2020-03-21, 08:00
Medlem
Alplandskaps avatar
20-49 år 9 stycken
50-65 år 20 stycken
66-79 år 20 stycken
80+ 6 st
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Statistik är inte alltid så enkelt.

Det kan vara så att "vågen" av dom som nu får intensivvård till 99% består av personer i åldern 20-65 som varit till Italien/Alperna och åkt skidor. Om vi antar att 65-plusare inte lika ofta åker skidor i Alperna och att därför ännu få i den åldersgruppen är smittade, så kan det vara förklaringen till att det just nu ser ut som det gör.

De här siffrorna gäller till och med igår, hela landet och sedan 2020-01-01. Intensivvårdsregistret.

I'm with you. Men, jag tror att det hade kommit fram om de nio som intensivvårdats alla hade varit utomlands. Eller flertalet av dom. Vore intressant att veta om de har underliggande sjukdomar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamleJan
Folk är ute på krogarna som vanligt här. Tycker det är jävligt oansvarigt. Full rulle på pubarna..

Förbud är det enda som gäller och att man som i Nordkorea skjuter folk som bryter mot karantän. Skjut några slumpmäsdigt utvalda idioter som tramsar runt på stan så lär de andra sig snabbt vad som gäller.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
New York har ungefär samma antal invånare som Sverige. 26 döda i New York o 16 i Sverige så ungefär i samma läge.

Vem kommer öka fortast i antal döda?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kvinnor som vi älskar bör nog inte tro att det mer under beskydd. De är utsatta också. Om 58% var män var 42% kvinnor. Det är många kvinnor det.
Självklart. Evolutionen har låtit både kvinnor och män överleva och även dö. Ändå. Dör exempelvis en miljon, är de där 4% något. Jämför med hur många som är schizofrena. Psykopater. Homosexuella. Så inser du att några procent är mycket. Det är liksom ännu vanligare åkommor än den blodgrupp jag har AB-

Förstår du? Klar vi kvinnor dör. Det du säger är jämförbart med att det är en obefintlig överskott av män eftersom nästan lika många kvinnor som män, kommer hit.
Citera
2020-03-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
OK, vi säger väl så då. Vi kan höras om ett halvår.

Tills nästa hysteri, snarare om ett år så att ett nytt vaccin måste tas fram.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Tanken om att man ska ljuga och mörka verkligheten så länge som möjligt för att allmogen inte ska få panik är helt felaktig. Vad vinner man på det?

Det kommer att bli total panik och kaos ändå och ingenting kommer att ha vunnits genom att man fördröjde det hela med någon månad. Tvärtom så kommer man ha gjort saker sämre än vad de hade behövt vara.

Om man istället för att ljuga och glatt släppa in tjogtals med fullsatta flygplan med pestsmittade hade sagt sanningen om viruset och agerat snabbt, beslutsamt och proaktivt redan i januari (framstående läkare slog larm redan i början av januari, men detta trycktes ner av Tegnell) så hade vi varit i en väldigt mycket bättre situation.

Exprter på "krishantering" brukar säga att man inte ska ljuga och mörka, men ändå så gör makthavare ofta det.

Den svenska regimens agerande i samband med detta är ju faktiskt mycket sämre än det inledande sovjetiska agerandet vid olyckan i Tjernobyl.

Olyckan i Tjernobyl var något som hände plötsligt och utan större förvarning. Detta virus och dess farlighet var känt av våra makthavare ganska långt i förväg, då Kina redan hade drabbats av det.

Jo men vet ju inte. Eller man hoppas de inte visste. Ta som bara exempel. En kapten på en båt kan beordra evakuering. Han/hon vet om att detta beslut innebär troligen att personer kommer mista livet i paniken. Några kommer att dö. Men sett till att skutan håller på att sjunka så kommer många fler att dö om beslutet inte ges.

Här återstår att se. Hade vi bra kaptener eller inte.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrpan
Så jävla egoistiskt tankesätt... bara rädda sig själv... för mig och mina kollegor är de farligare att gå till jobbet än att lämna barnen på fritids/dagis. Skulle vi alla tänka lika dant, bara på oss själva skulle de bara på min arbetsplats, försvinna 75% av sjuksköterskorna. Räkna där till att de som är kvar, som inte har barn, kan behöva vara hemma för egen sjukdom. Då har vi ingen vård kvar. Då kan vi lägga ner.

Du får göra som du vill... men klanka fan inte ner på oss som försöker få samhället att rulla och vården att fungera!

Jag tar en risk varje dag, när jag går till jobbet när jag lämnar barnen, när jag går och handlar... men det är värt det tycker jag! För att när jag eller mina barn blir sjuka, eller när vi behöver nåt i affären, då vill jag att vi ska kunna få det vi behöver. Då måste alla hjälpa till, om alla får panik å låser in sig i onödan... då kan vi verkligen snacka om samhällskris!!!

Väl skrivet! Det är såna som du, och alla vi andra i den tänkande och icke empatistörda majoriteten som tycker likadant, som driver det här samhället och landet framåt. Gäller f.ö. alla länder! I ett samhälle utgör vi ett kollektiv som behöver samarbeta för allas bästa. Märks som tydligast i krissituationer förstås.

Som tur är har detta forum en rejäl överrepresentation av empatistörda egoister, så vi behöver inte dra för stora växlar på alla idiotiska inlägg här.
Citera
2020-03-21, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
I tråden är det väldigt mycket gnäll pa Tegnell, sittande regerging, alla foliehattar (som ju fått rätt...) och alla möjliga andra.

I samhället i stort är det i ordning; Trump, M, SD, den vite CIS mannen som är skyldiga.

