2020-03-21, 11:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
En man är inte mindre värd, inte heller en barnlös kvinna. Jag menar bara att för mig personligen tycker jag att det kvittar eftersom jag inte har ett eller flera barn att behöva uppfostra och vaka över. Skrek mig hes igår (,nej men skrek väldigt mycket) och trodde när jag vaknade att min hals var sjukdom, insåg när det började släppa taget att det var för att jag gapade igår kanske, även om mitt immunförsvar reagerar så normalt. Men jag känner mig bättre, självklart vill jag inte springa ut idag ändå eftersom jag inte riktigt vet och jag håller inte med om hur man räknar mönniskolivs värde. Äldre o sjuka är viktiga, vilket var orsaken till att jag fick utbrott igår när någon påstod sig vara frisk men kommit till mig sjuk. Men jag hittade mail där personen skrev för ungefär veckan sedan att han visst varit sjuk en längre tid och då om symptomen på förkylning återkommit medvetet inte meddelat vare sig mig eller sin arbetsplats. Naturligtvis hade han hosta och värmehöjning för att han arbetat sjuk (han kom hem till mig efter jobbet). Oavsett vad, behöver man inte sprida andra sjukdomar heller under en pandemi. Äldre har byggt Sverige och kan få leva sina sista år friska och njuta av livet istället. Förstår att du blir orolig. Klart de räknas som viktiga.

Jo det vad som definierar ett samhälle eller mer i princip folk. Du vill INTE utsätta andra för den här skiten.Speciellt äldre. Om du känner dig sjuk håll dig hemma!
Citera
2020-03-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Åtminstone att 112 är belastat med dödsförskräckta lindrigt sjuka snarare än dödssjuka uttryckte en ambulanssjuksköterska till SVD igår. De kräver att vitalparametrar tas på plats av sköterskan.

okej har missat där, men som min vän försökte förklara för folk som krävde test och gnällde om hur fruktansvärt det är utan tester, ska man börja testa folk för corona för minsta symptom när det redan finns restriktioner hur man ska tackla det (vara hemma) så kommer vården kollapsa... behöver folk seriöst ta ett jävla test för att fatta att mår man inte 100 ge fan i o va ute.
Citera
2020-03-21, 11:07
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Enligt en vän som jobbar inom vården menar han på att det är inte dom som är sjuka som är problemet just nu utan de som ringer för ingeting som promt ska testas och kräver vård för en rinnande näsa eller 38 graders feber( det är inga konstigheter) folk som ringer ner kräver ambulans, föräldrar som hänger på dörren för att få komma in och testa sina barn och sedan skäller ut personal när de säger att det blir inget sådant nu .

Enligt många hypokondriker som hängde här förra veckan och framförallt i andra grupper skulle vi ha hundratals döda nu, istället ser vi inte ens ett 50 tal , en annan vän inom sjukvården menar på att de aldrig haft såhär lungt som det är nu på sina ställen.
Självklart är det lungnt nu eftersom de flesta, tvärtemot vad du verkar tro, stannar hemma för att låta sjukvården arbeta i fred. Men du verkar inte förstå vad slutligen tom Folkhälsomyndigheten insett att insjuknande i antal fördubblats 2 ggr per vecka. Det betyder att 50 iv patienter idag blir 800 iv patienter om 2 veckor.
Nu har människors rörelsemönster ändrats så troligen minskar hastigheten om 2 veckor ungefär. Men den kan dubblas en gång per vecka och det är katastrofalt. 3200 iv patienter om en månad. Vårt hopp är att läkemedel, klorokin tex, fungerar annars är nog katastrofen oundviklig. Och fortsätter det i samma takt som nu har vi 12000 iv patienter om en månad.

Jag tror man i tysthet behandlar med klorokin och antivirala medel så det finns hopp om att dödlighet och antal svårt sjuka hålls nere som i Norge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Just nu 69 vårdtillfällen på IVA tot
34 under 65
4 under 45
2 under 30

Källa SIR
Vad är SIR? Intresserad av att följa detta
Citera
Medlem
"Kommentar: Sverige har valt en egen linje i coronakrisen och håller fast vid den"

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/20/kommentar-sverige-har-valt-en-egen-linje-i-coronakrisen-och-haller-fast-vid-den
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Låt säga att Corona skulle vara över efter sommaren. Vad händer vid en depression?

Ponera:
-40 % arbetslöshet, ingen efterfrågan, hälften av alla småföretag borta.
-Folks besparingar, fonder, pensioner, livsverk.. det kan bli självmord.
Vad ska folk gå tillbaka till?

Hur ska staten försörja alla som inte klarar sig?
Det ironiska i det hela är att de som har haft mest att förlora är även de som förnekat den troliga framtiden.
Hade de också tagit till sig informationen som sipprade från Kina, (mycket fejkvideos förvisso men som var relativt enkla att genomskåda) och börjat varna för att detta blir inte vackert i Sverige om vi inte tar detta på allvar. Så hade nog framtiden sett lite ljusare ut.

Var många inlägg här om att det är bara en förkylning, detta kommer inte till Sverige, påbackade av Tegnell halva Januari och hela Februari.

En som frågade konstant om jag kunde sluta sittkissa bland annat. Patetiskt när man tänker efter.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Antagligen är det fan så mycket jävligare än man säger, för att inte orsaka upplopp. Om det nu inte är hoax hela skiten som den gången Rotchilds tog över världen genom att lura börsen under Napoleonkriget.

