2020-03-21, 01:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ursäkta? Pensionärer tror fortfarande det är ok att åka buss o gå o shoppa! Vad tror du kommer hända? Hemvårdare är utan skydd o har barn på skolor.

Vården har ont om skyddsutrustning så varför skulle det inte spridas där? Dessutom kommer vårdpersonal bli smittade via sina barn som fortsätter gå i skola.

Nä, ni FHM troll kan krypa in under er sten igen.

Att hamna inom sjukvården är nog det sämsta man kan göra nu - smittspridningen torde vara bland den största där... Går självklart INTE att minska spridningen helt där och med så mycket personal som springer fram och tillbaks, mellan avdelningar och till sina hem och kära, så är detta det sista stället du vill hamna på. Dessutom så är du ju säkerligen under pari redan vid ankomsten...
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
I andra länder har man bara kört med munskydd vid den liknande epidemier, har vi visir och grejer så desto bättre. Samt enkel tillgång till test
Jaha, och..?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Som sagt Maj och sen blir det bra!

Tror du COVID-19 slutar i maj 2020???
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Och skolor och förskolor ska stängas med 5 dagars varsel från beslut? Men vara öppna för samhällsfunktionsungar?
Varför inte?
Citera
2020-03-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Ingen vet vad viruset kom ifrån, men ni jävla äckliga rasister ska sitta och prata som om att det är helt klart att det kom från kina och 'kineserna' vad fan är det med er och eran inskränkta verklighet?

Vad menar du? Trollar du? Är du sinnessjuk?(med all respekt). Rasism??

Det kom från Kina- närmare bestämt från wuhanprovinsen i Kina. Där fick KINESER viruset på ohygeiniska djurmarknader. Du kan googla själv på det eller bara slå på nyheterna så ser du det. Jag gissar att du anser att nyhetsreporterna på svt osv också är rasister då?

Man kan älska kineser över allt annat och ändå kunna konstatera den fullkomligt neutrala faktan att det kom från Kina och kineser.
Citera
Medlem
Citat:
Som sagt Maj och sen blir det bra!

Maj 2022 kanske...
Citera
Medlem
snurresnigels avatar
När man tittar på statistiken för smittade och döda känns det som att Germaner klarar det bättre än sydeuropéer? Känns som att gener kan spela roll. Har svårt att tro att det inte spelar roll när det är så enorm skillnad mellan Italien och Tyskland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Britterna räknade med 250000 döda med "herd" strategin samt krav på 8 gånger större sjukvård. Blir typ 40000 döda i Sverige om man skalar om till vår befolkningsmängd.

Förmodar de som tror på sagan är FHM troll
Jag gjorde en till beräkning. Tog i som sjutton på positiva sidan nu.

Sverige. Just nu 162 fall per miljon.
Nu tar jag i igen: säg att vi har 40ggr fler smittade per miljon i mörkertal. Normalt räknar man 10-20ggr.
Det innebär 6480/miljon. Det är 0.6% smittade.
Vi har enligt worldometer.com 16 döda just nu.
Så, om vi aldrig får överbelastning på sjukvården (haha) och ska upp i "herd immunity" behöver vi 100ggr fler smittade och döda.
Dvs som allra minst, superpositiva nu, och ingen kris alls i sjukvården, så når vi upp i 1600 döda.

Om vi följer Italiens väg, och man räknar på standard mörkertal, som flera experter säger i intervjuer nu, så blir det snarare minst en nolla till.
Senast redigerad av Dompan75 2020-03-21 kl. 01:38.
Citera
Medlem
Citat:
Min gissning är att virus är borta i Maj månad.

Ja det vore ju trevligt men jag tror inte ett skit på det.

Hade man sagt som det är hade alla fått panik så man planterar någon vag idé om att Maj borde vara lugnt. När Maj kommer så kommer det visa sig att det inte är lugnt och man kommer behöva höfta Augusti till ny bortre gräns. I Augusti, då äre lugnt.
Citera
2020-03-21, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Här är det främst yngre jag observerat det beteendet på, men o andra sidan har jag inte kontakt med många äldre.
Den andre snubben har rätt: https://www.expressen.se/kvallsposten/lakare-aldre-kommer-att-konkurrera-om-respiratorer/
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Så om inget annat land har utfört förebyggande karantän, varför klaga på Sverige?
Jag antar att du är en vuxen människa då ditt barn hade slarvat bort din bluetooth, som du var för lat för att leta efter och startade en fb- tråd om istället...
Antar att den latheten satt sig på din tankeförmåga likväl.
För såhär är det lille vän, förebyggande karantän och karantän skiljer sig åt avsevärt.

Förebyggande karantän hade betytt att vi satte folk i karantän innan de uppvisade några symtom.
Personligen föredrar jag det före din hoppfulla önskemodell.
Senast redigerad av Slashken 2020-03-21 kl. 01:47.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nä, när ett beslut kommer så är det ingen varsel utan att man stänger ned, har du inte förstått att MSB kommer ganska snart att ha underlag på hur man ska göra detta på ett lämpligt sätt.
Så var får du fem dagar från?
Att det bara kommer hålla öppet nästa vecka också tänker du?
Vi får se, beror nog på hur snabbt ökningen får
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in