2020-03-21, 06:52
Medlem
FairStuffs avatar
Ursprungligen postat av KneeTop
Jag uppmanar till lugn!

7.7 biljoner människor i världen.
11,422 Döda.
16 Döda i Sverige.

In 2015 around 57 million people died.

LUGN!

Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Finn ett fel.

Svar:

Det är 21 Mars 2020 och inte 20 12 31 kl 23.59.59

P.s 11% är 825 000 000 Personer tyvärr.
Senast redigerad av FairStuff 2020-03-21 kl. 06:54.
Citera
2020-03-21, 06:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
De intervjuade nån matematiker igår, tror det var i SVT eller om det var i någon kvällstidning som uppskattade att det kan röra sig om ca 100 000 smittade i Sverige för tillfället men det är svårt att veta.

När det gäller ett exponentiellt förlopp som dubblar sig på en viss tid (ett antal dagar) -hela tiden -så blir det efter ett tag väldigt stora tal på bara några dagar, tycker det är svårt att hitta en bra film som förklarar det -men denna var väl rätt hyfsad https://www.youtube.com/watch?v=Tm38xA3KcQY

I filmen sker fördubbling varje minut -små tal i början -sen större och större tal. Och fördubbling av ett stort tal är ett väldigt mycket större tal (dubbelt så stort ju) -hela tiden. En arena gånger 2 är ju två arenor.
Citera
2020-03-21, 06:53
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Patienter under 65 på intensiven

Folkhälsomyndigheten har uppgett att
"i stort sett alla som dör eller
behöver intensivvård är över 80-90
år". Men siffror som SVT tagit del av
visar att hälften av alla smittade som
intensivvårdats i Sverige är under 65.

Statsepidemiolog Anders Tegnell anser
dock inte att det går att dra några
slutsatser av statistiken och säger
att andelen yngre kommer att minska.

Även i USA visar siffror att 47 proc
av de som intensivvårdats varit
personer under 65 år. I Nederländerna
har hälften av dem som vårdats på
intensiven varit under 50 år. "

källa text-tv

är det inte dags att bagdad-bob tegnell får någon annan tjänst?

han kan väl koka brännvin till handsprit eller nåt?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/21/195660351/sykehusleder-unge-og-friske-rammes-blindt
I Norge advares nå yngre personer.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
De gör tydligen om svenska mässan till sjukhus nu. Hur många kommer egentligen behöva vård i närtid? Någon som sett någon prognos?

Jepp.
Storbritanniens regering har sett en...

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/terrifying-data-behind-government-coronavirus-lockdown/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Situationen i Italien är mycket oroväckande med 627 döda under ett dygn
https://www.svd.se/rekordantal-doda-i-italien--627-senaste-dygnet
För att få lite perspektiv runt detta nummer: Sverige har en befolkning på 10 miljoner och under en svår influensasäsong så dör det cirka 1 000 svenskar i influensa.

Italien är 6ggr större än Sverige, så låt oss anta att det dör cirka 6 000 italienare under varje influensasäsong.

Influensasäsongen pågår inte året runt, utan från december till mars, och det blir endast några enstaka fall utanför dessa 4 månader. Slutet av januari och början av februari är toppen av influensasäsongen, men låt oss för enkelhets skull anta att antal dödsfall är utspritt med exakt samma nummer varje dag under perioden 1 december till 31 mars.

Det skulle betyda att Italien kan förväntas ha 50 dödsfall per dag i influensa. 50 förväntade naturliga dödsfall av vanlig influensa kan därför jämföras med 627 fall av coronaviruset igår.

Det där är lönlöst, de som likställer detta med en influensa är faktaresistenta. De jämför ett helt år med influensa fall med en pandemi som precis har utbrutit.

Resten av dessa människor sitter och sliter av sig håret på grund utav hur ekonomin kommer se ut när detta lägger sig. Men fallet är egentligen så att det är ett gäng jävla puckon som inte fattade att de skulle sälja sina aktieportföljer redan i januari. Därför sitter de nu och skriker.
Senast redigerad av Kkekke 2020-03-21 kl. 06:56.
Citera
2020-03-21, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Situationen i Italien är mycket oroväckande med 627 döda under ett dygn
https://www.svd.se/rekordantal-doda-i-italien--627-senaste-dygnet
För att få lite perspektiv runt detta nummer: Sverige har en befolkning på 10 miljoner och under en svår influensasäsong så dör det cirka 1 000 svenskar i influensa.

Italien är 6ggr större än Sverige, så låt oss anta att det dör cirka 6 000 italienare under varje influensasäsong.

Influensasäsongen pågår inte året runt, utan från december till mars, och det blir endast några enstaka fall utanför dessa 4 månader. Slutet av januari och början av februari är toppen av influensasäsongen, men låt oss för enkelhets skull anta att antal dödsfall är utspritt med exakt samma nummer varje dag under perioden 1 december till 31 mars.

Det skulle betyda att Italien kan förväntas ha 50 dödsfall per dag i influensa. 50 förväntade naturliga dödsfall av vanlig influensa kan därför jämföras med 627 fall av coronaviruset igår.

Italien har en äldre befolkning med många rökare och annat socialt mönster. Går ej att jämföra.
Citera
2020-03-21, 06:55
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Själv är jag lite trött på svartmålningen av Trump i svensk media. Han är hyggligt poppis i USA och kommer dessutom med största sannolikhet bli återvald som president.