Det tror jag också. Kina med 1,3 miljarder människor offrar inte hela sin ekonomi för några tusen döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Stockholmare ÄR erkänt av FHM största smittkällan i landet. Pga att sthlmare hämtade hem smittan från Alperna. Det är fakta. Utpekade eller ej. FHM säger att folk i Sthlm Gbg och Malmö inte ska resa runt pga att de sprider smittan. Stanna hemma, ung som gammal.
Stockholm ÄR också Sverige största stad, med råge, så det hade varit konstigt om t.ex. Säffle hade varit epicentrum för smittan. Har FHM kommit med fler sensationella uttalanden?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Tänk att man kan ha så olika syn på saker. Lena Mellin i dagens AB:
Citat:
Tegnell – vår guide till galaxen
Statsepidemiologen kan bli vår nye nationalidol
Citat:
En hjälte är en person som uträttar stordåd. Och jag tror att det var precis det Anders Tegnell gjorde där och då.
Hans besked satte, åtminstone för mig, punkt för alla önskedrömmar om att det här skulle gå över ganska snabbt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/wPQmzG/tegnell--var-guide-till-galaxen

Sa inte han att smittan inte skulle spridas utanför Kina och att Italien inte skulle drabbas?
Är det korttidsminnet eller långtidsminnet som spökar, och är det hos mig eller henne?

Eller är det en antimobbningskampanj? Ja, men då har man märkt att det varit nåt hos AT som fått folk att reagera. Sen att de vänder det emot folk säger väl mer om dem ...
Citera
2020-03-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har följt avslutade fall på den sajten. Är det bara jag som oroas över att antalet döda, i % av totala avslutade fall, har gått upp?

När jag började titta var det ca 7% av alla avslutade fall som hade resulterade i död. Nu är det 11%.

Det känns väldigt oroväckande.

Det kan ligga något i det. Men observera att det att dödsandelen eventuellt går upp nu kan vara en naturlig konsekvens av att tiden från man får viruset till man eventuellt omkommer är lång kombinerat med att den relativa ökningen av antal infekterade är lägre nu än i första halvan av Februari. Den är förvisso på väg upp igen från att ha planat ut i sista halvan av Februari och första dagarna i Mars, men ändå.

Jag håller med om att det är konstigt hur alla var så otroligt ivriga att påpeka att den reella dödsrisken för befolkningen i genomsnitt var så extremt låg, vissa pratade om under 0.5% med motivationen att det nog var enorma mörketal.

Även om det antagandet är rätt i sig är det ju som matematik-entusiast extremt uppenbart att kombinationen av en exponentiellt växande pandemi och en lång tid från insjuknande till man avlider, bidrar till att så länge pandemin fortfarande växer exponentiellt (även om växthastigheten varierar), är det självklart att idén att man kan skatta "dödsrisken" genom att ta antal döda/antal insjuknade totalt skrattretande då den vill underskatta risken enormt.

Detta inser inte de flesta journalister eller läkare då dessa yrkesgrupper är notoriskt bristfälliga på att applicera matematik utan att ha självinsikten att inse detta. Däremot har de social förståelse nog till att inse att det naturligtvis finns ett stort mörketal med avseende på antal bekräftade smittade.

Så dessa två faktorer (mörketal vs den exponentiella växten) är ju två faktorer som drar åt vart sitt hål med avseende på hur man ska skatta "dödsrisken" varav de som uttalar sig som regel bara har förmåga att inse den ena faktorn. Tror detta förklarar vissa clownaktigt låga estimat för dödsrisken som vissa angett.

Det man borde göra för att på ett hyfsat sätt skatta dödsrisken är att ta:

D(t)/(I(t-k)*M(t-k))

Där D(t) är antal döda som funktion av tiden t, I(t) är antalet bekräftade insjuknade som en funktion av tiden t, där vi dessutom ser k tid tillbaka i tiden, där k symboliserar den genomsnittliga tiden en som dog med smittan hade varit bekräftad smittad (ej att förväxla med inkubationstiden ellr tiden det tar att dö från man de facto blir smittad). M(t-k) är det befarade mörketalet man antar existerade vid tiden t-k, vilket ska tolkas som om man hade 100 bekräftade smittade vid tiden t-k men antar att de faktiska antalet nog var 500, så blir M(t-k) 5.

Sammanfattnignsvis blir nämnaren med andra ord antalet man antar de facto var smittade för tiden k sedan.

Jag skulle bli ganska förvånad om det senare kommer visa sig att den genomsnittliga befarade dödsandelen av de som befarats ha smittat (alltså med mörketal) är under 3% och om jag skulle gissa lutar jag mot runt 5% om jag skulle gissa. Men det är svårt och beror ju dessutom på hur mycket den sprider sig och hur snabbt och därmed vilken grad sjukvården kan bidra.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
okej har missat där, men som min vän försökte förklara för folk som krävde test och gnällde om hur fruktansvärt det är utan tester, ska man börja testa folk för corona för minsta symptom när det redan finns restriktioner hur man ska tackla det (vara hemma) så kommer vården kollapsa... behöver folk seriöst ta ett jävla test för att fatta att mår man inte 100 ge fan i o va ute.
Vi måste ha tester för att de som haft corona och blir friska ska veta att de kan röra sig fritt i samhället igen.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Nu är det 70 tot på IVA, upp en sedan jag kollade (typ 5 min sen)

Siffran 70 innebär inte att det år 70 personer på IVA just nu, utan det är antalet IVA-vårdtillfällen under mars månad. Vissa personer räknas till och med flera gånger. Det man kan vara rätt säker på dock är att det är en hel del patienter på IVA. För 48 timmar sedan var nämligen antalet vårdtillfällen 33.
Senast redigerad av Karembeu 2020-03-21 kl. 11:10. Anledning: Felstavat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in