2020-03-21, 09:50
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så det är målet. Antagligen har man fullt upp med att producera undanflykter om det barkar åt skogen.
Det är ju alltid nån annans ner när Sverige gör fel.
”Hmmm... Kan vi skylla på rasism?”
”Vi kanske skulle pröva med att Kina är en diktatur?”
”Funkar det med Trump?”
”Putin då?”.
”Ah, jag har det! Övriga Europa gjorde fel, därför blev det som det blev här!”
Givetvis viktigt att ha en stark ledning i tider av kris.
Man kommer inte behöva skylla ifrån sig på någon även om det nu skulle gå dåligt då man agerat precis som man ska, däremot kommer omvärlden se att man agerat enligt alla riktlinjer och utan att låta amatörerna känslobaserade idéer influera allt för mycket.
Citera
2020-03-21, 09:50
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om inte immunitet finns/funkar så fungerar inte vårt sätt.

Återstår "Kinastyle" som förövrigt är det WHO rekommenderar -varför rekommenderar WHO "Kinastyle" tro?

Det är ganska mycket fortfarande som är okänt, viruset är nytt för människor.

Det jag påpekar är att ledningen inte har tänkt igenom följderna om deras strategi fungerar. Inget land som kört "kinastyle" kommer vilja ha med oss att göra. Vårt sätt kan ju fungera om ett halvår till kostnad av massor av liv, men det verkar inte vara några problem för de röda. Men om deras partiresor till Kina blir inställda eller Vietnamn för den delen så kommer det ta illa.
Citera
2020-03-21, 09:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Uteserveringar sägs vara ett bättre alternativ än inomhus. Hur tänker dessa sk experter? Vad med blåsten (vinden) 6-8 m/s så måste restaurangbesökarna ha 6-8 meters avstånd MINST och det är bara en måttlig vind/bris! Eller hur experter? Överlever viruset längre tid än en sekund så måste avståndet ökas ytterligen för att vara på den säkra sidan!!!
Utomhus har du ett närmast oändligt luftombyte kontinuerligt. De eventuella viruspartiklar blåser bokstavligen bort, smittorisken är avsevärt mycket lägre utomhus.
Citera
2020-03-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det son du skriver nu var inte uppe i det ursprungliga inlägget som jag skrev.
Lägg inte ord i min mun.

?

"Dom dom har bunkrat med livsmedel och andra förnödenheter behöver inte gå ut och handla när det riktiga kaoset bryter ut och det är fullt med smittade ute i samhället."

När bryter helvetet loss?
Citera
2020-03-21, 09:52
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Klart det är så. Kvinnor är viktigare. Så det är bara. Kvinnor är det som för livet vidare. De ska skyddas till sista man. Är ombord på det. Även om det är tråkigt att dö. Så om för att beskydda en kvinna så ok. Jag dör.

Men hoppas inte det sker nu. Har besegrat cancer. Så kan nog besegra den här skiten också. Mer orolig för mina päron.
En man är inte mindre värd, inte heller en barnlös kvinna. Jag menar bara att för mig personligen tycker jag att det kvittar eftersom jag inte har ett eller flera barn att behöva uppfostra och vaka över. Skrek mig hes igår (,nej men skrek väldigt mycket) och trodde när jag vaknade att min hals var sjukdom, insåg när det började släppa taget att det var för att jag gapade igår kanske, även om mitt immunförsvar reagerar så normalt. Men jag känner mig bättre, självklart vill jag inte springa ut idag ändå eftersom jag inte riktigt vet och jag håller inte med om hur man räknar mönniskolivs värde. Äldre o sjuka är viktiga, vilket var orsaken till att jag fick utbrott igår när någon påstod sig vara frisk men kommit till mig sjuk. Men jag hittade mail där personen skrev för ungefär veckan sedan att han visst varit sjuk en längre tid och då om symptomen på förkylning återkommit medvetet inte meddelat vare sig mig eller sin arbetsplats. Naturligtvis hade han hosta och värmehöjning för att han arbetat sjuk (han kom hem till mig efter jobbet). Oavsett vad, behöver man inte sprida andra sjukdomar heller under en pandemi. Äldre har byggt Sverige och kan få leva sina sista år friska och njuta av livet istället. Förstår att du blir orolig. Klart de räknas som viktiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag är så gott som övertygad om att alla länder får sitt Kina eller Italien. Hur mycket de än lyckas bromsa upp det inledningsvis. Ni har nu Italien och övriga Europa att se hur det blir hos er om några veckor.
Tja, vi får se. Oavsett så låg det ett värde i att bromsa starten av det. Man får chans att lära sig av andras erfarenheter, vi kommer närmare sommaren (oavsett om temperaturen spelar roll eller inte, så är det lättare att genomföra karantänåtgärder på sommaren), man hinner jobba vidare på behandlingsmetoder och test av mediciner, man hinner bygga ut vårdkapaciteten (nu snabb-byggs två nya sjukhus utanför Moskva), och man kommer närmare den dag då det finns ett vaccin.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Så min fråga är finns det krass data på att stägning av skolor varit effektift i att bryta kurvor i dom länder man fattat dessa beslut?

