2020-03-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Hade inte räknat med det, åtalstiden blir säkert förlängd.

Häktningstiden kanske blir förlängd, men just nu är det ett datum angivet och det är 29 mars.
Citera
2020-03-20, 21:16
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vad är det där för trams? Vad är jurister om inte experter? De är experter på att tolka lagen, vilket är precis vad man sysslar med i en domstol.

Ditt övriga inlägg låter som om du på något vis tror att socialsekreterare inte fattar sina beslut baserat på subjektiva bedömningar. Det är så löjeväckande att det knappt är värt att bemöta. Socialsekreterare fattar alla sina beslut på subjektiva grunder. Det är så att säga det som deras jobb går ut på.
Är du helt bakom flötet eller?

Jurister är kunniga inom juridik. Jurister är inte experter inom barnavård, missbruksproblematik, psykologi, människor eller sociala frågor.

Lagen säger ingenting om vad som är bäst för barnet.

Jag tycker det är bra att okunniga jurister inte fattar beslut om barn. Vad som händer om jurister tillåts bestämma ser vi ju tydligt resultat på. Det blir en mördad 3-åring som på grund av jurister skickades till döden.
Citera
2020-03-20, 21:22
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Advokaten "tycker" inte massa ogrundande åsikter. Advokaten uttalar sig utifrån sin uppfattning om rättsläget, och utifrån den information han hade fanns det inte stöd för ett LVU. Det är inte advokaten eller rätten som har haft livet av ett barn. Jag håller inte med om beslutet och jag tycker att lagen ska ändras för att stärka barnens rättigheter, bland annat ska barn som placeras vid födseln ha samma rätt till sitt familjehem som de har till biologiska föräldrar, de ska ha rätten att bo kvar där, och föräldrar som har haft missbruksproblematik ska vara absolut skyldiga att lämna drogprov innan en återflytt kan bli aktuell. Så ser inte lagen ut idag. Vill du ha ett rättsväsende som agerar som de känner för, eller vill du ha en lag som leder till rätt beslut?

Givetvis var det ogrundat tyckande från fikonjuristerna.

Det finns inte goda skäl att skicka en 3-åring till en familjesituation där:
1. Föräldrarna överger barnet på BB för att istället knarka fentanyl.
2. Föräldrarna inte vill ta drogprov för att bevisa att dom är drogfria.
3. Föräldrarna har våldshistorik.
4. Föräldrarna har missbrukshistorik.

Det är helt ofattbart att juristerna skickade en 3-årig till döden med ovanstående fakta.

Det tyder ju på att dom inte kan något om någonting förutom möjligtvis vad som står i lagboken.
Citera
2020-03-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbifin
Det finns de som skrivit 31 mars här, men jag har läst 29 mars.

Datum för åtal sätts alltid två veckor efter häktning. Det är så länge man får sitta häktad. Är inte FUP klar då blir det en ny häktningsförhandling där man antingen yrkar på fortsatt häktning eller inte fram tills åtal väcks. Man har två veckor i stöten på sig. Det kan pågå i princip hur länge som helst. I såna här fall är det inte ovanligt med många månader innan utredningen är helt klar. Det ska komma provsvar från röttsmedicinska, förhör, experter ska hinna tolka och komma fram till sin slutsats, obducering etc etc som tar lång tid.
Citera
2020-03-20, 22:06
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Givetvis var det ogrundat tyckande från fikonjuristerna.

Det finns inte goda skäl att skicka en 3-åring till en familjesituation där:
1. Föräldrarna överger barnet på BB för att istället knarka fentanyl.
2. Föräldrarna inte vill ta drogprov för att bevisa att dom är drogfria.
3. Föräldrarna har våldshistorik.
4. Föräldrarna har missbrukshistorik.

Det är helt ofattbart att juristerna skickade en 3-årig till döden med ovanstående fakta.

Det tyder ju på att dom inte kan något om någonting förutom möjligtvis vad som står i lagboken.
Visst, men nu är det så att det är socialtjänsten som ska styrka att problem föreligger - inte föräldrarna som ska styrka sin oskuld. Det räcker inte med att någon har missbruk i bakgrunden utan det måste finnas starka skäl till att misstänka att missbruk fortfarande föreligger, och att avstå från att ta drogprov räcker inte för det. Vidare måste problematiken vara aktuell (dvs att de lämnade BB är inte grund för LVU flera år senare). Det stämmer att pappan hade våldshistorik men barnet tilläts inte flytta hem till pappan utan en förutsättning för den här situationen var att föräldrarna levde isär.

Det är lätt att vara efterklok men vi har inte ett rättssystem där man får omhänderta människors barn utan att kunna styrka att påtaglig risk finns för att barnet ska råka illa ut. Det får inte vara "barnet kan råka illa ut om några år" utan ska vara aktuella problem.

