Citat:
Ursprungligen postat av
MittPorrKonto
Italien har en äldre befolkning med många rökare och annat socialt mönster. Går ej att jämföra.
Du verkar inte förstå poängen. Poängen är att förklara att coronaviruset verkar vara 10x dödligare än influensan.
Jag vet inte hur mycket du kan om statistik, men så fort man kollar på datan så inser man direkt att dödligheten är betydligt högre för coronaviruset jämfört med en vanlig influensa. Det är just därför man ska ta denna sjukdom på allvar.
Det finns två variablar som driver antalet dödsfall: hur stor del av den svenska befolkningen som kommer bli smittade, och hur stor del av de smittade som kommer att dö.
WHO har uppskattat att cirka 1% av de som smittas kommer att dö, och data från Sydkorea tyder på att detta verkar vara vår bästa gissning.
Samtidigt så finns det epidemiologer som byggt modeller för att uppskatta hur många som kommer att bli smittade, och jag tror jag hörde att uppskattningsvis 50% av den svenska befolkningen förväntas smittas.
10 000 000 x 50% x 1% = 50 000 . Jämför detta med en svår influensasäsong då cirka 1 000 svenskar dör.