2020-03-21, 01:49
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Sant. Just sjukvården i Stockholm lär bli ett helvete i veckan som kommer.

Läget är nog riktigt illa redan på söndag, Då torde IVA platserna vara slut.
Efter det så lär det utbryta panik lite i taget tills fullt kaos råder..

Regeringen är ju beredd med militära trupper för att stävja folksamlingar.. Får vi ett "ådalen" scenario där Svensk militär skjuter Svenskar ?
Citera
2020-03-21, 01:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Rapport.. hade inte SVT Play en dokumentär om hur Chi räddade världen, från corona till suscess där en flinande idiot fick en massa tid utan viktig information.

Den har jag inte sett, så jag vet inte.
Citera
2020-03-21, 01:50
Medlem
Några bra tankar om hur vi bäst hanterar en framtida pandemi:

https://www.scmp.com/comment/opinion/article/3075958/how-world-can-be-better-prepared-next-pandemic-and-keep-economic
Citera
2020-03-21, 01:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag var ute på stan för en timme sedan (bor rätt centralt, cyklar in på 8 min) och det var full fart överallt. Pubar och uteställen, fullt ös, ingen Corona i sikte.

Fasiken vilken smittspridning det måste bli i landet när det är så här.

Det är bara att hälla upp whiskeyn eller vad du nu gillar och plocka fram dina cleenex. Snart blir det gråtkalas. Poppa lite popcorn också när du ändå håller på.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Läget är nog riktigt illa redan på söndag, Då torde IVA platserna vara slut.
Efter det så lär det utbryta panik lite i taget tills fullt kaos råder..

Regeringen är ju beredd med militära trupper för att stävja folksamlingar.. Får vi ett "ådalen" scenario där Svensk militär skjuter Svenskar ?

Haha nej det tror jag inte. Men man kan ju hoppas på vägspärrar och Stockholm i karantän. Lär inte hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
I typ Maj blir vi nog av med denna influensa

Hahahahahaha förlåt om jag förstör ditt fredagshumör nu men i maj peakar snarare detta.
Citera
Medlem
Det värsta i Stockholm är alla gamlingar man ser som är ute och ränner i stan och i butiker. De respekterar inte fhs rekommendation.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Om att det tar en vecka att insjukna tar det ju lika länge innan man karantänen får verkan på antalet smittade.

sen kanske de tar ytterligare några veckor innan man dör också så att deras dödstal kommer ju släppa efter ännu mer...

Sen har dom fått in smittan bland det största riskgrupperna för covid-19 så dödstalet speglar inte jämn spridning bland befolkningen

så länge andra länder undviker det och håller ner R0 med lagoma restriktioner kommer koaset i Italien aldrig drabba dom.

Det kan ta betydligt mer än en vecka innan symptom utbryter. Därav 2v karens även om jag tvivlar på att det räcker. En del kan ha envist immunförsvar och dra omkring på en virusinfektion ett bra tag innan det bryter ut ordentligt..Det vet alla som haft en influensa i sig.. man kan gå halvkrasslig i veckor innan det bryter ut fullt och man blir däckad.
Citera
2020-03-21, 01:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det finns gott om idioter här i Sverige också som skulle göra raka motsatsen till vad regeringen säger enbart för att regeringen är fel typ av parti eller ideologi.
Regeringen har knappt gjort nåt, så det finns inte mycket att göra tvärtemot i syfte att jäklas.
Andra har dock gjort tvärtemot av sunda skäl, som att låta folk jobba hemifrån, ta bort ungarna från skolan etc innan regeringen tvingades ändra på sin inställning. Det har stått i tidningarna om det
Citera
2020-03-21, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det kan ta betydligt mer än en vecka innan symptom utbryter. Därav 2v karens även om jag tvivlar på att det räcker. En del kan ha envist immunförsvar och dra omkring på en virusinfektion ett bra tag innan det bryter ut ordentligt..Det vet alla som haft en influensa i sig.. man kan gå halvkrasslig i veckor innan det bryter ut fullt och man blir däckad.

Japp. Inkubationstiden är i snitt 8-10 dagar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi har döpt det till Kina Sjukan vilket är helt logiskt eftersom det först blommade ut i Kina. Om man har döpt en annan pandemi som Spanska sjukan utan att var rasister så kan vi döpa denna pandemi till Kina sjukan.
Anledningen till att spanska sjukan kallades så var att andra länder mörkade antalet sjuka i sina länder. Alltså blev det känt som nåt som hände i Spanien. Namnet är missvisande. I själva verket började det i USA:

Spanska sjukan krävde femtio miljoner liv

På ett regemente i USA börjar en grupp soldater plötsligt blöda ur munnen och öronen. Läkarna fruktar att pesten återvänt ur medeltidens mörker. Året därpå har 50 miljoner dött av århundradets värsta farsot: Spanska sjukan.

https://varldenshistoria.se/vetenskap/medicin/spanska-sjukan-kravde-femtio-miljoner-liv

Nån kines fick kritik för att ha föreslagit att även corona kom med amerikansk militär till Wuhan. Det gillade inte USA.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-21 kl. 02:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Ja det vore ju trevligt men jag tror inte ett skit på det.

Hade man sagt som det är hade alla fått panik så man planterar någon vag idé om att Maj borde vara lugnt. När Maj kommer så kommer det visa sig att det inte är lugnt och man kommer behöva höfta Augusti till ny bortre gräns. I Augusti, då äre lugnt.
Nej men det tror jag och ett gäng forskare med. Dessutom så är vaccin på G. Jag mår illa av allt oxå men måste vara positiv. Tack för alla medecin bolag som försöker ta fram en medecin / vaccin i detta nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in