Är du missnöjd med det så kan du engagera dig i någon av alla de rörelser som strävar efter att ändra lagen.
Citera
2020-03-20, 22:07
Medlem
Jag kan fortfarande inte förstå hur Martin Bengtsson kan fortsätta leva vidare utan några typ av konsekvenser.

Kan man som advokat jobba vidare när man brustit så tydligt?

Någon med kunskap om vilken instans dit man kan vända sig och anmäla?
Citera
2020-03-20, 22:22
Medlem
Det finns nog inget så manipulativt och ombytligt och egoistiskt och som saknar sjukdomsinsikt så mycket som en psykiskt sjuk missbrukare - förälder eller ej. Det många verkar glömma är att de ofta tror sig själva. "Idag skriker han på mig o barnen o jag orkar inte laga middag o jag ska ta livet av mig. Men imorgon ska jag vara världens bästa mamma o fru o vi ska vara lyckliga för alltid". Två totala motsatser kan vara lika sanna. Jag har haft många i min omgivning genom åren som duperat mig totalt. Vissa ÄR bra föräldrar TROTS missbruk och psykisk ohälsa och andra duger och många är tyvärr katastrofer och vill ha barn endast i egoistiskt syfte. Alla undersökningar visar att nätverksarbete - som Norrköping påstås vara jätteduktiga på - är det på lång sikt som hjälper trasiga familjer. I detta fall har ena barnet varit på HVB och det anses ju inte vara optimalt för ett barn. Jag tror att mammans advokat har lagt fram det bra i rätten. Vittnen som talar till föräldrarnas fördel och att kunna uppföra sig i rätten mm.
Citera
2020-03-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Jag kan fortfarande inte förstå hur Martin Bengtsson kan fortsätta leva vidare utan några typ av konsekvenser.

Kan man som advokat jobba vidare när man brustit så tydligt?

Någon med kunskap om vilken instans dit man kan vända sig och anmäla?

Här:
https://advokatjouren.advokatsamfundet.se/behover-du-advokat/vad-ar-en-advokat/missnojd-med-en-advokat/
Citera
2020-03-20, 23:03
Medlem
Jag tänker så på lilla Esmeralda. Hur har hon haft det hos sina bioföräldrar. Hon fyllde 3 år när hon precis flyttat dit, blev hon firad? Blev hon älskad? Trösta de henne och gav henne kärlek och trygghet om hon vakna på natten eller mådde dåligt? Fira de jul, fick hon en fin jul så som hon skulle fått hos sin ”riktiga” familj, den enda familj hon visste, som hon såg som sin mamma (Melinda) och pappa och systrar?
Hon måste ha undrat vad hon gjort för fel för att hennes mamma och pappa lämnat bort henne till dessa för henne nya människor. Tänk ångesten hon känt av att vara ifrån sin familj och tvingats leva hos dessa hemska människor R & P.
Känner en sådan onaturlig tung sorg för denna flickas öde. Vilket helvete hon levt, att ryckas upp ur den enda familj hon vetat och sett som sin, där hon fått kärlek och trygghet och sunda rutiner och tvingats mot sin vilja att leva i denna hemska tillvaro med R & P som är missbrukare, psykiskt sjuka och dysfunktionella.

Fan, jag känner skuld, jag önskar så att jag hade kunnat göra något så att detta aldrig skett.

Hon har längtat och väntat på att bli hämtad av sin ”mamma Melinda och pappa” som aldrig kom, och nu är hon död.

Är det ingen som vet hur Esmeraldas dagar och vardag sett ut? Älska R & P henne, lekte de med henne, mådde hon bra tills den dag hon dog eller har det varit misär hela tiden?

Jag tänker om jag varit fostermamman så hade jag varit och spanat utanför, för att se hur Esmeralda har det och om hon verkar lycklig. Jag hade inte gett mig, jag hade inte kunnat sova om jag inte visste med säkerhet att lilla Esmeralda hade det bra. De blockera fostermamman Belinda, men gav hon bara upp då? Hade det varit jag så hade jag blivit misstänksam och verkligen undersökt hur det stod till hos R & P! Jag hade klätt ut mig och suttit i en bil och spanat. Gav Belinda och hennes man bara upp om Esmeralda efter domen?

Sen advokaten Martin, att han tvärvände i rätten. Kan det vara så enkelt att han är en väldigt ond människa? Precis som pedofiler söker sig till dagis, förskolor och där barn är så har Martin valt detta yrke och att företräda barn för att han är en sadist som njuter av att se barn fara illa? Vilka andra mål har han haft hand om? Och hur har de fallen gått?

Mitt hjärta blöder för Esmeralda, har sådan ångest över vilken ångest, skräck och vanmakt denna lilla oskyldiga flicka måste känt. Och det hemska i allt är att hon var ju räddad. Hon blev räddad på BB och fick en underbar familj som älskade henne över allt annat. HON VAR RÄDDAD och förd till trygghet, för att 3 år senare bli skickad tillbaka till helvetet som skulle bli hennes död. Fan jag kan inte acceptera Esmeraldas öde.