Var är den kraftiga kritiken av Kina som;

-förmodligen skapade viruset i ett laboratorium (fortfarande konspirationsteori men med tanke på hur mycket mer effektivt detta virus är och att dom har ett högsäkerhetslaboratorium i Wuhan som forskar på just olika virus så skulle det inte förvåna mig det minsta...)

-höll tyst om viruset ett par veckor och försökte sedan skönmåla situationen.

-protesterade högljutt så fort något land stoppade kinesiska flyg från Wuhan och senare Kina.

-har konstant friserat antalet sjuka och döda (det talas om att det är 8 miljoner färre mobilabonnemang hos china mobile...)

-protesterar högljutt så fort någon kallar det Wuhan eller Kina sjukan, virus, sjukdom etc.

-försöker nu få det till att dom inte har några interna fall utan att dom kommer få sin andra våg utifrån landet med besökare.

Faktum kvarstår att Kina har kastat in hela världen i en lågkonjunktur som sannolikt kommer bli vår tids Great Depression och med tiotusentals döda (minst).

Jag hoppas personligen att Kina får rejält med sk1t för detta.

Du blandar ihop en jävla massa saker nu.

Kina är definitivt skyldiga men det kommer inte vara någon som vågar kritisera dessa så länge de sitter på tillverkning av i stort sett allt oavsett hur rätt eller fel det må vara.

Vad Trump, M, SD och den vite CIS mannen är skyldig till i detta är för mig ett mysterium, låter som något en radikal miljö/vänsterfeminist skulle koka ihop och dessa har ju inte alla synapser kopplade på korrekt sätt det är ju redan etablerat faktum så därför känns det egentligen meningslöst att kommentera på detta.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Jag hoppas personligen att Kina får rejält med sk1t för detta.

Ja, så de kan förbättra sin hantering och sitt hämningslösa ätande av vilda djur.
De släpar in ormar, fladdermöss mm. till storstäderna där de trängs ihop på marknader. Vi skall vara tacksamma att de är måttliga vad gäller apor, annars hade vi haft en rejält svårstoppad Ebola nu.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Varför ska du tro på vad vissa bara gissar här? Sannolikt är spridningen stor, ja. Men jämför Stockholm redan en vecka sen och Italien. I media har det stått att Italien har varit under karantän osv. men folket verkar ha gjort vad fan de vill ändå - och inte sitter de o gömmer sig hemma som typ alla svenskar gör. Nej, när skolorna stängde stack alla till bergen och åkte skidor. Det är fester osv. Inte ens nu är de på samma asociala nivå som svenskar var redan innan corona. Där svenskar har satt sig själva nu - utan FHMs inrådan - är fan vad resten av världen ser som tortyr.

Man kan inte jämföra sig med Italien. Vi är annorlunda på alla sätt.

Här i Svedala åktes det till åre o 499 afterski. Så finns idioter i Sverige med.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja man kan ju säga så här oavsett hur kompetent Tegnell är så har han i egenskap av statsepidemiolog gjort mängder med uttalanden och förutsägelser som om han vore Nostradamus som sedan visat sig helt fel hur någon kan ha förtroende och tilltro till skenbar kompetens i ett sådant läge är bortom mig.

Det hade varit en sak om han varit ödmjuk och sagt att "mycket tyder på", "vi observerar" eller dyl men det har han inte utan tvärsäkra rent åt helvete felaktiga påståenden och floskler. Sen undrar FHM varför folk har lågt förtroende för honom?

Ja det är definitivt vad de borde syssla med och det kanske de gör också, men de skulle börjat 4 veckor tidigare minst.
Det som irriterar mig mest är dessa presskonferenser där den ena efter den andra tomten kommer fram och mer eller mindre står och blåljuger och så fort det blir känsligt så är det hemligt.
Och jag förstår faktiskt inte hur folk kan gå på detta gång på gång, det kommer säkert ursäktande "vi har varit naiva" tal så småning om också men jag kommer bli tokig om allmänheten accepterar detta.

Och visst att FHMs prognoser kan ändras är en sak men det ska vara grund till detta då, jag får en stark känsla av "not invented" here på i stort sett allt de säger. Om vissa arbetsgivare vill att anställda ska jobba hemifrån har väl inte FHM ett skit med det att göra?

Jag kan bara hålla med om allt det du skriver. Kan tillägga att något jag också stör mig på är att flera organisationer allt från kommuner och idrottsföreningar kör med standardfrasen "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer". Det är på något vis att göra det väldigt enkelt för sig. Att slippa ta ansvar. Att luta sig tillbaka och säga, men "vi följer bara vad andra säger". Löfven står i TV och säger att vi måste lita på vad "experterna" säger. Frågar man sig aldrig varför experterna i andra länder gör helt andra bedömningar? Jag tycker det tyder på en enorm portion naivitet eller tom dumhet. Det håller inte. Regeringen kommer hållas 100% ansvarig för hur denna pandemi hanteras. Det går inte att gömma sig bakom någon annan.
Citera
2020-03-21, 08:04
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
New York har ungefär samma antal invånare som Sverige. 26 döda i New York o 16 i Sverige så ungefär i samma läge.

Vem kommer öka fortast i antal döda?

Det blir nog New York , då de borde ha haft ett större införande av smitta sedan i december. Med tanke på befolkningstätheten med så borde smittan ha skett mycket snabbare än här i Sverige.
Bristen på test gör ju att vi inte direkt kan se något, men gissningsvis borde de ligga före nu. Ingen har ju någon aning hur många som har dött heller, då de döda inte kunnat testas förrän helt nyligen.
CDC har väl typ i veckan löst problemet med testerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in