2020-03-21, 01:43
Medlem
Verkar som FHM funderar på att ta i med hårdhandskarna nu.

https://omni.se/fhm-ar-redo-att-stanga-krogar-och-restauranger/a/3JOl7q
Citera
2020-03-21, 01:43
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Så var får du fem dagar från?
Att det bara kommer hålla öppet nästa vecka också tänker du?
Vi får se, beror nog på hur snabbt ökningen får

Om man arbetar snabbt så kan man få en bild över hur varje arbetsgivare inom viktiga samhällsfunktioner agerar. Först och främst vet inte alla att de är en del av samhällsfunktionen och agerar därefter, men de får man kontakta.
Detta pågår sedan några dagar tillbaka och MSB kämpar vidare och detta pågår just nu.
Citera
2020-03-21, 01:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det är för att de inte vill skrämma upp den arbetande delen av befolkningen.

Allt som FHM och regeringen har gjort hittills har gått ut på att mörka och vilseleda folket. Tanken har väl varit att det kommer lösa sig på nåt sätt och att de har velat fördröja paniken för att rädda "jobben". Eller nåt.

Det är väl lite som att stå och titta på när det brinner i gardinerna och tänka: "Ja det kommer nog någon snart och hjälper mig?"
Citera
2020-03-21, 01:44
Medlem
I typ Maj blir vi nog av med denna influensa
Citera
2020-03-21, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Då har du inte varit i Sydeuropa antar jag...

Jo massvis med gånger- men man kan inte gå på hur den enskilde sydeuropéen lever i lugna tider.

Inget annat land är sämre på krishantering än Sverige. Inget annat land i världen är så söndercurlat, handlingsförlamat, fredsskadat och tar allt för givet som Sverige.

(Ska ju tilläggas att detta bara är spekulation och åsikt från min sida.)
Citera
2020-03-21, 01:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Men hem borde vara ok?

Ja det borde det vara om inte Norge anser henne vara samhällskritisk och beordrar henne tillbaka? Jag vet inte vad de har för krigslagar i Norge, men de verkar vara lika stora clusterfucks som vi så de släpper henne nog.
Citera
2020-03-21, 01:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
I typ Maj blir vi nog av med denna influensa
Maj 2021? Om vi har tur och alla i Sverige får vaccin.
Citera
2020-03-21, 01:47
Medlem
Snus kanske är botemedlet för att undvika bli smittad, det är ju alkaliskt det måste ju vara rena disinfektionsmedlet att stoppa fingrarna i en snusdosa innan man pillar sig i ansiktet
Citera
2020-03-21, 01:47
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag funderar lite på det reportaget som var på rapport eller aktuellt häromdagen där de visade hur man börjar öppna upp Wuhan igen. Där var en söt liten kinesunge i munskydd. Det som störde mig i reportaget var den där snubben som sålde kyckling på trottoarkanten. Känns som de inte lärt sig ett skit. Stängde dom inte ner skiten igen nu?

Rapport.. hade inte SVT Play en dokumentär om hur Chi räddade världen, från corona till suscess där en flinande idiot fick en massa tid utan viktig information.
Citera
2020-03-21, 01:48
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag skulle nog säga realist, vissa instanser måste staten sköta, vi har fått det på svart och vitt nu, Spanien nationaliserar sin sjukvård, Frankrike är inne på samma spår men är redo att ta steget längre, vi vet själva vilken katastrof det har varit med privatiserade apotek och sjukhus där flera sjukhus stod utan medicin för bara några månader sedan samt Nya Karolinska är ett monument över hur skadlig privatiseringen av sjukvården kan vara.

Det bör understrykas att jag absolut inte pratar om planekonomi dock, staten ska inte äga produktionen och småföretag och stora företag skall absolut existera, men livsuppehållande saker som Polis, Sjukvård, Postverket, Brandkår och sådant bör vara statligt.

Jaaa, jag håller med dig till 200% på detta.
Citera
2020-03-21, 01:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
HEJ!

Hur kommer det sig att det sker ett utbrott nu? kineserna har ju ätit vilda djur ett bra tag. Varför sker det ett utbrott av covid-19 just nu?

Ingen vet, med det var ju ett "train wreck about to happen" liksom? Det finns lika många konspirationsteorier som det finns döda i det här eländet.
Citera
2020-03-21, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Nej minskad spridning= lägre R0.

För övrigt har Italien bland världens högsta restriktioner nu. Och deras siffror jag visade nu är katastrofala. Vi är inte i närheten av dom restriktionerna.

De behöver intyg för att lämna hemmet alls, och man arresterar alla utan intyg, 3 mån fängelse och böter, om ngn dör pga att du smittade personen då du bröt mot karantän så kan du dömas för mord. Alla företag som inte är samhällskritiska är nedstängda.

Känns det som att vi är ens i närheten av det?

Om att det tar en vecka att insjukna tar det ju lika länge innan man karantänen får verkan på antalet smittade.

sen kanske de tar ytterligare några veckor innan man dör också så att deras dödstal kommer ju släppa efter ännu mer...

Sen har dom fått in smittan bland det största riskgrupperna för covid-19 så dödstalet speglar inte jämn spridning bland befolkningen

så länge andra länder undviker det och håller ner R0 med lagoma restriktioner kommer koaset i Italien aldrig drabba dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in