Citat:
Ursprungligen postat av
MittPorrKonto
Det finns en himla massa studier som påvisar att rökare är i högriskzonen. Detta konstaterades redan för en månad sen i Kina.
Ja, karatän hjälper alltid. För stunden. Problemet med pandemier är att de är återkommande. Och problemet med karatän är effekterna på ekonomin.
Finns det studier om att rökare är överrepresenterade, jag har inte sett några förutom en väldigt ovetenskaplig artikel i aftonbladet som inte bygde på en intervjuv där en läkare spekulerade.
Vet att det tidigt spekulerades om att rökare drabbades hårdare då ca 50% av mannen i kina röker och bara 10%av kvinnorna gör det och att detta skulle förklara varför det var högre dödlighet bland män än kvinnor. Dock så kan man inte se denna procentuella fördelningen bland de svårt sjuka och döda i kina vilket snarare talar emot att rökare skulle vara överepresenterade.
Liknande spekulationer har skett med astmatiker men åter igen finns mig veterligen ingen statistik som stödjer detta.
Personligen tror jag att denna typen av spekulationer och rykten bygger på att man vill kunna peka ut riskgrupper så man själv känner sig tryggare om man inte tillhör riskgruppen.
Som exempel för någon månad sedan vär väldigt många övertygade om att kineser drabbades mycket hårdare av detta virus än västerlänningar pga att dödstalen i kina då var högre trots att smittan ännu inte hade kommit till europa, detta påstående är ju nu tydligt falskt med tanke på dödstalen i italien.