Vad gäller Kina verkar det som de anser att de få fall de nu rapporterar handlar om sk importfall. Känns märkligt att de helt skulle lyckats kväsa den inhemska smittan. Har svårt att tro på det. Men har de lyckats bromsa smittan på detta vis är det förstås mycket bra.

Däremot är jag gravt orolig för vad som väntar oss i Sverige. Tror nu vi är ensamma i hela Europa om att hålla förskolor och skolor öppna. Även kollektivtrafik, samtidigt som vi har nära nog sämst vårdkapacitet i Europa. Det gör mig svettig.
Såg en rubrik i Expressen om hur diktaturer ljuger för sin befolkning. Frågan är hur vår egen regering kommer att mörka eventuella tabbar och bristen på resurser i sjukvården?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Patienter under 65 på intensiven

Folkhälsomyndigheten har uppgett att
"i stort sett alla som dör eller
behöver intensivvård är över 80-90
år". Men siffror som SVT tagit del av
visar att hälften av alla smittade som
intensivvårdats i Sverige är under 65.

Statsepidemiolog Anders Tegnell anser
dock inte att det går att dra några
slutsatser av statistiken och säger
att andelen yngre kommer att minska.

Även i USA visar siffror att 47 proc
av de som intensivvårdats varit
personer under 65 år. I Nederländerna
har hälften av dem som vårdats på
intensiven varit under 50 år. "

källa text-tv

är det inte dags att bagdad-bob tegnell får någon annan tjänst?

han kan väl koka brännvin till handsprit eller nåt?

Jag tror väldigt många har slutat att lyssna på honom för länge sen. Han har haft fel gång på gång under processens gång. Regeringen kan inte slaviskt bara gå på vad Folkhälsomyndigheten tycker och anser. De måste titta på omvärlden. Jag är förbluffad över att förskolor och skolor fortfarande har öppet och att faktiskt 50% av befolkningen låter sina barn gå där. Även om inte barnen blir särskilt sjuka, vilket ofta framhålls av Tegnell & Co kan jag inte tänka mig något annat än att de sprider smittan vidare. Vi har personal och föräldrar att tänka på. Föräldrar som kanske träffar andra människor. På så vis hålls smittan igång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
jag tror många underskattar de kulturella skillnaderna när man ser till graden av smittspridning och vilka åtgärder som är effektiva. i Italien är det inte många som lyssnar på staten alls https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/kinesiska-experter-domer-ut-italiens-atgarder

jämför med sverige där statens rekommendation är en dödssynd att bryta mot.

denna kulturella skillnad kan faktiskt betyda att Sverige kommer klara sig oherhört mycket bättre än andra länder. men det är såklart för tidigt att säga ännu.

det finns kulturella skillnader även inom sverige (jag går inte in på detaljerna)

men även gamla svenskar verkar ha svårt att följa rekommendationerna, sist jag var och handlade var det en gammal tant som hade en förskräcklig hosta inne i affären och jag flyttade mig hastigt

men hon var kanske bara förkyld och var tvungen att handla?
Citera
2020-03-21, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Hållt mina barn hemma redan i drygt en vecka. Av rena överlevnadsskäl, inte för dem men för alla i deras omgivning.

De föräldrar som fortfarande släpper iväg sina barn till skolan är idioter eller helt utan alternativ.

Det är tragiskt.

Vet inte om det var riktat mot mig, men vad säger att mina barn varit i skolan 🤔
Citera
2020-03-21, 06:56
Medlem
halvfestligts avatar
Till er som är i 20-årsåldern och skiter i om ni blir smittade, eftersom ni tror att ni är odödliga. Fatta att:

Sverige har färre respiratorer än vad vi kommer behöva snart.

20% av alla som får Corona behöver repirator för att kunna andas, enligt epidemiolog Emma Frans (video finns på svt). Det är inte bara folk i åldern 80+ som hamnar i respirator. (De bara dör snabbare än ni gör).

När respiratorerna tar slut måste sjukvårdarna välja vem som ska få andningshjälp. Ni som är yngre väljs först, men glöm inte att Sverige bara har ett fåtal respiratorer, så även ni kommer att behöva slåss om dem.

Tänk efter innan ni springer ut och smittar folk. Varje nytt fall minskar er egen chans att få andningshjälp om ni blir sjuka.
Citera
2020-03-21, 06:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet inte vad jag ska säga. Förutom att jag hoppas att våra farhågor inte stämmer....
Har läst att många inom vården säger att det känns som att de lever i lugnet före stormen.
Det går nästan att ta på de orden.

Önskar man kunde vakna och allt bara varit en mardröm.
T o m Tegnell säger att vi kommer att se en kraftig ökning närmsta tiden.
Vad har hänt med vårt land? vårt land som varit bland de bästa i världen, ett land man kände sig trygg och var stolt över att säga att man var från Sverige. Allt detta är nedmonterat, fördärvat. Vart våra skattepengar går/gått till behöver vi inte ens nämna.
Saknar mitt land och oavsett vad som sker är jag glad för att man fått uppleva ett Sverige som kan, ett Sverige som många sett som ett föregångsland.

Stackars arma Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in