2020-03-21, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det finns kulturella skillnader även inom sverige (jag går inte in på detaljerna)

men även gamla svenskar verkar ha svårt att följa rekommendationerna, sist jag var och handlade var det en gammal tant som hade en förskräcklig hosta inne i affären och jag flyttade mig hastigt

men hon var kanske bara förkyld och var tvungen att handla?
jo men i det stora hela är det stora kulturella skillnader mellan länderna. italien skiter man i staten. och de är mera fysiska och sociala.

i sverige isolerar vi de äldre på äldreboenden eller hemma. vi är inte speciellt sociala (går ut och äter eller träffar släkten ett par gånger om året tex). och vi är definitivt inte speciellt fysiskt sociala.

sen är statens ord lag i sverige. detta är ju på gott och ont. men i italien finns det ju en tradition av att staten har noll inflytande över många människors liv. det är ju precis i den kulturen som maffian har kunnat existera. som ett alternativ till avsaknad av stat.
Citera
2020-03-21, 07:03
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om du inte noterat det så har FHM bara ljugit och haft fel.
Du ät månader/år efter kunskapsläget.

Redan under SARS 1 lärde man sig att det är semi luftburet, och kan dunsta
upp ur avlopp med naturlig avdunstning.

Ja men det kan de ju inte säga. Befolkningen skulle bryta ut i fullständig panik. De verkar ha rätt. Folk verkar nöja sig med lögnen att det är "äldre" och att det är "droppsmitta" och "absolut inte farligt för barn". Psykologi så det sjunger om det.

Hur är det med dig?
Har du varit på sjukan?
Har du blivit testad?
Citera
2020-03-21, 07:03
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT intervjuade en överläkare på danderyd sjukhus i Stockholm igår som räknar med att sjukvården och intensivplatserna kommer vara överbelamrade redan nästa vecka med coronapatienter, därav det intensiva arbetet med att expandera antalet intensivvårdsplatser runt om i landet. Man nekar redan nu folk att få sjukvård som man i vanliga fall hade hjälp p.g.a. att de inte kan hjälpa dem p.g.a. platsbrist.

Du kan se klippet här nedan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukhus-rustar-for-kraftig-okning-av-coronapatienter
En kille kom hem till mig och mådde inte bra och ljuger om det eftersom han rör sig ute i samhället. Det var inte cricket utan sitt arbete han åker till trots att han är sjuk. Han var här i förrgår och jag vaknade nu med halsont och svullnad. På mig går allt ner snabbt men man ska vara inomhus i 2 dagar läste jag.

Kan man inte testa alls längre? Killen rör sig alltså i samhället utan att bry sig om att han är sjuk eftersom han rör sig efter hur han själv känner sig. Inte symptom. Jag har inte resten. Han hade hosta och var varm också. Men jag skulle vilja se det på papper. Att det är något iallafall.
Citera
2020-03-21, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag tycker väl det mest anmärkningsvärda är att MSB först nu börjar fixa föreskrifter och allmänna råd i kris. Vad har DE gjort i alla år? Det är ju inte så att Sverige har drällt av kriser precis...
Med Eliasson vid rodret förväntar man sig inget annat. Allt han håller i blir KATASTROF! Han kan inte göra någonting rätt.
Citera
2020-03-21, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Sant. Italienare går på fotboll eller sitter på barer och kafeer där de pussar varandra på kinderna. Svenskar sitter hemma och drar en kalsongfylla i ensamhet eller shitpostar på Flashback. Den stora smittkällan i vårt hälsomedvetna land lär ju vara gymmet. Då särskilt gruppträning. Men de flesta håller sig hemma om de börjar visa symptom och helt asymptomatiska spridare vet jag inte om man ska tro på.
precis! tänk även på att italien har en helt annan syn på staten och dess legitimitet https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/kinesiska-experter-domer-ut-italiens-atgarder

det är ju inte för intet som italien är maffians hemland.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Såg en rubrik i Expressen om hur diktaturer ljuger för sin befolkning. Frågan är hur vår egen regering kommer att mörka eventuella tabbar och bristen på resurser i sjukvården?

Ja. Vad ska man säga? Inledningsvis tror jag Lena Hallengren yttrade något i stil med "vår beredskap är god". Jag bara skakade på huvudet och tänkte på andra världskriget. De flesta torde ju veta hur det står till med svensk sjukvård med återkommande stabslägen, sängar i korridorer, folk som dör i väntrummen etc, och detta redan innan en gigantisk pandemi. Övriga kommentarer egentligen överflödiga. Vissa företrädare för myndigheter och regeringen tycks tro att befolkningen är helt pantad i huvudet. Mot bakgrund av detta blir det ännu svårare att förstå varför man inte tar till mer kraftfulla åtgärder så snabbt man bara kan. Att sätta Italien, Spanien, Frankrike och Kalifornien i karantän är nog inget man gör bara föra att det är kul. Man förstår att även om man tar till bland det värsta man bara kan så kommer läget bli sjukt ansträngt.
Citera
Medlem
Skrämmande att läsa kommentarerna på folkhälsomyndighetens facebook sida, 95% applåderar dom och Tegnell för deras expertis och handlande.
Man misstänker de plockat bort kritiska kommentarer för de som går att se är max 6 timmar gamla.
Citera
2020-03-21, 07:06
Medlem
Citat:
Pluspoäng på dig!
Skönt att EN människa härinne hade att vett att använda huvudet och rädda sina barn!

