridningen och skydda äldre, förefaller relativt enkelt att förankra.

Här är ett exempel på en strategi som kanske är svårare att förankra.

Antag att nästan ingen under 20 blir allvarligt sjuk. Om vi låter dessa vara kvar i skolan och smitta varandra, så kan man se två resultat som är svåra att väga mot varandra.

1. När dom tillfrisknat så ingår dom inte längre i gruppen som kan sprida smitta. Dom kan, till skillnad från resten av befolkningen, övergå till att leva ungefär som vanligt. Dom kan då också hjälpa till att ta hand om t.ex. sjuka föräldrar och far-, mor-föräldrar. Utan risk att själva smittas.

2. När dom är sjuka och troligen under inkubationstiden, kan dom smitta andra, i andra åldersgrupper.

Är det en bra strategi att försöka få ungdomar immuna?

Det är en bra strategi under vissa premisser. Det är inte Tegnells strategi som är fel.

Problemen är istället som jag ser det:
- Svenskar är ett nonchalant och oorganiseradt folk och inte som koreaner. Knappt någon begriper vad som händer, än mindre gör det som krävs. Därför är det ytterst tveksamt om strategin alls kan fungera i Sverige.

- Vi vet inte om man blir immun, eller hur länge.

- Vi vet inte om det finns bestående men efter infektion (tex sterilitet hos pojkar).

- Vi vet inte om viruset ligger kvar latent i kroppen.

... Vi vet helt enkelt för lite för att kunna säga att detta är bra. Tegnell har chansat.
Citera
2020-03-21, 08:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Du har rätt i att barnafödandet är farligt för kvinnor. Resten är farligt överhuvudtaget för män. Ni är starkare fysiskt. Tycker du inte att evolutionen då gjorde det praktiskt att försvaga män som kompensation för att undvika ett allt för stort överskott på män, om kvinnor dör av graviditeter och förlossningar?

Kanske. Vi män dog som flugor förr. Genom krig. Antingen dö i strid eller det mest vanliga dö av fältsjuka. Numera är det inte så mycket krig. Så naturen kanske måste hitta nya sätt. Som med detta viruset. Men tror fortsatt inte att kvinnor just pga sitt kön är mer förskonade. En kvinna drabbad av den här skiten kommer kipa efter andan lika mycket som en man gör.
Citera
2020-03-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att det är bra att bromsa förloppet är nog dom flesta eniga om.

Hur, hur mycket och när råder det inte lika stor enighet om.

Vissa strategier, som att bromsa spridningen och skydda äldre, förefaller relativt enkelt att förankra.

Här är ett exempel på en strategi som kanske är svårare att förankra.

Antag att nästan ingen under 20 blir allvarligt sjuk. Om vi låter dessa vara kvar i skolan och smitta varandra, så kan man se två resultat som är svåra att väga mot varandra.

1. När dom tillfrisknat så ingår dom inte längre i gruppen som kan sprida smitta. Dom kan, till skillnad från resten av befolkningen, övergå till att leva ungefär som vanligt. Dom kan då också hjälpa till att ta hand om t.ex. sjuka föräldrar och far-, mor-föräldrar. Utan risk att själva smittas.

2. När dom är sjuka och troligen under inkubationstiden, kan dom smitta andra, i andra åldersgrupper.

Är det en bra strategi att försöka få ungdomar immuna?

Sjukdomen lär inte försvinna från mänskligheten till tillräckligt många har blivit immuna antingen genom att bli sjuka eller fått vaccin. Människan har endast lyckats utrota ett virus: Smittkoppor och det var genom vaccinering.

Detta virus lär försvinna på cirka 3 månader sen kommer det tillbaks i våg 2, 3 och så vidare tills tills vi har nått en viss grad av immunitet i befolkningen. Vi kan inte isolera oss i från sjukdomen.

Möjligen kan vi få ett vaccin till våg 3 och medicin tidigare. Det senare kommer minska dödligheten. Så det gäller att hålla smittan på lagom nivå så sjukvården klarar av det och ekonomin inte kraschar så mycket så det skadar mer än viruset.
Citera
2020-03-21, 08:54
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Är i vanliga fall lyckligt lottat och väldigt glad över att inte bo i en storstad. I dag känns det nästan euforiskt. Min sambo sa till mig när jag började prata om karantän åtgärder ”men snälla, du har väl levt i karantän i hela sitt vuxna liv” 😅 så jag är inte så orolig att jag ska klampa rakt in i ett virusnäste, men man vet aldrig, man kan ha otur också. Ibland måste man till civilisationen.

Vi får skriva på här och hållas uppdaterade, tror att fler vaknar upp inom en vecka.

