2020-03-21, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Det värsta i Stockholm är alla gamlingar man ser som är ute och ränner i stan och i butiker. De respekterar inte fhs rekommendation.

Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Respekterar? Det är pga FHM som många av dem kommer dö.
Hade de stannat i sina bostäder som FHM anser att de ska göra så hade de klarat sig.

Polisen borde bötfälla alla över 70 som är ute och rör sig.
Citera
2020-03-21, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Läget är nog riktigt illa redan på söndag, Då torde IVA platserna vara slut.
Efter det så lär det utbryta panik lite i taget tills fullt kaos råder..

Regeringen är ju beredd med militära trupper för att stävja folksamlingar.. Får vi ett "ådalen" scenario där Svensk militär skjuter Svenskar ?

Ja, Drygt 15% av IVA-platserna är upptagna. Och det har inte ens dragit igång.
Runt om på sjukhusen saknas redan utrustning som handsprit, visir, skyddskläder....

Kommer bli smärtsamt att beskåda detta.
Citera
Medlem
FuckHumanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Några bra tankar om hur vi bäst hanterar en framtida pandemi:

https://www.scmp.com/comment/opinion/article/3075958/how-world-can-be-better-prepared-next-pandemic-and-keep-economic

Det bästa vore väl ändå om samtliga länder, som ett tack för coronan, enades om att det slutligen blivit dags att radera Kina från världskartan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Finns en del teorier i konspirations forumet.. dock inget som bör tas upp i denna tråd.

Vad händer om ökningarna av antalet döda fortsätter i 1-2 år med exponentiell ökning ?
Då lär det stryka med10 000 tals per dygn bara här i norden.

Utan bot eller behandling så är det faktiskt en risk, alla tycks tro att det kommer att sluta ganska väl trots en del domedags teorier. Ni som tror det bästa.. hur inbildar ni er att det kommer att sluta sprida sig ? att alla blir immuna ? och att 90% överlever? inget talar för detta dock i dagens läge. Snarare att åldern för dödsfall sjunker och allt yngre avlider. Det kan också vara så illa att myndigheterna runt om på planeten mörkar antalet unga döda för att stävja panik i länderna.

Folk svalde ju struntpratet om att enbart 80+ dog.. nu är vi nere vid 60+ och även lägre åldrar..

Njae den exponentiella ökningen avtar med tiden per automatik då fler och fler blir immuna.
Citera
2020-03-21, 02:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag kollade nyss å den var inte kvar längre, jag såg halva och vart inte imponerad av SVTs rättesnöre.

Svt är en propagandamaskin, fast idag skärpte dom till sig och satte FHM:s generaldirektör på pottan - han drog som en avlöning på banken. Det är märkligt att svenska befolkningen inte ser detta? Jag är helt chockad. Han fick i princip den viktigaste frågan någon ställt under det här debaklet och duckade. Svenskarna fortsätter med krogrundor och after ski! Vi förtjänar ju för fan att bli mosade under det här viruset!
Citera
Medlem
Covids avatar
Logiken haltar. Spanska sjukan uppstod inte i Spanien, utan i USA. Den spreds av amerikaner.

En annan sjukdom som spreds av amerikaner är bögsjukan aids. Rätt ska vara rätt, så låt oss kalla den för amerikanska bögsjukan. Utan rövknullande amerikanska freak hade skiten stannat hos apknullarna i Kongos djungler.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi har döpt det till Kina Sjukan vilket är helt logiskt eftersom det först blommade ut i Kina. Om man har döpt en annan pandemi som Spanska sjukan utan att var rasister så kan vi döpa denna pandemi till Kina sjukan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, Drygt 15% av IVA-platserna är upptagna. Och det har inte ens dragit igång.
Runt om på sjukhusen saknas redan utrustning som handsprit, visir, skyddskläder....

Kommer bli smärtsamt att beskåda detta.
Ja, tyvärr kommer det bli hårda restriktioner i Stockholm nästa vecka vilket kommer att skada ekolonomin..
Citera
2020-03-21, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja den är uppdaterad.
Takk. Det er trist at så mange har dødd.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ok, du har inte hängt med alls va.. Och ändå kommer med uttalanden.

Någon skrev att hans släktingar i Wuhan menade att allt var som vanligt igen.

I artikeln jag länkade till står det att man så smått kommer släppa tillbaka folk till sina arbetsplatser inatt.

Alltså ljög man om att allt var som vanligt. Läser du artikeln ser duven hur spända man är, antalet fall på feberklinikerna ökar och man sitter redo med pekfingret att lansera totalkarantän igen.

Nej, det heter inte Gestapo, det var bara en liknelse.
Fråga din kollega hur.

https://www.google.com/amp/s/www.theglobeandmail.com/amp/world/article-china-virus-response-escalates-to-snitch-lines-and-threats-of/

Men lilla vännen... Det den personen sa var att det började gå tillbaka till det vanliga igen, syftade på att Wuhan sakteligen börjar vakna upp.

Personen sa inte att allt var som vanligt, men "i stort sett" har jag för mig. Dessutom avgav han bara andrahandsinfo så lite magstarkt att kalla honom för lögnare, tycker du inte?

Jag läste artikeln och såg inte hur spända alla var, däremot på sin vakt. Som sig bör.
Och jag vet att det inte heter Gestapo.... men du förstod inte ens min replik och det är inte första gången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det finns dock tyvärr folk i Italien som är slarviga, men man är på dem och uppmanar folk offentligt och civilt att skärpa sig.
Det finns dumhuvuden överallt som tycker att de är världsmästare, men sen så finns det folk som liksom lever i sin egen värld.

Har hört en uppgift om möjligt fängelsestraff på 12 år. Det skulle kunna bara mord, men man har också livstid för mord, och det är inte ovanligt att bli dömd till det.
Ja, jag har inte koll på siffran nu, men för ett par dagar sedan var 7000 gripna för att ha brutit karantänen, och det är ingen jättesiffra för att vara Italien och efter 1.5 vecka. Så visst finns massa idioter, men överlag verkar de ha följt reglerna skapligt iaf.
Citera
2020-03-21, 02:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nånstans I tråden länkade någon till något om att viruset ser ut att trivas utmärkt mellan 30e och 50e breddgraden. Vi ligger längre norrut, så det finns hopp om att vi inte behöver ta till fullt lika extrema åtgärder.

Vi kan inte förlita oss på hoppet, det är försiktighetsprincipen som ska gälla. Men nu är det kört! Det är synd om människorna, sa Strindberg.
Citera
2020-03-21, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Kolla på Sydkorea, ett land som fungerar ungefär som Japan, med disciplin och ordning och där har det totalt eskalerat med över 6000 fall redan.

Sverige är mer ignoranta, mindre disciplinerade och mycket sämre på att hantera detta. Vi är förmodligen världens mest öppna och toleranta land. Vilket är bra i de flesta sammanhang, men den allra sämsta egenskapen vid en pandemi.

Tror vi kommer ligga tvåa efter Kina med antal fall när April kommer. Sanna mina ord.

10 dagar kvar till april.
Sen ska vi sanna dina ord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in