Förlåt Esmeralda för att vi inte kunde rädda dig ❤️❤️❤️
Citera
2020-03-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Visst, men nu är det så att det är socialtjänsten som ska styrka att problem föreligger - inte föräldrarna som ska styrka sin oskuld. Det räcker inte med att någon har missbruk i bakgrunden utan det måste finnas starka skäl till att misstänka att missbruk fortfarande föreligger, och att avstå från att ta drogprov räcker inte för det. Vidare måste problematiken vara aktuell (dvs att de lämnade BB är inte grund för LVU flera år senare). Det stämmer att pappan hade våldshistorik men barnet tilläts inte flytta hem till pappan utan en förutsättning för den här situationen var att föräldrarna levde isär.

Det är lätt att vara efterklok men vi har inte ett rättssystem där man får omhänderta människors barn utan att kunna styrka att påtaglig risk finns för att barnet ska råka illa ut. Det får inte vara "barnet kan råka illa ut om några år" utan ska vara aktuella problem.

Är du missnöjd med det så kan du engagera dig i någon av alla de rörelser som strävar efter att ändra lagen.
"Det stämmer att pappan hade våldshistorik men barnet tilläts inte flytta hem till pappan utan en förutsättning för den här situationen var att föräldrarna levde isär!" Vilken situation menar du?
I alla fall var det INTE en förutsättning i Kammarrättens dom.
I den domen står att flickans offentliga biträde anser att "förhållandena har förändrats på ett sådant sätt att det inte längre föreligger påtaglig risk för Esmeraldas hälsa och utveckling om hon skulle flytta hem till FÖRÄLDRARNA."
Kammarrätten menar också att att FÖRÄLDRARNAS levnadsförhållande förbättrats i så hög grad och får anses så stabila att DE skulle kunna ta hand om Esmeralda på egen hand".
Citera
2020-03-20, 23:52
Medlem
Kan inte heller acceptera det. Börjar gråta när jag får upp något av henne efter en stund. Den där glada flickan man ser på bild dog för att vårat samhälle inte fungerar. Advokater, socialen och rättsystem har ingen som helst erfarenhet eller utbildning i missbruk. Då hade detta aldrig hänt.
Den här konstanta ojämna bedömningen hos olika rättsystem är oförlåtligt.
När jag läser att hon legat död i över en vecka under en säng i en påse (ej bekräftat men i tråden) så vill jag på allvar spy...
Varför. Vad är meningen med att en 3 åring ska få det här ödet.

Hur fungerar yppandeförbudet? Han eller hon som ringde 112, får han uttala sig vad han har sett?
Finns det NÅGON i R eller P's närhet som kan uttala sig respekterat om barnen fick kärlek? Om Esmeralda hade det bra alls? Jag förstår inte hur personen som gjorde orosanmölan inte gick längre med tanke på bakgrunden..

Finns det NÅGON som följer R på Instagram som kan kommentera om hon postade något om sina barn? Någonting om E alls? Fick hon ett eget rum ens med leksaker? Vi behöver inte veta mycket mer än det. För många av oss lider med det här barnet och undrar och undrar och undrar om hennes sista tid i livet.

Jag önskar att jag visste om detta innan hon dog. Min Lilla Erin brockovich sida hade inte slutat förens barnen var borta från den där lägenheten..
Citera
2020-03-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaudMans
Jag tänker om jag varit fostermamman så hade jag varit och spanat utanför, för att se hur Esmeralda har det och om hon verkar lycklig. Jag hade inte gett mig, jag hade inte kunnat sova om jag inte visste med säkerhet att lilla Esmeralda hade det bra. De blockera fostermamman Belinda, men gav hon bara upp då? Hade det varit jag så hade jag blivit misstänksam och verkligen undersökt hur det stod till hos R & P! Jag hade klätt ut mig och suttit i en bil och spanat. Gav Belinda och hennes man bara upp om Esmeralda efter domen?
Jag förstår hur du tänker här men jag tror inte det varit särskilt smart att börja spana på föräldrarna. Rebecka verkar haft något personligt emot Melinda (hon har väl kännt sig kränkt eller nåt på det viset pundare brukar göra). Risken om hon skulle bli upptäckt är ju att hon blir anmäld och aldrig får tillbaka E? Jag tror de ansåg att de gjort allt och antagligen bara gick och väntade på att föräldrarna skulle göra bort sig med sitt missbruk igen. Jag tror inte det fanns på världskartan för Melinda att E skulle dö, utan mer att hon ville ha "sin dotter" hos sig och var orolig över hur hon mådde. Dessutom ringde ju någon till Melinda och berättade att dom sett E och det inte verkade bra. Hon har säkert sagt till folk hon känner i Norrköping att hålla ögonen öppna men själv bor hon i Vadstena, inte så att hon promenerar förbi lägenheten direkt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in