Du verkar tämligen säker på sin sak om man läser dina inlägg här. En fråga:
Tvekar du inte? Tänk om vi gör rätt i Sverige tänk om virusets syfte är att förstöra länder/ekonomi snarare än något annat..

Säger inte att det är så, är bara själv extremt förvirrad i vad jag tycker/tror. Är av slaget ”hellre fly än illa fäkta” och har därför vidtagit de åtgärder jag har privilegier att kunna. Tycker det känns absurt att mina barn ska gå till skolan och riskera närstående i riskgrupp, bara för att det verkar som om hela svenska skolsystemet knäcker extra som fosterhem åt icke utplacerade vanvårdade barn. MEN, det säger inte att jag känner mig säker på att jag gör rätt.

Mina tankegångar angående viruset ändrar sig med exakthet 5 gånger i timman, jag önskar jag hade en stadigare ståndpunkt och inte vacklade inför senaste talande, men det är svårt att ha rätt när ingen vet framtidens begränsningar och skeenden.

Suck.
En dag till att famla i mörkret.
Citera
2020-03-21, 07:06
Medlem
Alla ska vara hemma i USA:s tre största städer

Citat:
Coronapandemin får allt större konsekvenser i USA, där alla invånare i delstaterna New York och Kalifornien beordras att stanna hemma. En kraftig injektion på 1 000 miljarder dollar övervägs för att hålla ekonomin vid liv.

Citat:
I de två stora delstaterna bor totalt närmare 60 miljoner människor. De enda som undantas från det nya påbudet är personer som anses ha samhällsbärande arbeten.

Citat:
Även i delstaten Illinois kommer invånarna stoppas från att gå till jobbet och ska i möjligaste mån hålla sig hemma. Det innebär att USA:s tre största städer – New York, Los Angeles och Chicago – kommer att stå under ett slags karantän.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/kalifornienbor-maste-stanna-hemma

Varför görs inte samma sak i Sverige? Framförallt när det gäller Stockholm. Sätt staden i karantän innan det blir som i Lombardiet för helvete!
Citera
2020-03-21, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
WOW vad Sveriges horungar kommer ångra detta. Ha så jävla kul på puben/krogen/afterskin, jävla dårar, Det är eran fel att era föräldrar dör jävla horungar. Skäms över att vara svensk.

Du är inte svensk. Du är en arabneger!
Citera
2020-03-21, 07:08
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Jag tycker väl det mest anmärkningsvärda är att MSB först nu börjar fixa föreskrifter och allmänna råd i kris. Vad har DE gjort i alla år? Det är ju inte så att Sverige har drällt av kriser precis...

Jag tror Löfven och Tegnell följde det som alla regeringar och WHO försöker följa. Ingen Panik!
Det kostade ju människorliv, men ingen har åtminstone panik.
En ivrig censur och inaktivitet tog kål på paniken. Mn oj, vad det har och vad det kommer att kosta...

Om du tittar på youtube på filmer från ledningscentraler tex.
https://www.youtube.com/watch?v=BEytoTPk38Q

Sista övningarna slutet 80, början 90-talet, sedan stängde man dörrarna.......

Övningar och planering upphörde, civilförsvaret lades i praktiken ned.
Förråden tömdes...............
Citera
2020-03-21, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Du verkar tämligen säker på sin sak om man läser dina inlägg här. En fråga:
Tvekar du inte? Tänk om vi gör rätt i Sverige tänk om virusets syfte är att förstöra länder/ekonomi snarare än något annat..

Säger inte att det är så, är bara själv extremt förvirrad i vad jag tycker/tror. Är av slaget ”hellre fly än illa fäkta” och har därför vidtagit de åtgärder jag har privilegier att kunna. Tycker det känns absurt att mina barn ska gå till skolan och riskera närstående i riskgrupp, bara för att det verkar som om hela svenska skolsystemet knäcker extra som fosterhem åt icke utplacerade vanvårdade barn. MEN, det säger inte att jag känner mig säker på att jag gör rätt.

Mina tankegångar angående viruset ändrar sig med exakthet 5 gånger i timman, jag önskar jag hade en stadigare ståndpunkt och inte vacklade inför senaste talande, men det är svårt att ha rätt när ingen vet framtidens begränsningar och skeenden.

Suck.
En dag till att famla i mörkret.

Låt säga att du ledde ett land med ca 11 miljoner invånare, Skulle du chansa på det?
Dessutom skulle du chansa på det så mycket att du gav fan i att ha beredskapslager fyllda enligt gällande bestämmelser långt innan just detta hot var känt?

De flesta andra länder chansar uppenbarligen inte på det är de korkade, UK som Tegnell sa var bäst i världen på epidemier har gjort en 180 graders sväng; varför slutar de chansa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in