Det finns i stort sett inte någon krass datas på något över huvud taget. Har du inte fattat det? Vi har inte haft något av detta i modern tid...
Citera
Medlem
Drinis avatar
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har följt avslutade fall på den sajten. Är det bara jag som oroas över att antalet döda, i % av totala avslutade fall, har gått upp?

När jag började titta var det ca 7% av alla avslutade fall som hade resulterade i död. Nu är det 11%.

Det känns väldigt oroväckande.
Citera
2020-03-21, 09:53
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det verkar som att många gamlingar inte har något att göra med vår ekonomi med jag tror tvärtemot. Många äldre hjälper sina barn och underhåller deras ekonomi..
Är inte exakt med på hur du menar men viktigt att undvika kontakt och att inse att det tyvärr kommer bli relativt långvarigt, i bästa fall.

Vill det sig illa kommer det en andra våg till hösten, men då är vi i alla fall så bra rustade som vi kan vara i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Du har fel. Antalet doser är inte begränsningen...
Förklara då för mig vad som är begränsningen...
Hur mycket klorokinfosfat förfogar vi över...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Sprider och sprider… Vem sprider idag? Det är inte den 25 januari längre… Alla som går utanför huset och kommer i kontakt med folk. Lägg ner det här med att peka ut grupper.

Stockholmare ÄR erkänt av FHM största smittkällan i landet. Pga att sthlmare hämtade hem smittan från Alperna. Det är fakta. Utpekade eller ej. FHM säger att folk i Sthlm Gbg och Malmö inte ska resa runt pga att de sprider smittan. Stanna hemma, ung som gammal.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De har en poäng, alla som hetsar på om alla möjliga restriktioner kan ju fundera på hur en ekonomisk depression med massarbetslöshet påverkar folkhälsan. Det kommer att påverka medellivslängden på riktigt.

Nej de har inte en poäng, det kommer bli en ekonomisk depression med massarbetslöshet vare sig vi vill det eller ej och vare sig vi stänger samhället eller ej. Att vi håller samhället öppet kommer knappast hjälpa ekonomin när hela världens börser kraschar och hela världens samhällen lägger ner.

Därför är det lika bra att inse att vi kommer ta en ekonomisk smäll och rädda liv, istället för att hålla allt öppet som knappt kommer göra ett skit för ekonomin. Inga företag kan jobba ändå, inte tillräckligt många är ute för de flesta håller sig inne osv. Hotell, turism och restaurang lägger ner för de har inga turister. Industrier klappar igen eftersom alla andra i världen gör det, flygbranschen är kaos eftersom hela världen inför förbjud för flyg, ser du vart jag vill komma?

Ekonomin är global och det kommer i princip bli lika tufft framöver om vi har samhället öppet eller ej, därför är det bättre att gå all in för att FÖRHINDRA MASSDÖD. Och nej, det är inte bara 80+ som dör, 67 år (utan bakomliggande faktorer) dog häromdan, han kunde haft 10 år till med barn och barnbarn. WHO varnar att unga inte är utan risker, om sjukvården kollapsar är det verkligen farligt för alla människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in