Citat:
Ursprungligen postat av
Aaabree
HP är dagismatte, varför ska du få fördel för att du är bra på matte 1? Du har marginell användning av det, behörighetskravet är Matte 4 och Fysik 2.
Det finns en poäng i att vikta språkdelen för hum men det är helt meningslöst att vikta kvantdelen för ingenjörer. Egentligen tycker jag man ska vikta språkdelen för ingejörer också för ingen på KTH kan skriva en läsbar text.
Du får en fördel av att vara bra på matte 1 hur du än söker till KTH - den ingår i ditt betygssnitt trots allt. För övrigt kan man se all matte som dagismatte om du jämför med efterkommande nivåer.
Jag vet inte om det är HP i helhet du är kritisk till, eller om du bara inte förstår implikationerna av att vikta kvantdelen för ingenjörer. Man vill alltså minimera möjligheten att kompensera bristfälliga resonemangsförmågor & kunskaper i matte 1 genom språkdelen. Då gäller det verkligen att fullkomna sin prestation på kvantdelen. Skulle personligen inte likställa att någon bara är "bra på matte 1" om de får ett bra viktat resultat. Har man en god grund i gymnasiematten, vilket jag tror återspeglas i kvantdelen, ger det bättre förutsättningar att man klarar av en civilingenjörsutbildning, än om man har bättre / likvärdiga språkkunskaper jämfört med mattekunskaper.
Det finns en anledning till att alla lärosäten som kört detta för civilingenjörsprogrammen HT 2019 kommer köra med det nu HT 2020. Håller annars till viss del med om din sista mening.