Jag har varit isolerad efter bästa förmåga sedan i januari, inga sociala sammankomster eller besök sedan dess. Jag har såklart gått till affären, men använt alla försiktighetsåtgärder jag kunnat komma på. Till slut blev jag tvungen att åka till arbetsförmedlingen förra veckan, och sedan dess är jag sjuk.
Nu har dock igår AF bestämt att alla besök ställs in, och ingen aktivitetsrapportering ska ske förrän i Juli. Men beslutet kom för sent för min del.
Men för att inte vara så dramatisk, jag hoppas att det bara var en kraftig förkylning jag åkte på.
Citera
2020-03-21, 08:54
Medlem
Citat:
Samtidigt så tror stockholmarna att almedalsveckan ska bli av. Tillåt mig att små le.
Kan de inte tidigarelägga den och flytta den till Åre eller Italien så att så många politiker som möjligt blir smittade så fort som möjligt?
Citera
2020-03-21, 08:55
Medlem
Citat:
Hon verkar helt körd kvinnan som är vd på 3ap fonden. Hon tkr att corona viruset är överdrivet och vi ska släppa. Paniken.

Hon bryr sig inte om människoliv.

Undrar du inte varför hon tycker så? Speciellt när hon nu är "vd för 3e ap fonden"...
Den fonden ska finansiera pensionen för massvis med svenskar. Om man misslyckas med det uppdraget så blir det rätt dåliga effekter...
Citera
2020-03-21, 08:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Blir det bättre med total kaos i samhället när nästan alla blir smittade utan att ha så bra sjukvård som möjligt?

Det blir ju hemskt lidande om folk måste dö utan möjlighet till hjälp. Det är inte bara gamla människor som blir svårt sjuka och dom är också människor i alla fall i min värld.
Det blir inte totalt kaos när nästan alla blir smittade, eftersom dom flesta får lindriga symptom, eller inga alla. Kaos blir det i ditt huvud.

Att några gamlingar stryker med är oundvikligt. Det gör gamlingar vid varje influensa.
Citera
2020-03-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Fan vad bra Sverige sköter detta. Kommer bli bra i slutändan helt klart. Att folk dör i onödan är bara larv, se till att hålla er undan folk som varit på afterski i sälen liksom. Klarar ni inte ens av det eller vadå? ?? Tacka Doktor Tengele och övriga hjältar som styr för det som komma skall. Hoppas så många som möjligt dör jävla idioter. Orkar inte mer.

Mm lättare sagt än gjort. Vet två familjer i sonens klass som anlände ny åkta från sälen i förra veckan.. undrar hur många i klassen som börjar snora i helgen... 😴
Då hade det varit praktiskt med stängda skolor. Men det går ju inte, de utsatta barnen samhället inte haft tid att omplacera kan få probs med taskiga föräldrar då. Så vi andra får helt enkelt hoppas en iva-plats finns tillgänglig!
Citera
2020-03-21, 08:57
Medlem
Citat:

När är veckan? En våg av sjukdomsfall brukar pågå i cirka 3 månader. Nu försöker få det att gå långsammare så den kanske förlängs. Sen får vi se vad väder omslaget gör senare i vår. På Kina verkar det stämma. Om siffrorna de spottar stämmer.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Det finns länder i europa som bara har ett hundratal fall som tex ungern och kroatien med drygt 100 fall. Det finns naturligtvis ett mörkertal även där men även dödstalet ligger på låga nivåer. Jag förutsätter att även de får leva med restriktioner, frågan är om det hade kunnat se ut på samma sätt här om vi hade satt italien resenärerna i karantän när de kom hem?

Vi hade oavsett haft smittan här, men kanske sluppit domedagsstämningen kring sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är ingen som har klankat på dig personligen.
Problemet ligger i att regeringen dröjer med att ordna säker barnomsorg för sjukvårdspersonal. Alla andra däremot som anser sina arbeten vara så viktiga att barnen gott kan gå till förskolan ifrågasätter jag.
Det är klart att jag tycker att sjukvårdspersonal är modiga. Men en sak vi borde lärt oss av Kina, är att ingen ska ha kontakt med patienter utan heltäckande dräkt, förrän det står klart att de inte har Corona. Vi har redan en tråkig siffra på avliden sjukvårdspersonal världen över, och i Sverige har vi inte samma resurser att bara skeppa in ny personal.
Så i det här fallet kanske "hjälpa till" inte riktigt faller ut som folk har tänkt sig.
Be safe.

Tack

Finns inte en chans i världen att vi skulle kunna skydda oss med full mundering hos alla patienter.. man får va glad så länge de finns handsprit och handskar... och jag är glad att man på min arbetsplats har infört besöksförbud..

Skänker även en tanke till många andra utsatta yrken, busschaufförer och butiksbiträden tex som träffar massa människor varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in